پورمحمدی: دیگر بودجه‌ای برای برنامه‌سازی در صداوسیما باقی نمانده/ احتمال ادغام شبکه‌ها

معاون سیما در آستانه پنجمین سالگرد تأسیس شبکه مستند حرف‌های مهمی درباره وضعیت بودجه صدا و سیما زده است. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از تسنیم، علی اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی در آستانه پنجمین سالگرد تأسیس شبکه مستند درباره اهمیت فعالیت شبکه‎ای مستقل برای فیلم مستند اظهار کرد: وجود شبکه مستقلی […]

image_pdfimage_print

معاون سیما در آستانه پنجمین سالگرد تأسیس شبکه مستند حرف‌های مهمی درباره وضعیت بودجه صدا و سیما زده است.

 دیگر بودجه‌ای برای برنامه‌سازی در صداوسیما باقی نمانده/ احتمال ادغام شبکه‌ها

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از تسنیم، علی اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی در آستانه پنجمین سالگرد تأسیس شبکه مستند درباره اهمیت فعالیت شبکه‎ای مستقل برای فیلم مستند اظهار کرد: وجود شبکه مستقلی به‌نام شبکه مستند به‌واسطه اهمیت این ژانر برنامه سازی در ایران است. بدون شک این شیوه فیلمسازی بسیار ارزشمند به حساب می‌آید و ایجاد شبکه مستند از همین رو بوده است.

وی تأکید کرد: رویکرد شبکه مستند در یکی دو سال گذشته بهتر شده است و در مسیر تخصصی شدن گام برمی‌دارد.

معاون سیما با اشاره به اینکه تفاوتهایی بین مستندسازی و تولیدات گزارشی وجود دارد، یادآور شد: هرچقدر بتوانیم به‌سمت تولید مستندهای واقعی پیش برویم جذاب‌تر است، البته این کار بودجه عظیمی می‌خواهد که در شرایط مالی فعلی صدا و سیما امکان حرکت صرف در مسیر این نوع تولیدات وجود ندارد.

پورمحمدی افزود: شبکه مستند نیز کنار حرکت به‌سمت تخصصی‌تر شدن، به بودجه بیشتری نیاز دارد.

جبران کمبود بودجه با حمایت از جوانان خلاق
معاون سیما ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در شبکه مستند انجام شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است استفاده از پتانسیل جوانان کنار تجربه پیشکسوتان است. ما جوانان بااستعداد زیادی در زمینه‌های گوناگون داریم که ساماندهی و سازماندهی آنها ضروری است. از آنها در شبکه مستند حمایت شده و همین که جوانان احساس کنند شبکه مستند مأمن و پناهگاه آنها است این‌گونه می‌توانیم کمبود بودجه را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه اگر شبکه‌ای به تهیه گزارش از یک بیمارستان اقدام کند و آن را مستند بنامد درست نیست، تصریح کرد: همین موضوع با پرداخت عمیق‌تر، اختصاص زمان بیشتر و پژوهش دقیق‌تر می‌تواند به یک مستند واقعی تبدیل شود. یک مستند خوب از فیلم سینمایی پرهزینه هم بیننده بیشتری جذب می‌کند؛ چون هم واقعی و هم تأثیرگذار است.

رویکرد فراگیر به فیلمهای سینمایی با مایه مستند
معاون سیمای رسانه ملی متذکر شد: موفقیت برخی فیلمسازان هم به دلیل مستند بودن آثارشان است تا آنجا که مخاطب به واسطه درگیر شدن با فیلم کمتر به این فکر می‌افتد که ممکن است در حال تماشای یک فیلم با سناریو و کارگردانی باشد. همانطور که در سالهای گذشته دیده‌اید فیلمهای سینمایی که مایه‌های مستند دارند موفق‌تر بوده‌اند، و یا کارگردانان با استفاده از بازیگران گمنام، به فیلمشان فضای واقعی تری می‌دهند و اینگونه مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه صداوسیما بودجه کمی دارد اما می‌توان با خلاقیت کارهای بهتری انجام داد، اظهار کرد: باید شبکه مستند منشا و منبع خرید مستندهای خارجی باشد. آقای تاجیک انرژی زیادی روی این شبکه گذاشته و اکنون میزان بیننده‌های شبکه مستند از بسیاری از شبکه‌های دیگر جلو‌تر رفته است.

امکان ادغام یک شبکه دیگر در شبکه مستند
پورمحمدی اذعان کرد: اکنون بودجه‌ای که به رسانه ملی اختصاص داده می‌شود، صرفاً به حقوق کارمندان و بازنشستگان اختصاص پیدا می‌کند و بودجه‌ای برای برنامه سازی باقی نمی‌ماند. در نظر داریم برای سال آینده، شبکه‌ها را محدود و بودجه‌مان را صرف بهبود تولیدات شبکه‌ها کنیم. بنابراین امکان دارد شبکه دیگری با شبکه مستند ادغام شود.

معاون سیما درباره موضوع مورد علاقه‌اش برای مستندسازی توضیح داد: من علاقه زیادی به مستندهای اجتماعی دارم و بعد از آن مستندهای سیاسی را می‌پسندم که در ایران علاقمندان زیادی دارد. درسی که خوانده‌ام نیز جامعه‌شناسی با گرایش مسایل جامعه ایران بوده و معتقدم کشور دریایی از سوژه است که جای کار زیادی دارد. امیدوارم شبکه مستند در آینده نزدیک به برنامه سازی در مناطقی از کشور بپردازد که کمتر مورد توجه بوده و یا ظرفیت‌هایش برای همگان شناخته شده نیست.

۲۶‌ام اسفندماه سال جاری پنجمین سالگرد راه‌اندازی شبکه مستند سیما است.

انتهای خبر