گزارش ويژه

رایزنی ها برای کمیسیون های پرطرفدار مجلس/ ️چهره های آذربایجان متمایل به کدام کمیسیون ها هستند؟

تحلیل مهمترین چهره هایی که تا کنون حوزه کاری خود را مشخص کرده اند، نکات جالبی را نشان می دهد.

image_pdfimage_print

مجلس

یادداشت ویژه – اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)

مجلس شورای اسلامی دو نهاد بسیار مهم دارد که جهت گیری کلی سیاسی و تقنینی مجلس به این ترکیب و کم و کیف این دو نهاد بستگی دارد؛ فراکسیون و کمیسیون.

با توجه به نقش و جایگاه این دو نهادها در تنظیم و تصویب طرح ها و بررسی لوایح، تشکیل و تعیین ترکیب آنها بسیار مهم و حائز اهمیت است و با پایان انتخابات هیئت رئیسه تمرکز رایزنی ها بر این مسئله قرار گرفته است.

پس از تشکیل دو فراکسیون اصلی ولایت و امید در مجلس دهم و‌ برخی فراکسیون هایی که بیشتر جنبه صنفی دارند، در این میان انتخاب اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس برای نمایندگان بسیار حائز اهمیت بوده و در دستور کار اصلی قرار گرفته است.

⭕️⭕️نمایندگان استان متمایل به کدام کمیسیون ها هستند؟
هر نماینده ملزم است برای عضویت در یک کمیسیون، حداقل دو کمیسیون را به ترتیب اول و دوم پیشنهاد دهد و تشخیص صلاحیت اعضای هر شعبه برای عضویت در کمیسیون‌های مجلس براساس پیشنهاد نماینده و رأی‌ اکثریت نسبی اعضای شعبه خواهد بود.
درهمین ارتباط برخی نمایندگان تاکنون کمیسیون مدنظرخود را مشخص کرده اند. تحلیل مهمترین چهره هایی که تا کنون حوزه کاری خود را مشخص کرده اند، نکات جالبی را نشان می دهد.

۱- مسعود پزشکیان نماینده سرشناس اصلاح طلب اولین شوک را وارد کرد؛ جایی که تأکید کرد قرار است به کمسیون بهداشت و درمان برود. این شوک از این جهت بود که با توجه به میزان تأثیرگذاری این کمیسیون در مسائل پزشکی معمولاً کمتر نماینده ای به سمت آن می رود.
۲- رضا علیزاده نماینده ورزقان آمادگی خودرابرای تصدی ریاست کمسیون صنایع اعلام کرده بطوریکه با رایزنی های فشرده قصد دارد، ریاست این کمسیون از آذربایجان خارج نشود.
۳- سلمان خدادادی نماینده شاخص ملکان با رایزنی ویژه ظاهرا ریاست کمسیون اجتماعی را عهده دار خواهد شد.
۴- محمدحسن نژاد نماینده مرند که سابقه نایب رئیسی در کمسیون اقتصادی مجلس نهم را در کارنامه خود دارد می تواند یکی از رقبای اصلی برای ریاست آن کمسیون و ادامه مدیریت این کمیسیون مهم در دست نمایندگان آذربایجان باشد.
۵- احمد علیرضابیگی دیگر نماینده تبریز نیز تمایل حضور در کمسیون سیاست خارجی یا اقتصادی را دارد.
سایر نمایندگان تبریز هم که جدیدا مجوز ورود به بهارستان را دریافت کردند باید بلافاصله تلاش برای تصدی ریاست کمسیون هائی در مجلس را آغاز کنند تا سهم ویژه نمایندگان آذربایجان همچنان حفظ شود.
البته تلاش برای کسب نفوذ و کرسی های مهم توسط دیگر نمایندگان استان در کمیسیون های مختلف مجلس باید مورد توجه ویژه توأم با هماهنگی و حمایت همه نمایندگان استان و کنشگران استانی دارای قدرت لابی گری در مجلس باشد.

در همین راستا، امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس رایزنی ها برای عضویت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی را در حال انجام دانست و افزود: تا هفته آینده اعضای کمیسیون ها مشخص خواهند شد.
امیر خجسته افزود: هفته آینده روسای شعب اعضای کمیسیون ها را بر اساس نوع تخصص و کارآمدی شان تقسیم می کنند و آن ها را در کمیسیون های تخصصی جا می دهند؛ افراد مازاد نیز در کمیسیون هایی که جای خالی وجود دارد، وارد خواهند شد.وی ادامه داد: رایزنی ها پیش تر آغاز شده و هنوز ادامه دارد…

انتهای خبر