رئیس دادگستری آذربایجان شرقی: حضور عضو آزاد شده شورای شهر در صحن علنی توهین به افکار عمومی و مسخره کردن شورا بود/ هیچ مقام سیاسی و امینتی در این پرونده حق اظهار نظر ندارد

مظفری گفت: ۱۳ نفر از دستگیرشدگان در بازداشت موقت به سر می برند و بقیه با قرار وثیقه های سنگین آزاده شده و در صورت نیاز با دعوت دستگاه قضائی باید در دادگاه حاضر شوند.

image_pdfimage_print

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه پرونده ۳۵ نفر از اعضای شورای شهر، مدیران شهرداری تبریز و پیمانکاران در حال بررسی است، اتهام این افراد را اخذ و پرداخت رشوه و تبانی در انجام پروژه های عمرانی است.

دستگیری 35 نفر در پرونده شورا و شهرداری تبریز / هیچ مقام سیاسی و امینتی در این پرونده حق اظهار نظر ندارد

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حکمتعلی مظفری روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت قوه قضائیه، با ارایه گزارشی از روند تشکیل و بررسی پرونده مربوط به تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز و پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری، افزود: در جریان این پرونده چهار عضو شورای شهر، ۲۰ نفر از پیمانکاران و ۱۱ نفر از مدیران شهرداری دستگیر و بازداشت شده اند که البته تعدادی از آنها به دلیل عدم نیاز به ادامه بررسی ها با قرار وثیقه آزاد شده اند.

وی اظهار کرد: این افراد به اتهام اخذ و پرداخت رشوه و نیز تبانی در انجام معاملات دولتی تحت پیگرد قانونی و قضائی قرار گرفته اند که در ادامه این روند و رسیدگی به پرونده های مربوطه، آزادی تعدادی دیگر از اعضای شورا، مدیران شهرداری و پیمانکاران محتمل خواهد بود.

حجت الاسلام مظفری ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ نفر از مجموع دستگیرشدگان در بازداشت موقت به سر می برند و بقیه با قرار وثیقه های سنگین آزاده شده و در صورت نیاز با دعوت دستگاه قضائی باید در پیشگاه قانون حاضر شوند.

وی با بیان اینکه مرحله اول پرونده های مربوط به شورای شهر، شهرداری و پیمانکاران در حال تکمیل بوده و منقطع شده است، گفت: اما در ادامه رسیدگی به موضوع، فعالیت های دادگستری آذربایجان شرقی ادامه خواهد یافت.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی ادامه داد: دستگاه قضائی استان تلاش می کند در سریع ترین زمان ممکن کیفرخواست متهمان را صادر و بعد از آن نسبت به تعلیق آنها اقدام شود و تا زمانی که این اقدامات انجام نشده است، اعضایی که به قید وثیقه آزاد می شوند به لحاظ قانونی منعی برای حضور در جلسات شورای شهر ندارند.

وی در عین حال از حضور یک عضو آزاد شده شورای شهر در صحن جلسه علنی انتقاد کرد و گفت: این اقدام وی در حقیقت توهین به افکار عمومی و مسخره کردن شورای اسلامی شهر بود.

حجت الاسلام مظفری، مبالغ ارتشاء و تبانی در پرونده های اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری را میلیاردی عنوان و اظهار کرد: واگذاری برخی از پروژه های عمرانی به افرادی خاص بدون انجام مناقصه از جمله موارد ارتشا و تبانی است.

وی با قدردانی از همکاری و تعامل مقام های سیاسی، امنیتی و انتظامی آذربایجان شرقی درخصوص بررسی پرونده های شورای شهر و شهرداری ، با تاکید بر اینکه هیچ مقام سیاسی و امنیتی حق اظهار نظر درباره پرونده های شورا و شهرداری را ندارد، گفت: دادگستری وابسته به هیچ جریان سیاسی نبوده و تمامی مراحل بررسی، رسیدگی و صدور کیفرخواست بدون کوچکترین اغماضی توسط این مرجع ذی صلاح انجام خواهد گرفت.

حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه تخلف عده ای از اعضای شورا و مدیران شهرداری نباید منجر به زیرسئوال رفتن خدمات این مجموعه های خدوم شود، گفت: اینکه تخلف تعدادی به نفی خدمات شهرداری منجر شود به هیچ عنوان درست نیست و بسیاری از مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر شبانه روز برای عمران و آبادانی شهر تلاش می کنند.

حضور یک عضو آزاد شده شورای شهر در صحن علنی توهین به افکار عمومی و مسخره کردن شورای شهر بود
* ۱۶ پرونده کلان مفاسد اقتصادی در استان تحت رسیدگی است

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی از رسیدگی به تعداد ۱۶ فقره پرونده کلان مفاسد اقتصادی و اداری در استان خبر داد و گفت: این پرونده ها در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی تحت بررسی است و جرایم مختلفی همچون اخلال در نظام اقتصادی، اختلاس، کلاه برداری و قاچاق را شامل می شود که حجم ریالی آنها میلیاردی است.

حجت الاسلام مظفری اظهار کرد: پرونده مربوط به سردفتران استان با دو متهم و ۲۰۰ میلیارد ریال کلاه برداری، باند کلاه برداری به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال با دستگیری هفت نفر، قاچاق سازمان یافته داروی ترامادول و سایر اقلام داروئی با مشارکت گمرک خرمشهر به مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از جمله پرونده های مزبور می باشد.

وی ادامه داد: پرونده ای نیز با حجم یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات ارزی با جعل اسناد توسط تعدادی از فعالان اقتصادی در دادگستری استان موجود است که قصد اخلال در نظام اقتصادی را داشتند.

حجت الاسلام مظفری از ورود پرونده یکی از نمایندگی های ایران خودرو با تعداد ۱۵۰شاکی به دادگستری آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: در این پرونده نیز مبالغی بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال کلاه برداری صورت گرفته است که در دست بررسی است.

وی گفت: در همین زمینه پرونده یک بانوی کارآفرین که مبادرت به کلاهبرداری به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال کرده بود با تعداد ۱۰۰ نفر شاکی در محاکم قضائی استان مطرح است که فرد متهم هم اکنون در زندان و پرونده در دست رسیدگی است.

* پرونده تعداد ۱۰ قاضی دادگستری آذربایجان شرقی تحت رسیدگی است

مقام عالی قوه قضائیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه این مجموعه به شدت مراقب نوع رفتار و کردار قضات است و به دقت آنها را مورد رصد قرار می دهد، اظهار کرد: طی سال گذشته تعداد ۱۰ نفر از قضات استان به دلیل برخی شواهد و قراین شناسائی شده و توسط بازرسین ویژه دادسرای نظامی قضات پرونده آنها مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام مظفری اظهار کرد: تیم مزبور به مدت یک ماه در تبریز مستقر شده و پرونده های مربوطه را مورد بررسی و رسیدگی قرار دادند که در نهایت این افراد به کمیسیون رسیدگی به صلاحیت قضات دعوت شده و مورد بررسی مجدد قرار گرفتند.

وی گفت: هم اکنون شش نفر از قضات فوق اعاده به کار شده اند و وضعیت چهار نفر هنوز به طور کامل مشخص نشده ودر دست رسیدگی است.

وی، عملکرد قضات آذربایجان شرقی را بسیار مناسب و فارغ از هر گونه مسایل حاشیه ای عنوان و اضافه کرد: از مجموع ۴۶۳ قاضی فعال در استان پرونده تنها ۱۰ نفر مورد بررسی قرار گرفته است که این رقم معادل حدود سه درصد کل قضات را شامل می شود و رقم بسیار نازلی است ، هر چند ما معتقدیم حتی وجود یک پرونده در این زمینه نیز زیاد است.

وی، میانگین جهانی وجود تخلفات اخلاقی و رفتاری در بین قضات را هفت درصد اعلام کرد که ایران و آذربایجان شرقی از این نظر وضعیت به مراتب مطلوب تری دارد.

حجت الاسلام مظفری، مجموع کارکنان دادگستری آذربایجان شرقی را دو هزار و ۲۵ نفر اعلام کرد که یکهزار و ۵۶۲ نفر آنها را نیروی اداری و ۴۶۳ نفر را قضات شامل می شوند و ۶۳ نفر از این قضات طی یک سال اخیر به استخدام دادگستری درآمده اند.

* اعلام برنامه های هفته قوه قضائیه در آذربایجان شرقی

در ادامه این نشست دبیر ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه در استان برنامه های این هفته را اعلام کرد.

حجت الاسلام حسین امیری گفت: این برنامه ها از امروز ۳۱ خرداد ماه شروع و تا نهم تیرماه در مرکز استان و تمامی شهرستان ادامه خواهد داشت.

وی ، برگزاری ملاقات های مردمی ریاست دادگستری و معاونان و مدیران استانی، آیین تجلیل از ایثارگران، جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا و تجلیل از کارمندان و قضات نمونه استان، بازدید مسئولان دادگستری و دادستانی از زندان تبریز، حضور در گلزار شهدا و غبارروبی از مزار شهدا، انجام نشست های خبری و رسانه ای توسط مدیران دادگستری و شرکت در نشست های تبیین جایگاه سیره علوی در قوه قضائیه را از جمله این برنامه ها برشمرد.

حجت الاسلام امیری گفت: مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیز نیز روز دوشنبه هفتم تیر ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ در مسجد مقبره تبریز برگزار خواهد شد.

انتهای خبر