سفر ترکان به منطقه آزاد ارس و حاشیه های جالب آن

ترکان: ارس دارای بهترین توسعه صنعتی در بین مناطق آزاد ایران است/ وقتی شایعه تغییر عرب باغی رنگ می بازد

درحالیکه با توجه به اتمام دوره سه ساله مدیریت مهندس عرب باغی در شهریور ماه، گمانه زنی ها و شایعاتی مبنی بر تغییر احتمالی مدیرعامل ارس به گوش می رسد لیکن ...

image_pdfimage_print
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در حاشیه بازدید از پروژه‌های سرمایه گذاری ارس گفت: کارنامه سه ساله ارس درخشان است.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، اکبر ترکان در سومین سفر خود به منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ارس دارای بهترین توسعه صنعتی در بین مناطق آزاد ایران است، افزود: توسعه صنعتی ارس ناشی از وجود استانی با پیشرفت‌های صنعتی است.

وی اظهار کرد: در مناطق متعدد ایران زیرساخت‌های فعلی ایجاد شده، ولی ویژگی‌های آذربایجان‌شرقی و قابلیت استثنایی منطقه آزاد ارس موجب توسعه یافتگی این منطقه در حوزه صنعت شده است.

ترکان گام‌های موثر ارس در حوزه ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: با تحولات سال های اخیر هیچ مشکلی در حوزه انرژی برای سرمایه گذاران در ارس وجود ندارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود نسبت به بهره برداری از تعهد ۳۰ کیلومتری پروژه احداث جاده دوبانده جلفا- مرند ابراز امیدواری کرد و گفت: بخش عمده تعهد ارس در قبال پروژه ۶۰ کیلومتری احداث جاده دوبانده جلفا-مرند انجام شده و امیدواریم تا پایان امسال شاهد بهره برداری از آن باشیم.

وی تامین نیاز صنایع با احداث پروژه تصفیه فاضلاب صنعتی با ۱۳ هزار متر مکعب و ایجاد زیرساخت‌های قدرتمند در حوزه ارتباطات و توسعه شبکه فیبر نوری را دستاوردهای خوبی برای توسعه بیش از پیش سرمایه گذاری های اقتصادی در این منطقه عنوان کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به ثمرات تلاش ارس برای رونق صنعت کشاورزی، اظهار کرد: ارس منطقه گلخانه هاست و هم اکنون ۱۰۴ واحد تولیدی با حضور ۷۰ سرمایه گذار در قالب واحدهای سه هکتاری و ۵۰ هکتاری در حال تولید محصول و یا نصب تجهیزات برای آغاز تولید هستند.

وی با اشاره به حضور یک سرمایه گذار ایرانی از کشور هلند و ایجاد مجموعه تولید محصولات گلخانه ای در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار و استفاده از تکنولژی نوین این عرصه، بیان کرد: ابتکار خوب مدیرعامل ارس کاهش هزینه احداث سازه های این گلخانه با استفاده از پروفیل های ایرانی است و امیدواریم سایر واحدهای تولیدی با الگوگیری از تکنولژی نوین جهانی به سمت افزایش تولید و صادرات حرکت کنند.

وی با اشاره به حوزه گردشگری ارس نیز با تاکید بر لزوم معرفی زیبایی‌های ارس، گفت: منطقه آزاد ارس یکی از زیباترین نقاط ایران است و با وجود احداث بیش از ۲۰ رستوران و چندین مرکز اقامتی در دو سال اخیر، زیرساخت‌های این حوزه پاسخگوی حجم انبوه گردشگران نبوده و احداث بیش از ۳۰ هتل در ارس ضروری است.

عرب باغی:افتتاح و کلنگ زنی پروژه های عمرانی و فرهنگی با ۵۱۰ میلیارد ریال در ارس

افتتاح و کلنگ زنی پروژه های عمرانی و فرهنگی با 510 میلیارد ریال در ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در حاشیه افتتاح و کلنگ زنی های این منطقه که با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد انجام شد، میزان سرمایه گذاری سازمان در پروژه های افتتاح و کلنگ زنی را ۵۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
محسن خادم عرب باغی افزود: در دو روز گذشته پنج پروژه به ارزش ۴۵ میلیارد ریال افتتاح شد و چهار پروژه به ارزش ۴۷۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد.
وی اظهار داشت: ساختمان ۱۶ واحدی ویژه دانشجویان و اساتید خارجی پردیس های دانشگاهی با بیش از ۲۳ میلیارد و ۷۱۳ میلیون ریال، یک واحد تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای با میزان تولید سالانه ۴۵ تن و سرمایه گذاری هشت میلیارد و پانصد میلیون ریال، جاده و موزه گلفرج با ۱۰ میلیارد ریال و سالن آمفی تئاتر سازمان با ۹ میلیارد ریال جزو پروژه های افتتاح شده می باشد.
وی افزود: همچنین کلنگ زنی یک باب مدرسه ۱۲ کلاسی سطح متوسطه یک با ۲۵ میلیارد ریال، هنرستان فنی ارس با یک هزار و ۶۵۰ متر مربع و سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریال توسط اداره نوسازی و تجهیز مدارس استان، سایت پرورش ماهیان سردآبی در ۳۰ هکتار و سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد ریال و پروژه فرهنگسرای ارس، در سومین سفر مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ارس انجام شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در بخش دیگر سخنان خود با خبرنگاران، با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های موجود در ارس برای توسعه فعالیت های اقتصادی، صنعت کشاورزی را یکی از حوزه های توانمند برای آینده روشن اقتصاد این منطقه خواند و افزود: تاکنون ۲۴۰ هکتار زمین به تولید محصولات گلخانه ای واگذار شده و ۲۰ واحد تولیدی نیز به بهره برداری رسیده و تا هفته دولت ۶۰ هکتار نیز به این اراضی اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه تا اسفند ماه سال قبل بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی به شرکت های تعاونی روستایی واگذار شد و عملیات کشت محصول انجام شده است، میزان قابل توجه محصولات تولید شده را قابل صادرات عنوان کرد و افزود: هم اکنون با وجود اراضی یک هزار و ۸۳۳ هکتار کشت شده دشت گردیان، وسعت اراضی زیر کشت این منطقه دو هزار و ۸۳۳ هکتار می باشد.
گفتنی است طی حضور دوروزه مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ارس، ۹ پروژه افتتاح و کلنگ زنی شد و پروژه های عمرانی، زیربنایی، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی و صنعتی فعال و در حال احداث نیز مورد بازدید قرار گرفت.

* حواشی سفر ترکان به ارس

  • گفتنی است همچون روال یکسال گذشته، روابط عمومی منطقه آزاد ارس برای پوشش خبری این سفر اطلاع رسانی لازم را انجام نداده و صرفا به حضور افراد خاص بسنده کرده بود!
  • حضور چندباره ترکان در منطقه آزاد ارس و بازدید و نظارت بر روند فعالیتهای این منطقه نشان از اهمیت ارس و تاکید بر توسعه فعالیتهای آن دارد.
  • با وجه به مشکلات اخیر حاکم بر بازار جلفا و محدودیتهای ایجاد شده در ورود و خروج کالاهای متعدد در این منطقه، فعالان بخش تجاری این منطقه درخواست دیدار و بررسی نزدیک این مشکلات در حضور ترکان داشتند که این فرصت به دلایل نامعلوم فراهم نشد.
  • درحالیکه با توجه به اتمام دوره سه ساله مدیریت مهندس عرب باغی در ارس در شهریور ماه سال جاری، گمانه زنی ها و شایعاتی مبنی بر تغییر احتمالی مدیرعامل ارس به گوش می رسد لیکن تاکید چندباره ترکان بر رشد مطلوب فعالیتهای منطقه آزاد ارس و تقدیر صریح وی از عملکرد عرب باغی، منتفی بودن این گمانه زنی ها را می رساند.
انتهای خبر