سهم ناچیز آذربایجان شرقی در بین رتبه های برتر کنکور برای چندمین سال پیاپی

افت شدید آذربایجان‌شرقی در شاخص‌های آموزش و پرورش

استاندار آذربایجان شرقی در سال ۹۳ و در آیین تجلیل از معلمان نمونه آذربایجان‌شرقی، از افت شاخص های توسعه استان، از جمله آموزش و پرورش خبرداده و گفته بود: اطمینان دارم که با حضور و مشارکت معلمان می‌توانیم این شاخص‌ها را ارتقا دهیم.

image_pdfimage_print

اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)/ متاسفانه در سال های اخیر سهم استان آذربایجان شرقی از رتبه های برتر و حتی رتبه های زیر هزار کشور افت محسوسی نسبت به گذشته داشته است. افتی که رفته رفته نه روند نزولی، که صعودی داشته و به عبارتی نتایج هر سال بد تر از پارسال می شوند…

کنکور در حال حاضر به عنوان یک نماد و شاخص توسعه برای شهرها و استان های کشور و میزان عملکرد مناسب آموزش و پرورش آن ها تبدیل شده و از نظر رسانه ای، مورد تحلیل، تحقیق و تفحص بسیار قرار می گیرد.

در نتایجی که از کنکورهای سال های اخیر منتشر شده، استان یزد بیشترین رتبه های برتر را نسبت به جمعیت استان در خود جای داده، با این حال استان آذربایجان شرقی از این نظر وضعیت بسیار دور از شان و نابسمانی را داراست.

طبق آماری که از بررسی نزدیک به ۷۰ درصد از نفرات با رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکورهای سال های ۹۱ و ۹۲ به دست آمده است، استان آذربایجان شرقی در بین ۳۰ استان کشور، رتبه بیست ام را دارد.

111-1

طبق این آمار، تعداد قبولی ها نسبت به تعداد جمعیتِ استانی چون یزد، بیش از ۳ برابر همین تعداد در استان آذربایجان شرقی است. اکثر کلانشهرهای کشور مثل تهران، البرز، اصفهان، قم و خراسان رضوی آمار بهتری نسبت به استان ما دارند و حتی مناطق نسبتا محرومی چون کرمان نیز در رتبه بهتری جای دارند.

در بین رتبه های تک رقمی کنکور نیز در سال ۹۴ تنها یک نماینده و در سال ۹۵ تنها سه نماینده از آذربایجان شرقی حضور دارند که از کل این ۴ نفر، سه نفر از شهر تبریز می باشند.

برای استان آذربایجان شرقی که از آن به عنوان “سر ایران” یاد شده و یکی از پیشرفته ترین و با امکانات ترین استان های کشور می باشد، این آمار و نتیجه ها کاملا دور از شان است. این ضعف ها ناشی از عملکرد نامناسب خانواده ها، معلمان، مدارس و یا هر دلیل دیگری که باشد، نیاز فوری و ویژه ای برای شناسایی داشته و باید برنامه ای ویژه برای اصلاح وضع موجود داشت.

جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در سال ۹۳ و در آیین تجلیل از معلمان نمونه آذربایجان‌شرقی، از افت شاخص های توسعه استان، از جمله آموزش و پرورش خبرداده و گفته بود: اطمینان دارم که با حضور و مشارکت معلمان می‌توانیم این شاخص‌ها را ارتقا دهیم، مهم این است که معلمان باید به نقش خود باور داشته باشند و در تمام ابعاد توسعه استان نقش ایفا کنند.

با این حال در طی دو سال گذشته هیچ گزارش و برنامه ای برای این توسعه تدوین و منتشر نشده است. مشکلات و موانع موجود در زمینه آموزش و پرورش برای همه استان ها و شهر ها تا حد زیادی یکسان بوده و آذربایجان شرقی نیز از هر نظر، مطمئنا جزو استان های با امکانات و پتانسیل کشور می باشد، بنابراین ضعفی که در نتایج دیده می شود، ناشی از عدم برنامه ریزی مناسب و مسئولیت پذیری مدیران و صاحب نظران حوزه مربوطه می باشد.

امید می رود تا با توجه بیش از پیش مسئولان استانی به امر آموزش و پرورش و عنایت به اینکه دانش آموزان امروز، گردانندگان فردای استان و کشور خواهند بود، تلاش و کوشش چند برابری برای رسیدگی به مشکلات احتمالی و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت در سالیان آتی انجام داده و بار دیگر مثل سالیان دور، آذربایجان شرقی را بر بام آموزش و پرورش کشور ببینیم.

ذکر نکته ای دیگر هم در خصوص نتایج کنکور امسال خالی از لطف نیست:

۳ نفر اول رشته ریاضی و فنی:

هر سه از تهران

۳ نفر اول رشته علوم انسانی:

۲ نفر تهران و یک نفر از قم

۳ نفر اول رشته زبان های خارجه:

هر سه از تهران

۳ نفر اول رشته هنر:

هر سه از تهران

نفر اول رشته تجربی:

دانشجوی صنعتی شریف تهران

از ۱۵ نفر برتر کنکور ۹۵، ۱۲ نفر از پایتخت!

آیا این یک وضعیت طبیعی و معمول است یا اتفاقی‌ست؟

هیچکدام…

تمرکز امکانات آموزشی برتر در تهران، انواع کلاس ها و آزمون های کمک آموزشی موجود در تهران، وجود اساتید و مشاورین برتر در تهران در کنار وضعیت اقتصادی بهتر تهرانی ها که می توانند هزینه های زیادی را برای مدارس با امکانات و انواع و اقسام کتاب ها و فایل های آموزشی متحمل شوند.

از طرف دیگر نیز اگر داوطلبی تهرانی نباشد، ۸۰ درصد احتمال قبولی اش در دانشگاه های تهران کم تر است. متاسفانه ادعای عدالت آموزشی در کشور در حال حاضر با توجه به قوانین و وضعیت اینچنینی موجود، شعاری بیش نمی باشد.

منبع:تبریزمن

مطلب مرتبط با این خبر در اعتدال پرس :

سوتی بزرگ روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در انتشار خبر کذب رتبه یک کنکور تجربی!

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در اقدامی بسیار عجیب و ناشیانه دیروز با انتشار خبری و بازنشر گسترده آن در کانال اطلاع رسانی این اداره و دیگر شبکه های اجتماعی، مدعی شد یک دانش آموز دختر از بناب حائز رتبه یک کنکور تجربی ۹۵ شده است.
این خبر که از دیروز در رسانه های مختلف بازتاب گسترده ای پیدا کرده بود، دقایقی پیش با اعلام رسمی نفرات برتر کنکور از سوی رئیس سازمان سنجش تکذیب و معلوم شد وی رتبه ۵ را کسب کرده است نه رتبه یک!
شاید همشهری بودن فرد اعلام شده به عنوان رتبه یک کنکور با مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان و یا خالی بودن عریضه برای مانور خبری قابل توجه در فضای رسانه ای، علت ذوق زدگی منجر به این سوتی بزرگ از سوی این مدیر محترم بوده باشد!

انتهای خبر