در جلسه شورای بخش خصوصی و دولت آذربایجان شرقی چه گذشت؟

تا به امروز بیش از ۱۵ شرکت قدر و فعال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند ولی ما حتی وقت ملاقات برای این افراد نداده ایم.

image_pdfimage_print

مدیرکل گمرک آذربایجان شرقی گفت: وضع عوارض سنگین و قیمت سوخت بالا در ترکیه برای ایرانی‌ها و پایین بودن قیمت سوخت برای ترکیه‌ای‌ها، صادرات کالا‌ها به ترکیه و کشورهای بعد از آن را با مشکل مواجه کرده است.

گلایه از عوارض سنگین کامیون ها در ترکیه و مشکلات صادرات به اروپا / ایجاد اشتغال در آذربایجان شرقی با توسعه صنعت نفت و پتروشیمی

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)اسماعیل جبارزاده در بیست و هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل و کامیون های ترانزیتی افزود: بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل داخلی یکی از برنامه های تدوین شده در سند تدبیر توسعه استان است که اقدامات خوبی نیز در این راستا تا کنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته، بیش از سه هزار کامیون در استان، نوسازی و یا از رده فعالیت خارج شده است.

وی با تاکید بر لزوم ورود سرمایه گذاران داخلی و بخش خصوصی استان به ساخت کامیون هایی با استاندارد یورو شش اظهار کرد: با توجه به این مهم می توانیم بیش از پیش محصولات و کالاهای تولیدی خود را به کشورها و بازارهای مختلف جهان صادر کرده و در دنیا، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مسئولیت اجرای بیش از ۷۰ درصد از سند تدبیر توسعه استان به عهده بخش غیردولتی استان است اضافه کرد: تا به امروز بیش از ۱۵ شرکت قدر و فعال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند ولی ما حتی وقت ملاقات برای این افراد نداده ایم.

جبارزاده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دو مطالبه و خواسته من از بخش خصوصی استان تا به امروز محقق نشده است، ابراز کرد: از سال های اول قبول مسئولیت استان پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بر لزوم تشکیل دو شرکت تامین و تجهیز و همچنین شرکت نوسازی حمل و نقل داخلی تاکید کرده‌ام، ولی متاسفانه توجهی به این موضوع از سوی بخش خصوصی استان نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، آغاز اجرای خط انتقال اتیلن غرب به تبریز را زمینه ساز توسعه صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع پایین دستی در استان دانست و گفت: اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرین و چندین و چند ساله ما بود که متاسفانه در سال های گذشته محقق نشد. اجرای این طرح ارزشمند؛ آذربایجان شرقی را به چاه های نفت جنوب کشور وصل می کند.بر این اساس، شهرک صنعتی کیمیا شهر را در استان، تاسیس و به تولید و حتی صادرات فرآورده های مختلف نفتی اقدام خواهیم کرد و انتظار داریم هم دولت و هم بخش خصوصی در این مورد سنگ تمام بگذارند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه آی تی و ای سی تی نیز اشاره کرد و ادامه داد:  گردش مالی صنعت آی تی و آی سی تی در کشور، نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان است. آذربایجان شرقی در این گردش مالی، سهمی ندارد، باید تلاش کنیم از این وضعیت خارج شویم. ورود در بخش آی سی تی به معنای جذب ۲۴ هزار دانشجوی دکتری و فوق لیسانس این رشته است.

گلایه از عوارض سنگین کامیون ها در ترکیه  / ژائله: چون تولید کننده داخلی کامیون یورو ۶ تولید نمی کند صادراتمان به اروپا با مشکل مواجه است

علی اصغر عباس‌زاده  در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه حمل کالاهای صادراتی نباید تعطیل شوند، اظهار داشت: تردد ناوگان ایرانی در پایان سال محدود شده و در تعداد وسایل نقلیه یخچال‌دار هم محدودیت داریم.

وی افزود: بر اساس همین موضوع، صاحبان صنایع می‌خواهند در پایان سال از ناوگان خارجی استفاده کنند.

مدیرکل گمرک آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برخی معتقدند که این ناوگان خارجی باید مجوزهای لازم را دریافت کنند، تصریح کرد: بر اساس قانون، حمل کالاهای صادراتی کشور توسط ناوگان خارجی مجاز است و نیاز به کسب اجازه از وزارت راه و شورای هماهنگی ترابری ندارد.

عباس‌زاده با بیان اینکه سازمان راهداری با توافقنامه‌هایی محدودیت‌هایی را برای ناوگان حمل و نقل خارجی ایجاد کرده است، ادامه داد: وضع عوارض سنگین در ترکیه و قیمت سوخت بالا در ترکیه برای ایرانی‌ها و پایین بودن قیمت سوخت برای ترکیه‌ای‌ها، صادرات کالا‌ها به ترکیه و کشورهای بعد از آن را با مشکل مواجه کرده است.

یونس ژائله، عضو اتاق بازرگانی تبریز هم در این جلسه، با بیان اینکه صادرات به اروپا به معضلی برای تولیدکنندگان استان تبدیل شده است، گفت: هیچ تولید کننده خودروی داخلی کامیون یورو۶ تولید نمی‌کند و باید بتوانیم یورو۶ وارد کشور کنیم تا مشکل صادرات ما به اروپا حل شود.

وی افزود: تاخیر در رسیدن کالاهای صادراتی به مقصد نیز ضررهای فراوانی متوجه صادر کننده می‌کند که باید این معضل برای توسعه صادرات رفع شود.

بهبودی: صنعت نفت می‌تواند به قطب توسعه آذربایجان شرقی تبدیل شود

داود بهبودی در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: در سند تدبیر و توسعه استان که در اواخر سال

وی با بیان اینکه همه این موارد جزو پروژه‌های سند تدبیر و توسعه بوده و ما به عنوان دبیرخانه پیگیر مراتب هستیم، افزود: حداقل در دو سال اخیر فعالیت‌های مستمری که انجام گرفته در قالب اخذ موافقت وزارت نفت برای انتقال خط اتیلن غرب و توسعه پتروشیمی و صنایع پایین دستی خود را نشان داد.

بهبودی اذعان داشت: این خط به طول ۱۵۴ کیلومتر است و با انتقال آن ارزش افزوده پتروشیمی تبریز به نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد در حالی که آنچه امروز اتفاق می‌افتد ۱۲۰۰ میلیارد تومان فروش سال جاری پتروشیمی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی اشتغالزایی این انتقال را برای ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و ۶ هزار نفر به شکل غیرمستقیم عنوان کرد و با اشاره به اینکه با اجرای طرح انتقال اتیلن از میاندوآب به تبریز امکان انتقال سالانه ۲۰۰ هزار تن اتیلن به پتروشیمی تبریز ممکن می‌شود، گفت: افزایش ظرفیت تولید این شرکت به ۵۰۰ هزار تن در سال از اهداف اجرای این طرح است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در وضع فعلی، صادرات واحد پتروشیمی تبریز حدود ۴۳ درصد به کشورهای اروپایی است که نشان از قابلیت بالای آن دارد و با انتقال ۲۰۰ هزار تن اتیلن در سال می‌تواند مبنای خود پتروشیمی و صنایع پایین دستی را توسعه دهند.

بهبودی با بیان اینکه اگر بخش خصوصی وارد عرصه شود در بخش صنایع پایین دستی اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد، افزود: در منطقه ویژه علم و فناوری ستاد توسعه فعالیت‌های نفت و گاز و خوشه سازندگان تجهیزات نفت و گاز شکل گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی توضیح داد: در استان ۱۳ پیمانکار دارای رتبه صنایع پتروشیمی و ۹ پیمانکار خدمات فنی و مهندسی فعال هستند؛ ۶۰۰ واحد صنایع پایین دستی پتروشیمی داریم که اگر توسعه یابند مبنای تحولات عظیمی خواهد شد.

انتهای خبر