توقف پروژه های عمرانی آب منطقه ای آذربایجان شرقی برای بازگشایی مسیر رودخانه‌ها

استاندار آذربایجان شرقی گفت: سازمان آب منطقه‌ای استان مکلف به بازگشایی مسیر رودخانه‌ها شود و تمام پروژه‌های عمرانی این سازمان متوقف، و همه اعتبارات به سمت بازگشایی مسیرها و رفع دخل و تصرف در مسیرها هزینه شود. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) ، اسماعیل جبارزاده در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه […]

image_pdfimage_print

استاندار آذربایجان شرقی گفت: سازمان آب منطقه‌ای استان مکلف به بازگشایی مسیر رودخانه‌ها شود و تمام پروژه‌های عمرانی این سازمان متوقف، و همه اعتبارات به سمت بازگشایی مسیرها و رفع دخل و تصرف در مسیرها هزینه شود.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) ، اسماعیل جبارزاده در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با بیان اینکه از هر بلای طبیعی که اتفاق می افتد باید برای رفع موانع و پیشگیری از تکرار آن درس بگیریم، گفت: سیل رخ داده در منطقه آذربایجان نیز یکی از همین بلاها است.

وی با اشاره به این مسئله که در شهر تبریز و سایر شهرستان‌ها در اثر مرور زمان و عدم بارندگی، در مسیل‌ها و گذر رودخانه‌های فصلی ساخت و سازهایی صورت گرفته است ، اظهار داشت: یکی از مصوبات جلسه امروز باید این باشد که شرکت آب منطقه‌ای مسیرهای رودخانه‌ها را بازگشایی کند و با توجه به حق و حقوق قانونی و غیرقانونی اشخاص همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند با آب منطقه‌ای همکاری کنند.

وی با تاکید بر این نکته که سازمان آب منطقه‌ای استان مکلف به بازگشایی مسیر رودخانه‌ها شود گفت: تمام پروژه‌های عمرانی سازمان آب منطقه‌ای استان متوقف و همه اعتبارات به سمت بازگشایی مسیرها و رفع دخل و تصرف در مسیرها هزینه شود.

وی اظهار داشت: از این رونیازمند حمایت دستگاه قضایی هستیم تا اگر در این زمینه مقاومت شد، دادگستری آماده کمک به آب منطقه‌ای باشد.

وجود بیش از ۸ هزار خانه در بستر رودخانه ها

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیش از ۸ هزار خانه در بستر و حریم رودخانه ساخته شده است گفت: هر فردی مجوز ساخت و ساز ، عبور و دیگر پروژه های عمرانی غیراصولی در این مسیل ها را می دهد، باید امروز پاسخگوی تبعات دردناک آن باشد.

وی افزود: در تبریز ۵ تا ۶ زیرگذر در اتوبان شهید کسایی احداث شده است که آب رو هستند و برای جلوگیری از تکرار این حوادث باید اقدامات لازم انجام گیرد.

وی اذعان داشت: هر مجوزی در گذشته در موارد مشابه حادثه خیز داده شده باید بازنگری شود و در مواردی هم که مجبور به استفاده هستیم، تا اصلاح مسیر باید در اولویت اختصاص بودجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه تا تب این سیل فروکش نکرده است، باید مردم را با این تصمیم کلان برای بازگشایی و رفع دخل و تصرف در مسیر رودخانه‌ها قانع کرد، گفت: جان شهروندان آذربایجانی بسیار عزیزتر از این است که دچار حوادث شوند لذا با متجاوزین حریم رودخانه قاطعانه برخورد می‌کنیم که جان یک نفر هم به خطر نیافتد.

گزارش نصر حاکی است جبارزاده در خصوص پیش‌بینی های اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: این پیش بینی ها برای پیشگیری از بحران کافی نیست، زیرا اطلاعات را متناسب با تشخیص‌های منطقه‌ای و نقطه‌ای اعلام نمی کند.

وی در پایان اذعان داشت: باید تجهیزات اداره کل هواشناسی استان  و سایر دستگاه‌های مرتبط با بحران بروزرسانی شود تا با پیش بینی ها لازم بتوان از رخدادن اینگونه حوادث تا حدی پیشگری شود.

انتهای خبر