اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای آذربایجان‌شرقی استعفا دادند/ مجمع نمایندگان استان نفرات جایگزین معرفی نخواهد کرد/ اگر لازم باشد پرونده ی افراد مسئله دارِ تائید شده را افشا خواهیم کرد

خدادادی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای آذربایجان‌شرقی: سلامت انتخابات شورای شهر در استان زیر سوال رفته و تائید صلاحیت افراد مسئله‌دار موجب رنجش خاطر مردم شده است.

image_pdfimage_print

اعضای هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای آذربایجان‌شرقی در اعتراض به تایید افراد مسئله‌دار و داری پرونده از سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور امروز استعفا دادند.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)به نقل از فارس، در حالی که دیروز سومین روز تبلیغات انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر است اما هنوز پرونده تائید صلاحیت کاندیداها در تبریز بسته نشده و هر روز اخبار جدیدی به گوش می‌رسد.

در روزهای گذشته با وجود اینکه کاندیداهای دارای پرونده و مسئله‌دار توسط هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان تبریز و هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای آذربایجان‌شرقی ردصلاحیت شده بودند، با نفوذ برخی افراد این نامزدها توسط هیأت نظارت مرکزی تهران تائید صلاحیت شدند.

این امر در حالی است که گفته می‌شود چند نفر از نامزدهای مسئله‌دار و دارای پرونده که توسط هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان تبریز و استان به دلیل داشتن پرونده و اعلام آن از سوی مراجع چهارگانه رد شده بودند، توسط هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با فشار و بی توجهی به استعلام مراجع چهارگانه تایید صلاحیت شدند که موجی از اعتراض‌ها را به دنبال داشت.

امروز سلمان خدادادی رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای آذربایجان‌شرقی به همراه الله قلی‌زاده و رضا علیزاده عضو هیات در نامه ای به رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور اعلام کردند:  افرادی که با اخذ استعلامات قانونی از مراجعه چهارگانه و کاملا منطبق بر قانون رد صلاحیت شده بودند از سوی آن هیات بدون بررسی پرونده و با بی توجهی به نظرات هیات هالی استان و مراجع چهارگانه تحت فشار افراد و اشخاص غیرمسوول به صورت فلی و غیر اصولی تایید صلاحیت کردند، در اعتراض شدید به اقدامات غیرقانونی و غیراصولی و نادیده گرفتن زحمات چندین ماهه هیات های استان و بی توجهی به نظر مراجع چهارگانه افکار عمومی و مطالبات مردم استعفای خود را اعلام می‌داریم.

خدادادی به وجود ذهنیت منفی نسبت به رد صلاحیت‌شدگان اذعان کرد و یادآور شد: هفدهم اردیبشهت بعد از اعلام نهایی لیست کاندیداها زمزمه‌هایی مبنی بر دخالت هیئت مرکزی به گوش ما رسید، درحالی که هنوز پرونده رد صلاحیت شدگان جهت بررسی به هیئت مرکزی ارسال نشده بود، آن‌ها را تائید کردند؛ این قانونی نیست؟ چگونه قبل از اینکه پرونده را بخوانند رأی می‌دهند؟

وی اضافه کرد: نوزدهم اردیبهشت ما تصمیم به استعفاء گرفتیم اما بعد از رایزنی با رئیس مجلس و هیئت مرکزی آن‌ها قول دادند به تصمیم هیئت نظارت استان احترام گذاشته و نظریه مراجع چهارگانه را مدنظر قرار دهند اما این اتفاق رخ نداد و بعدا دیدیم نه‌تنها نفرات تائید شده ثانوی را رد نکرده‌اند، بلکه بر تعداد آن‌ها نیز افزوده‌اند.

نماینده مردم ملکان در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی و بعد از استعفاء اعضاء هیئت نظارت آذربایجان‌شرقی، وضعیت انتخابات شوراها به چه شکل خواهد بود، بیان داشت: طبق قانون هیئت نظارت مرکزی از طریق مجمع نمایندگان استان نفرات دیگری را به عنوان جایگزین انتخاب می‌کند اما درخواست ما از سایر نمایندگان استان این است که زیر بار این مسئولیت نروند، چراکه هیئت نظارت مرکزی بی‌قانونی می‌کند.

وی تشریح کرد: این اشخاص اصلاً توجهی به سند و مدرک نمی‌کنند، هیئت نظارت مرکزی اگر فردا در آراء مردم نیز دست ببرد، هیئت نظارت استان نمی‌تواند کاری انجام دهد چراکه تصمیم نهایی را آن‌ها می‌گیرند، سلامت انتخابات شورای شهر در استان زیر سوال رفته و تائید صلاحیت افراد مسئله‌دار موجب رنجش خاطر مردم شده است.
با این شرایط نمی‌توان انتخابات سالمی برگزار کرد و بلایی را که هیئت نظارت مرکزی بر سر ما آورد بر سر دیگران هم می‌آورد.

مجمع نمایندگان استان نفرات جایگزین معرفی نخواهد کرد/ هیئت مرکزی باید پاسخ‌گو باشد

فرهنگی با اشاره به استعفاء اعضاء هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان، گفت: مجمع نمایندگان نفرات جایگزین معرفی نخواهد کرد.

محمد حسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آناج در خصوص استعفاء اعضاء هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها در آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: بر اساس اظهارات اعضایء هیئت عالی نظارت بر انتخابات رد افراد مسئله‌دار بر اساس مستندات قانونی و نظرات مراجعه چهارگانه بوده است که هیئت نظارت مرکزی مستقر در تهران به این مستندات توجهی نداشته است.

وی ضمن انتقاد از تایید دوباره‌ی افراد مسئله دار، ادامه داد: این افراد بر اساس قانون رد صلاحیت شده بودند و  اقدام هیئت نظارت مرکزی بدون توجه به مستندات قانونی تخلف محسوب می‌گردد.

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا مجمع نمایندگان استان نفرات جایگزین معرفی خواهد کرد، تاکید کرد: نفرات جایگزین از طرف مجمع نمایندگان استان معرفی نخواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خاطر نشان کرد: در این رابطه نامه‌نگاریهای مورد نیاز به مجلس شورای اسلامی و هیئت نظارت مرکزی صورت گرفته است تا در این خصوص کسب تکلیف انجام شود و من بعد این مسئله بر عهده‌ی ایشان خواهد بود.

اگر لازم باشد پرونده ی افراد مسئله دارِ تائید شده را افشا خواهیم کرد/ نمایندگان لابی گرِ بی انصاف، هویت دینی تبریز را زیر سوال بردند/ استعفا دادیم تا شرمنده نباشیم

حجت الاسلام حسین اسماعیلی عضو مستعفی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهرستان تبریز با اشاره به روند نا مناسب احراز صلاحیت افراد توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت:  در جریان بررسی صلاحیت ها، هیئت اجرائی تبریز ۴۹ نفر از نامزدهای انتخابات را رد صلاحیت کرده بود که با اعتراض افراد و تشخیص هیئت نظارت تبریز و استان، در نهایت ۲۷ نفر رد صلاحیت شده و مابقی صلاحیت خود را احراز کردند.

وی افزود: پرونده ی برخی از رد شدگان مملو از جرائم اقتصادی، احکام بدوی و تحرکات امنیتی بود که توسط مراکز چهارگانه به سمع و نظر هیات های نظارت رسیده بود.

اسماعیلی گفت: برخی ها اگر ذره ای شرم داشتند، در انتخابات ثبت نام نمی کردند. وساطت برخی از نمایندگان بی انصاف برای صلاحیت اینگونه افراد در تاریخ ثبت شد.

عضو مستعفی هیات نظارت بر انتخابات شورای شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: هیات عالی نظارت استان بهمراه هیات نظارت شهرستان تبریز بدلیل زیر سوال رفتن هویت اعتقادی و دینی شهر تبریز از چنین مسئولیتی استعفا دادند تا حداقل در مقابل مردم شهید پرور شهر تبریز شرمنده نباشیم.

وی افزود: تصمیم اخیر هیات مرکزی نظارت و رایزنی برخی نمایندگان تبریز مبنی بر احراز افراد مسئله دار اقتصادی، اخلاقی و امنیتی، علامت سوال بزرگی در افکار عمومی ایجاد کرد.

اسماعیلی بیان کرد: افرادی که ۳ دوره رد صلاحیت شده اند و تمام گزارشات مراکز چهارگانه بر مسئله دار بودن این افراد صحه می گذارد، چگونه و با چه انصاف و رویه ی قانونی احراز صلاحیت می شوند؟

وی عنوان داشت: نمایندگانی که به در و دیوار زدند تا افراد مسئله دار احراز صلاحیت شوند، به مردم تبریز ظلم کرده و هویت و حیثیت تبریز را زیر سوال بردند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: فعلا بدلیل حفظ آرامش انتخاباتی و مصالح کشور سکوت می کنیم اما اگر لازم باشد، مفاد پرونده های افراد مسئله دار را با مردم درمیان خواهیم گذاشت.

گفتنی است، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای استان آذربایجان شرقی نیز با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از استعفای انقلابی اعضای هیات نظارت استانی، به تایید صلاحیت های مسئله دار دقیقه ۹۰ اعتراض کردند.

انتهای خبر