گزارش ۱۷ تخلف انتخاباتی در دستگاه‌های دولتی استان/ تخلف دو اداره در حد جرم است

در برخی ادارات خود مدیر و یا زیر مجموعه مدیر در ساعت اداری جلسه انتخاباتی برگزار کرده وله یا علیه برخی کاندیداها صحبت کرده است که این متخلفین نیزبه مراجع مربوطه تحویل داده شده اند.

image_pdfimage_print
گزارش 17 تخلف انتخاباتی در دستگاه‌های دولتی استان/ تخلف دو اداره در حد جرم است
رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی، از گزارش ۱۷ تخلف انتخاباتی در دستگاه های اجرایی استان خبر داد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از ایسنا، سعید شبستری خیابانی در نشستی با اصحاب رسانه استان تعداد ثبت نام کنندگان در پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی کلانشهرهای شهر و روستا در استان را ۱۳ هزار و ۷۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، ۱۲ هزار و ۸۳۱ نفر تایید صلاحیت و ۲۹۴ نفر صلاحیتشان تایید نشده است و همچنین ۶۲۵ نفر نیز انصراف داده‌‍اند.

وی ادامه داد: در برخی روستاهای استان نیز به دلیل اینکه تعداد ثبت نام کنندگان به عنوان کاندیدا به حد نصاب نرسیده است از جرگه رقابت های انتخاباتی حذف شده‌اند.

وی همچنین تعداد شعبات اخذ رای در استان برای انتخابات ریاست جمهوری را سه هزار و ۲۴۱ شعبه اعلام کرد و گفت: از این تعداد نیز دو هزار ۵۲۵ مورد مربوط به شعبات ثابت و ۷۱۶ صندوق دیگر مربوط به شعبات سیار است. برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر استان نیز سه هزار و ۶۳۷ شعبه درنظر گرفته شده است.

به گفته رییس ستاد انتخابات استان، انتخابات الکترونیکی نیز در شش شهر استان در ۳۵۹ شعبه برگزار خواهد شد.

شبستری در ادامه سخنان خود تعداد شعبات اخذ رای در دو حوزه انتخابیه اهر و هریس برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی را ۵۲۲ شعبه اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۴۵ شعبه در اهر، ۱۰۰ شعبه در اهر، ۲۰۱ شعبه در مراغه و ۷۶ شعبه در عجب شیر در نظر گرفته شده است. در حوزه انتخابیه اهر و هریس، ۲۰ کاندیدا و در مراغه و عجب شیر، ۲۵ کاندیدای دیگر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

این مقام مسئول با اشاره به آمار سازمان ثبت احوال استان و مرکز آمار ایران در مورد تعداد واجدین شرایط رای دهی، اظهار کرد: دو میلیون و ۹۵۵ هزار و ۳۳۲ نفر واجد شرایط رای دهی در استان است که از این تعداد ۶۶ هزار و ۱۰۲ نفر رای اولی هستند.

شبستری از اتمام توزیع تعرفه‌های انتخابات ریاست جمهوری،  شوراهای اسلامی شهر و روستا وانتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در سراسر استان خبر داد و اظهار کرد: سه میلیون و ۱۴۵ هزار برگه تعرفه رای برای انتخابات ریاست جمهوری و  ۴۲۱ هزار برگه تعرفه رای برای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و همچنین سایر اقلام مورد نیاز برای برگزاری انتخابات در تمامی شعبات اخذ رای توزیع شده است.

بر اساس گفته وی، بیش از ۶۰ هزار نفر در سراسر استان در امر برگزاری این دوره از انتخابت ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کلانشهرها و روستاها فعالیت خواهند کرد.

برگزاری دوره های مختلف توجیهی و آموزشی برای کارشناسان فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، نمایندگان فرمانداران و بخشداران و … از مهم ترین اقدامات ستاد انتخابات استان بود که شبستری به آن ها نیز اشاره کرد.

وی با اشاره به جلسه مشترک خود با رووسای ستادهای انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این جلسه نیز از روسای محترم ستادهای انتخاباتی کاندیداها درخواست کردیم که نسبت به حفظ وحدت و تشویق مردم و هواداران خود به حضور حداکثری در پای صندوق های رای تلاش کنند.

شبستری با اشاره به تشکیل کمیته امنیت و انتظامات و همچنین ستاد امنیت انتخابات در استان گفت: جلسات مستمری در این رابطه برگزار شده که تصویب ۸۰ مصوبه را به دنبال داشته است و خوشبختانه تاکنون هیچ گونه مشکل امنیتی در ارتباط با امر انتخابات مشاهده نشده است.

وی در همین راستا گفت: آقایان رییسی؛ روحانی و میرسلیم به عنوان سه نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری به تبریز آمده اند و تمامی جلسات آنان بدون هرگونه مشکل امنیتی و تشنج به پایان رسیده است که این امر حاکی از عزم مردم عزیز استان برای حضور حداکثری در پای صندوق های رای و رعایت اخلاق می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مانورهای آموزشی لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در شش شهر اهر، مرند، بناب، مراغه، شهر جدید سهند و میانه برگزار و تیزرهای آموزشی لازم نیز علاوه بر پخش در صدا و سیما در سایت استانداری نیز به صورت فشرده قرار گرفته است و انتظار داریم رسانه‌ها نیز نسبت به آموزش اقشار مختلف مردم در این خصوص اقدام کنند.

به گفته وی، تمامی شعبات اخد رای به استثنای چندین شعبه به سیستم آنلاین مخابراتی مجهز شده اند و شعبات آفلاین نیز در روزهای آتی بهسیستم مخابراتی وصل می شوند.

وی همچنین از تخلف انتخاباتی در برخی ادارات و نهادهای دولتی خبر داد و اظهار کرد: بسیاری از موارد تخلفاتف مستند سازی شده و به مراجع مربوطه تحویل داده شده است که  تعداد این تخلفات در حدود ۱۷ مورد است.در برخی ادارات خود مدیر و یا زیر مجموعه مدیر در ساعت اداری جلسه انتخاباتی برگزار کرده وله یا علیه برخی کاندیداها صحبت کرده است که این متخلفین نیزبه مراجع مربوطه تحویل داده شده اند. تخلف دو مورد از ادارات دولتی در این خصوص در حد جرم است و به شدت با آن ها برخورد می کنیم.

وی همچنین از تخلف چند نفر ار روحانیت در استان نیز خبر داد و گفت: پرنده تخلفات این افراد نیز به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده است.

شبستری گفت: قراینی وجود دارد که تعدادی از روحانیون توسط یکی از دستگاه های دولتی به صورت سازمان یافته به شهرها و روستاهای مختلف استان برای تبلیغات کاندیدای مورد حمایت خود اعزام شده که فعلا در حال بررسی هستیم و پس از تکمیل مستندات به شدت برخود می کنیم.

وی همچنین از ارتکاب ۴۷ فقره تخلف توسط نیروهای نظامی و انتظامی در برخی روستاها و شهرهای کوچک استان خبر داد و افزود: گزارشاتی مبنی بر سازمان یافته بودن این اقدامات دریافت کرده ایم که مستندات مربوطه را به به ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی ارجاع داده ایم تا از طریق دادستان انتظامی برخورد شود.

وی در همین راستا اظهار کرد: تخلف انتخاباتی نیروهای نظامی و انتظامی مخالف با بند  ۱۶ سیاست ها ابلاغی رهبری است که دخالت نیروهای نظامی را در انتخابات به شدت منع کرده است و در این رابطه اقدامات خود را به عنوان ستاد انتخابات استان و به عنوان مجریان انتخابات به مراجع ذیربط اعلام کرده ایم.

شبستری همچنین به تخلفات تعدادی از کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا به ویژه در تبریز اشاره کرد و گفت: استفاده از بنرهای بسیار بزرگ و نصب در ساختمان های نیمه کاره و همچنین استفاده از عکس گریم شده به جای عکس واقعی در پوسترهای انتخاباتی از مهم ترین موارد تخلفات است که زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست و به فرمانداری ها دستور داده ایم که با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری‌ها نسبت به جمع آوری آن ها اقدام کنند.

وی با انتقاد مجدد از عکس های برخی کاندیداهای شورای شهر تبریز در پوسترهای نصب شده، اظهار کرد: بسیاری از عکس هایی که در پوسترها نصب شده با چره واقعی شخص، مغایرت دارد که تخلفات این حوزه را رصد کرده و به مراجع قضایی اعلام می کنیم تا به شدت با این متخلفین برخورد شود.

رییس ستاد انتخابات استان همچنین از تخلف برخی از شهرداری ها و همچنین شهرداران استان خبر داد.

انتهای خبر