در نشست خبری رئیس دادگستری استان مطرح شد:

تخلفات مالی در ۴ اداره محیط زیست، بنیاد مسکن، امور مالیاتی و صنعت و تجارت استان/ آخرین وضعیت پرونده اختلاس در شهرداری های تبریز و مرند/ ورود داگستری به واگذاری کارخانه ماشین سازی

۷ شرکت بزرگ صنعتی با بیش از یک هزار کارگر بیکار شده تحت نظارت مستقیم دادگستری در اختیار اداره ورشکستگی این مجموعه قرار گرفت و کارگران آنها دوباره به کار بازگشته‌اند.

image_pdfimage_print

رئیس دادگستری آذربایجان‌‌شرقی آخرین وضعیت پرونده فساد مالی در شورا و شهرداری تبریز را تشریح کرد و گفت: رای صادر شده و با برگزاری دادگاه، متهمان حکم را دریافت و در حال تجدید نظر است.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری در جمع خبرنگاران با تشکر از ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: این ستاد مقدمات لازم برای برگزاری مراسم‌های هفته قوه قضائیه طراحی کرده تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تمام تلاش برای برگزاری هر چه بهتر برنامه‌ها را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امید است در هفته قوه قضائیه برخی مسائل که امکان گفتن دارد را به رسانه‌ها و مردم بیان کنیم، افزود: در سال گذشته طبق نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل، قوه قضائیه نیز طبق رسالت خود بر حسب صلاحیت از این موضوع غافل نبوده و به میزانی که تکلیف و حتی فراتر از میزان برنامه‌های تعریف شده خود تلاش کرده است.

رئیس کل دادگستری استان در تشریح عملکرد دادگستری استان بیان کرد: در عملکرد سیستم قضاییه در رسیدگی به پرونده‌های دادگستری بسیار عالی بوده ولی کثرت پرونده‌ها بسیار ناراحت کننده است زیرا برخی از پرونده‌ها اصلا نیازی به ورود به سیستم قضایی ندارد.

وی به موسسات داوری اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود بیشتر از مراجعان که در شرکت‌های خصوصی فعال است به بخش داوری برود و از این رو قوه قضاییه این بخش‌ها را تقویت کرده و با اصناف صحبت شده که در هنگام بروز اختلاف به داوری مراجعه کنند تا علاوه بر افزایش سرعت کار، میزان رضایت نیز زیادتر می‌شود.

مظفری ادامه داد: در بخش داوری زمان زیادی تلف نمی‌شود و خود افراد دادخواه حکم را انتخاب می‌کند.

وی یکی دیگر از موضوعات که نیازی به ورود به سیستم قضایی ندارد را ثبت اسناد و مقرارت و دوایر اجرای ثبت اعلام کرد و گفت: با مراجعه به این بخش می‌توان در زمان کوتاه کار خود را به نتیجه بخشید و زمان زیادی را صرف دادگاه نکند.

مظفری با اشاره به اینکه مراجعان و دارندگان اسناد گمان می‌کنند اگر اموال توقیف نشود می‌توان فرد را بازداشت کرد و بازداشت را  اهرم فشار برای احقاق حقوق خود می‌دانند، گفت: این یک موضوع نقیصه است و مسوولان قوه قضاییه در این موضوع مطالعه می‌کنند تا رفع شود و در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی موضوعات منعکس شود و نیاز به مراجعه مردم به دادگستری نشود.

وی در تشریح آمار رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری آذربایجان‌شرقی، عنوان کرد: وارده‌ی سال ۹۵ در حدود چهار صد و نود و نه هزار و ۸۰۱ فقره پرونده است و چهارصد و نود و هشت هزار و ۳۷۷ پرونده مختومه شده است؛ پرونده‌هایی که در مراحل مختلف همچون دادگاه، دادسرا، شورای حل اختلاف، تجدید نظر وارد شده بالغ بر ۶۴۶ هزار و ۵۱۱ فقره پرونده می‌باشد که از این تعداد ۶۳۹هزار و ۱۳ فقره مختومه است.

حجت‌الاسلام مظفری در پاسخ به این سووال که علت ایجاد این میزان اختلاف آماری چیست، اذعان داشت: به علت ثبت چندین باره پرونده در مراحل مختلف طبق قانون در فرایندهای متعدد این اختلاف ۲۰۰ هزار پرونده ایجاد شده است.

وی میانگین درصد مصالحه طرفین دعوی در شورای حل اختلاف را حدود ۳۴ درصد اعلام کرد و توضیح داد: پدیده‌ای که سال گذشته در سیستم قوه قضاییه اتفاق افتاد ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی بود که تا حد زیادی مانع صدور احکام به صورت غیابی و اطاله‌ی دادرسی شد.

مظفری به پدیده مبارک سیستم ثنا در سیستم قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: افرادی که به سیستم قضائیه با عنوان شاهد، ضامن و یا افرادی که هیچ پروند‌ ای ندارند ولی علیه آنها شکایتی بوده توسط این سیستم اطلاع خواهد یافت.

مظفری تصریح کرد: افراد با ثبت نام در سیستم ثنا، می‌توانند از وجود هرگونه شکایت از طریق حساب کاربری خود اطلاع یابد و پیامک برای مشاهده ابلاغیه را دریافت کند.

وی افزود: ثبت نام به علت احزار هویت فرد باید حضوری صورت گیرد و ایجاد این سامانه از نظر روانی نیز موثر بوده و بیش از ۱۰۸ هزار ثبت نام در استان داشته‌ایم و رتبه دوم کشوری در میزان ثبت نام در سامانه را داریم و ۴۵ درصد ابلاغ ها از این طریق شده است.

رئیس کل دادگستری اذعان داشت: ۸۵ درصد ابلاغ ها واقعی بوده و بعد از فرستادن ابلاغ ها در سامانه با مشاهده ابلاغیه توسط فرد در کاربری خود ما متوجه خواهد شد و هیچ گونه عذری در این رابطه برای عدم برگزاری جلسه دادگاه وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: از نیمه دوم سال گذشته به صورت چشمگیر بحث کاهش جمعیت کیفری را پیش گرفتیم و رویکرد اصلی توجه به مقررات حبس‌زدایی است.

مظفری افزود: با همکاری با قضات استان حدالامکان برای افرادی با جرم‌های غیرعمد و کم میزان ورود به زندان کاهش یافته است و از طریق دیگر مجازات جایگزین حبس از قبیل جزای نقدی و خدمات رایگان  خواهند دید.

وی در بخشی از سخنان خود به سیاست حبس‌زدایی دستگاه قضا اشاره و اظهار داشت: برای جرایم کم اهمیت و متوسط در حد امکان از صدور مجازات حبس جلوگیری می‌گردد و از ورود بی‌جهت افراد تحت قرار به زندان ممانعت می‌شود؛ مقدماتی فراهم کردیم تا مراجع انتطامی از معرفی افراد به زندان جلوگیری کنند و بعد از وقت اداری هم بتوان وثیقه یا ضامن قبول کرد.

رئیس دادگستری آذربایجان شرقی با اعلام اینکه  یک هزار و ۷۰۰ نفر از جمعیت کیفری آذربایجان‌شرقی کاهش یافته است، ابراز کرد: از نظر جمعیت کیفری پایین‌ترین تعداد زندانیان نسبت به جمعیت استان را در کشور را داریم؛ هم اکنون نیز ۴۵۰ نفر زندانی مالی داریم که ۵۰ نفر از محل گلریزان آزاد شده و به محض تکمیل پرونده تعداد دیگری نیز از طریق ستاد دیه آزاد خواهند شد.

رئیس دادگستری آذربایجان‌‌شرقی آخرین وضعیت پرونده فساد مالی در شورا و شهرداری تبریز را تشریح کرد و گفت: رای صادر شده و با برگزاری دادگاه،  متهمان حکم را دریافت و در حال تجدید نظر است و همچنین تبادل لوایح انجام گرفته و پرونده آماده ارسال بوده و شنبه آینده به دادگاه تجدید نظر خواهد رفت.

 

۲۶ نفر در پرونده فساد مالی شهرداری مرند/ ۲۴ تیر زمان وقت رسیدگی

مظفری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به پرونده فساد مالی در شهرداری مرند اشاره کرد و گفت: ۲۶ نفر در این رابطه شناسایی شده و بیش از ۵ میلیارد تومان وجوه حاصله بود و در حال حاضر این پرونده در شعبه ۱۰۱ دادگاه شعبه کیفری تبریز بوده و در ۲۴ تیرماه وقت رسیدگی به این پرونده مشخص شده است.

 

تشریح جزئیات بیشتر در رابطه با پرونده سازمان تجارت و صنعت و معدن

وی نتیجه رسیدگی به پرونده سازمان تجارت و صنعت و معدن را چنین بیان کرد: در این پرونده چندین پروانه و جواز تاسیس ابطال شده و تعدادی از کارکنان سازمان صنعت و معدن استان به خاطر برخی معافیت‌ها و صدور غیرمجاز و غیره دستگیر شده و پرونده در حال بررسی در شعبه بازرسی است.

وی پرونده کلاهبرداری در استان را یادآور کرد و ادامه داد: فردی با اخذ تسهیلات بانکی، ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی بدون هیچ ضامنی دریافت کرده و این فرد دستگیر شده و در حال رسیدگی به پرونده آن هستیم.

 

پرونده ۲۰ میلیارد تومانی اختلاس و ارتشا در بنیاد مسکن استان

مظفری به پرونده ۲۰ میلیارد تومانی اختلاس و ارتشا در بنیاد مسکن استان اشاره کرد و گفت: مرداد امسال زمان وقت رسیدگی به این پرونده تعیین شده است.

 

صدور احکام برای ۱۴ نفر در پرونده محیط زیست

رئیس دادگستری آذربایجان‌شرقی به احکام صادره در رابطه با پرونده محیط زیست استان  اشاره کرد و اظهار داشت:  برای این پرونده حبس، انفصال دائم از خدمات دولتی و تحمل شلاق به ۱۴ نفر دستگیر شده صادر شده و در مرحله تجدید نظر خواهی است.

 

پرونده شهرداری منطقه یک تبریز

رئیس دادگستری کل استان با اشاره به پرونده‌ شهرداری منطقه یک تبریز نیز گفت: شهردار و معاونان اقدام به تضییع اموال شهرداری کرده‌ بودند که پرونده درحال رسیدگی در دادگاه است.

وی با اشاره به پرونده‌ زمین‌خواری اراضی ملی تاکید کرد: ۲۰ هکتار زمین‌خواری شده که در این راستا دو نفر دستگیر و کیفر خواست صادر شده و در حال بررسی در دادگاه دو کیفری است.

حجت‌الاسلام مظفری گفت: سه نفر از ماموران نیروی انتظامی که مبادرت به اخذ رشوه کرده بودند نیز توسط خود نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شده‌اند که  محکوم به حبس، جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی هستند، حکم اولیه صادر و در دادگاه تجدیدنظر در حال بررسی است.

 

۲۷ تیر محاکمه ۱۱ کلاهبردار تبریزی

رئیس کل دادگستری استان نتایج پرونده معروف به باند تبریزی با مشارکت ۱۱ نفر که اقدام به کلاهبرداری کرده بودند  را مطرح کرده و گفت: این باند بیش از ۳ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده  که ۲۷ تیرماه محاکمه خواهند شد.

 

دستگیری ۷ کارمند امور مالیاتی به جرم دریافت ۴ میلیارد تومان رشوه

مظفری خاطرنشان کرد: پرونده کارکنان امور مالیاتی مجموعا بیش از ۴ میلیارد تومان مبادرت به دریافت رشوه کرده بودند که ۷ نفر دستگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: پرونده دیگر پرونده کلاهبرداری و خریداری عتیقه فروشی در تبریز که ۲۱ نفر در این رابطه دستگیر شده و۱۳ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند و در حال بررسی است.

وی اذعان داشت: در رابطه با سرقت، ۲۸۱ باند در سال ۹۵ متلاشی شده و نزدیک به ۹۰۰ نفر دستگیر شده و به سیستم قضایی معرفی شده است.

 

سرقت مسلحانه با اسلحه مصنوعی

رئیس کل دادگستری افزود: سرقت مسلحانه ۵ فقره بوده که همه ان کشف شده و البته سرقت انها قابل توجه نبوده و با سلاح مصنوعی انجام داده است.

وی  عنوان کرد: در رابطه با پرونده  آدم ربایی ۶ مورد داشتیم که هفت مورد  کشف شده زیرا برخی از آدم‌ربایی‌ها واقعی نبوده و فرار دختر و پسر از خانه بوده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: در راستای مبارزه با فساد در سال گذشته ۲۴۴ هکتار از اراضی ملی خلع ید شده و به بیت المال برگشته داده شده است که برای متر به متر آن سیستم قضایی تلاش کرده و خون دل کشیده است.

 

دستگیری افراد مشکوک به تروریستی در استان/ افراد دستگیر شده هیچ وابستگی با تروریست‌ها نداشتند

وی یادآور شد: چند مورد افراد مشکوک به تروریستی شناسایی شد و با رصد مختلف چنین افرادی هیچ وابستگی با تروریست‌ها نداشته و مشکلی نبود و البته چند نفر نیز در حال ورود و یا خروج از استان بوده که توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

 

بازگشت ۱۰۰۰ کارگر بیکار شده به کار

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۷ شرکت بزرگ صنعتی تحت نظارت مستقیم دادگستری در اختیار اداره ورشکستگی این مجموعه با بیش از یک هزار کارگر بیکار شده قرار گرفت و کارگران آنها دوباره به کار بازگشته‌اند، افزود: شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی بعد از ۱٫۵ سال تعطیلی با ۲۸۰ کارگر دوباره به تولید بازگشته که اکنون هیچ معوقه کارگری نداریم، شیرین بخور تبریز با ۱۰۰ کارگر در اختیار اداره ورشکستگی دادگستری قرار گرفت، شرکت تبریزکف در مرند با ۱۴۲ کارگر بیکار شده و بدهی میلیاردی به کارگران و غیره فعال شده و معوقات کارگری پرداخت شد.

وی ادامه داد: سراب بافت با ۱۰۰ کارگر، اطلس تاژ با ۵۰ کارگر، نگین تاک و آذر بناب در حوزه فعالیتی خشکبار و غیره به چرخه تولید بازگشتند و به تدریج تمام مطالبات طلبکاران تسویه شد.

 

۲۴ تیرماه زمان دادگاه پرونده پزشک تبریزی

مظفری در ادامه افزود:  پرونده رسیدگی پزشک تبریزی کیفرخواست شده و وقت آن تعیین شده است.

وی افزود: ۲۴ تیرماه زمان دادگاه این پرونده است.

مظفری گفت: به علت برخی مسائل پزشک قانونی و رسیدگی به موضوع این پرونده طول کشید ولی جای اما و اگری نیست.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: امید است در همان روز تشکیل دادگاه رأی صادر شود.

 

آخرین وضعیت کارخانه رخش خودرو دیزل

مظفری مهمترین کارخانه بازگشته به چرخه تولید را با بدهی کلان و شاکیان خصوصی زیاد، رخش خودرو دیزل عنوان کرد که بیش از ۳ سال تعطیل بود خاطرنشان کرد: هیئت مدیره زندانی شده بود و ۲۰۰ کارگر بیکار شدند که تنها ۲۰ میلیارد به مردم بدهکار بود و در مجموع ۴۰ میلیارد بدهی بانکی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بود و ۲ هزار و ۵۰۰ شاکی خصوصی داشت، با واگذاری به اداره ورشکستگی دادگستری استان بیش از ۱۸ میلیارد از بدهی اشخاص حقیقی پرداخت شد و ۵۱۳ کامیون بزرگ در سال ۹۵ تولید و از محل فروش بیش از ۵۳ میلیارد بقیه بدهی ها پرداخت شده و مازاد آن به چرخه تولید اضافه شد.

وی افزود: قبل از راه‌اندازی شرکت اگر مجموع قطعات را می‌فروختند ۵ میلیارد عاید می‌شد ولی بانک‌ها و ستاد اجرایی فرمان امام همکاری کرده و خط اول تولید را راه‌اندازی کردیم، خط دوم تولید نیز راه‌اندازی می‌شود.

مظفری با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از مطالبات مردمی این شرکت پرداخت شده است، ابراز داشت: اگر قرارداد خوبی با «کاماز» تاتارستان بسته شود و قطعات آن تامین شود خط تولید گسترش یافته و اشتغال آن افزایش می‌یابد.

مظفری در خصوص بحث واگذاری ماشین‌سازی، بیان کرد: مقدمات فراهم شده تا جایی که اطلاع داریم اما با توجه به اینکه در واگذاری‌های سابق مشکلاتی پیش آمده بود، به محض اطلاع مورد پیگیری قرار دادیم که نتیجه تحقیقات نشان می‌‌هد افراد کننده کار نیستند؛ از طریق دادستان کشور و سازمان خصوصی‌سازی ورود می‌کنیم تا در این حوزه دقت شود و توانمندی افراد دقیق محاسبه شود و ببینند منابع اشخاص داخلی یا خارجی است؟ آیا تمکن مالی دارند؟ چرا که مبلغ آن حدوداً هفت هزار میلیارد تومان اعلام شده و تحقیقات نشان می‌دهد که افراد توانمند نیستند./ فارس

انتهای خبر