در جلسه اتاق فکر کارگروه رسانه تبریز 2018 مطرح شد:

اظهار نگرانی و انتقاد اصحاب رسانه استان از متولیان تبریز۲۰۱۸ / می ترسیم این رویداد بین المللی بجای سرافرازی باعث شرمندگی تبریز گردد

آنطورکه فصل مشترک صحبتهای اصحاب رسانه استان نشان می دهد، "ابهام توام با اعتراض جدی و نگرانی نسبت به عواقب این رویه مسئولان تبریز ۲۰۱۸ از طرف اصحاب رسانه استان" باید بعنوان خروجی اصلی این نشست به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

image_pdfimage_print

جلسه اتاق فکر کارگروه رسانه تبریز ۲۰۱۸ با هدف همفکری و ارائه پیشنهادهای سازنده از طرف اصحاب رسانه در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، در این نشست  که با حضور جمعی از خبرنگاران و مسئولان رسانه های تبریز با هدف هم اندیشی اصحاب رسانه برپا شده بود، رئیس کارگروه رسانه تبریز ۲۰۱۸ با تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی این کارگروه و برنامه ریزی ویژه صداوسیما برای معرفی و پخش این رویداد بین المللی بزرگ گفت: تبریز ۲۰۱۸ فرصت استثنایی برای برنامه ریزی  استفاده بهتر از فرصت های گردشگری استان و جهش در این حوزه می باشد.

دکتر آذری با اشاره به اینکه هنوز اهمیت و ابعاد کامل این رویداد برای عموم تبیین نشده و فقط اطلاعات کلی در این خصوص بین مردم منتشر شده است، به تبیین کارکردهای مورد انتظار از رسانه های استانی درباره رویداد تبریز ۲۰۱۸ پرداخت و افزود : تبیین ابعاد مختلف و اهمیت تبریز ۲۰۱۸، برجسته سازی و پوشش مناسب عملکرد دستگاههای متولی امر، رفع ابهامات در افکار عمومی و توقعات ناصحیح درباره تبریز ۲۰۱۸، آموزش تعامل صحیح با گردشگران، ارتقای فرهنگ میزبانی مناسب و تشویق مشارکتهای عمومی را از جمله محورهای مهمی دانست که رسانه ها باید در دستور کار خود قرار دهند.

مسئول کارگروه رسانه تبریز ۲۰۱۸ گفت : گردشگری بدون اصلاح نگرش ها در مقصد گردشگری ممکن نیست و این مسئله نه تنها از بعد استانی بلکه از بعد ملی هم اهمیت بیشتری دارد و میزبانی از گردشگران باید به درستی در میان مردم فرهنگ سازی و آموزش داده شود.

در ادامه این نشست فعالان رسانه ای حاضر، پیشنهادات، انتظارات و انتقادات خود پیرامون نوع ساماندهی و فعالیت متولیان این رویداد و نحوه تعاملات رسانه ای لازم را بیان کردند.

عدم توجه و تعامل ضعیف دستگاه های متولی به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز با خبرنگاران و فعالان رسانه ای و عدم اطلاع از فعالیت  کارگروه های مختلف ستاد برگزاری تبریز ۲۰۱۸ از جمله مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه بود و حاضران از اینکه تاکنون در این زمینه اقدامات مفید و گام های موثر از سوی مجریان صورت نگرفته است، انتقاد کردند.

انتقاد از ضعف موجود در دبیرخانه ستاد تبریز ۲۰۱۸ و عملکرد ضعیف و سطح پایین مدیران این ستاد از دیگر مباحث جلسه مزبور بود که اغلب اعضا بر این موضوع تاکید و خواستار تجدید نظر در این زمینه شدند.

حاضران اعلام کردند دبیرخانه ای که در آن توانایی تولید محتوا در حوزه ها و بخش های مختلف وجود ندارد، نمی تواند برای موضوع مهمی همچون تبریز ۲۰۱۸ کارایی لازم و کافی داشته باشد.

محمدزاده علمداری مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی اعتدال پرس نیز در این نشست با انتقاد از عدم حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی متولی این رویداد در جلسه گفت: ابهامات فراوان موجود درخصوص نحوه برنامه ریزی و فعالیتهای ستاد تبریز ۲۰۱۸ ، اصحاب رسانه استان را نگران کرده که این رویداد بجای سرافرازی نام تبریز موجب سرافکندگی تبریز شود.

وی ابهام در خصوص ثبات مدیران استانی متولی این رویداد با توجه به در پیش بودن آغاز فصل جابجایی ها در دولت و شهرداری و مشخص نبودن استراتژی اصلی تبلیغاتی تبریز ۲۰۱۸ را از دیگر نگرانی های موجود در این خصوص بیان کرد و افزود: انتقادات صریح چند روز پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در تبریز مبنی بر عدم آمادگی و سردرگمی مسئولان و عملکرد ضعیف بخش های مختلف ستاد تبریز ۲۰۱۸ ، این نگرانی اصحاب رسانه استان را تایید می کند.

یابک محمدزاده علمداری همچنین خواستار انتقاد پذیری مسئولان ذیربط شده و بر لزوم  گسترش دایره تعاملات فعالیت رسانه ای برای رفع ابهامات موجود و امکان جریان سازی رسانه ای مطلوب و حداکثری تاکید کرد.

مدیرمسئول اعتدال پرس در پایان سخنان خود گفت: آنطورکه فصل مشترک صحبتهای اصحاب رسانه استان نشان می دهد، “ابهام توام با اعتراض جدی و نگرانی نسبت به عواقب این رویه مسئولان تبریز ۲۰۱۸ از طرف اصحاب رسانه استان” باید بعنوان خروجی اصلی این نشست به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

دیگر اصحاب رسانه حاضر در این نشست نیز به بیان دیدگاهای خود به قرار زیر پرداختند:

– عدم توجه به ضرورت نفوذ اهمیت رویداد تبریز ۲۰۱۸ به لایه های مختلف مردم و دوری از دولتی کردن این رویداد مهم فرهنگی و اجتماعی.

– عدم تبیین شفاف ظرفیت های ایجاد شده و بی توجهی به ابعاد جریان سازی رسانه ای در ابعاد ملی و به ویژه فراملی.

– به کار گیری افراد غیر متخصص در حوزه اطلاع رسانی و انعقاد قرار دادهای میلیاردی با افراد غیر بومی حوزه فرهنگ و رسانه و اتلاف اعتبارات کلان در این حوزه.

– استفاده از ابزار تهدید و تطمیع در برابر نقدهای مطرح شده و واکنش های تند در برابر انتقادادت رسانه ها.

– عدم اقبال مدیران دولتی از افزایش گستره و نفوذ این رویداد فرهنگی با وجود تاکید معاون رئیس جمهور و انتقاد وی از اینکه اقدامات بسیار اندکی در راستای تبریز ۲۰۱۸ انجام نشده است.

– نبود سیاست شفاف و اصولی در حوزه اطلاع رسانی و فرصت سوزی به واسطه همین نگاه های بخشی و عدم بهره مندی از ظرفیت های موجود.

تاکید جدی بر لزوم ایجاد فضای باز و افزایش آستانه تحمل سازمانها و ادارات مختلف در آسیب شناسی وضعیت موجود، لزوم تقویت دبیرخانه تبریز ۲۰۱۸ و تشکیل تیم روابط عمومی و رسانه ای توانمند جهت تعامل فراگیر و مستمر با رسانه های مختلف، تاکید بر ضرورت تامین نیازها و امکانات اولیه میزبانی از گردشگران ، تاکید بر ضرورت و تسریع در طرح برندینگ شهر تبریز و لزوم استفاده از تمام ظرفیتهای رسانه ای خصوصا شبکه های اجتماعی، تاکید بر لزوم حمایت جدی دولت در زمینه مالی از ستاد تبریز ۲۰۱۸ ، از جمله پیشنهادات مطرح شده از طرف مدیر مسئولان خبرگزاری ها، پایگاههای خبری و روزنامه ها در اتاق فکر کارگروه رسانه تبریز ۲۰۱۸ بود.

گزارش اعتدال پرس حاکی است، در پایان این نشست مقرر شد صورتجلسه این کارگروه پس از تنظیم  از سوی رئیس کارگروه رسانه در اختیار مسئولان امر قرار گیرد تا نسبت به رفع و پاسخگویی به شبهات مطرح شده و برگزاری نشست خبری عمومی اقدام لازم به عمل آید.

گفتنی است، شهر تبریز در جریان برگزاری نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در سال ۲۰۱۶ در نیامی پایتخت کشور نیجر برگزار شد، به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ برگزیده شد.

 

انتهای خبر