اظهارات متفاوت دو مقام مسئول درخصوص منبع آلودگی هوای تبریز

شهین‌‌باهر: بیشترین آلایندگی مربوط به پالایشگاه و پتروشیمی تبریز است/ بابایی‌اقدم: دولت برای مترو تبریز چه کرده است؟

اختلاف نظر شهردار تبریز و مدیرکل محیط زیست درخصوص دلایل آلودگی هوای تبریز در جلسه امروز، نشان داد تا زمانیکه این ابهام وجود دارد، امیدی به حل این مشکل نخواهد بود.

image_pdfimage_print
شهردار تبریز با اشاره به تاثیر فعالیت پالایشگاه و پتروشیمی تبریز در آلودگی هوا، از عدم آلاینده معرفی شدن این صنایع توسط محیط زیست انتقاد کرد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)،  شهردار تبریز صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر تبریز با اشاره به آلودگی هوا گفت: اینکه باغ‌‌های ما خشک شد مربوط به خودروها نیست و مربوط به مسائلی دیگر است و باید دست به دست هم بدهیم و این مشکلات را حل کنیم و مردم را در کار دخالت دهیم.

ایرج شهین باهر، یادآور شد: نزدیک ۵ هزار و ۳۰۰ تاکسی فرسوده داشتیم که ۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه از آن‌‌ها نوسازی شد و مردم آن را می‌بینند و از نزدیک به۸۰۰ اتوبوس درون شهری ۶۰۰ اتوبوس کار می‌کند و صد اتوبوس فرسوده اصلا در چرخه نیستند و نباید آماری ارائه دهیم که واقعی نیست.

شهردار تبریز با اعلام اینکه هرچقدر آمار بدهیم یا ندهیم همه می‌‌دانند بیشترین آلایندگی مربوط به پالایشگاه و پتروشیمی است، تصریح کرد: جالب است محیط زیست آن‌ها را به عنوان آلاینده معرفی نمی‌کند و نمی‌توانیم مبلغ یک درصد که قانون تعریف کرده را بگیریم و این یعنی مردم آلودگی را تحمل می‌کنند اما شهرداری نمی‌تواند پولی دریافت کند.

در ادامه فریدون بابایی‌‌اقدم  نیز ابراز داشت: ما نماینده مردم هستیم و در برابر شهروندانی که نمی‌‌توانند از خانه خارج شوند باید پاسخگو باشیم؛ سال ۷۶ در گزارشی که می‌‌خواندم بالای ۷۰ درصد آلاینده‌‌ها مربوط به صنایع بود و اینکه امروز مربوط به خودروها است باید ببینیم مقصر کیست و پاسخگو باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: اینکه آلودگی هوا را مربوط به زباله سوزی تبریز بدانیم کاملا اشتباه است، بنده حداقل هفته‌‌ای یک بار به آنجا سر می‌زنم و می‌دانم که بعد از سال ۹۲ این زباله سوزی هیچ آلودگی نداشته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای پنجم تبریز با اشاره به درخواست مسئولین از شهروندان جهت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: شهرداری به تمام تعهدات خود عمل کرده اما دولت چه کار کرده است؟ امروز دولت چه کاری برای خط مترو و اعتبار آن انجام داده است؟ اگر شهرداری از اتوبوسرانی حمایت نکند این اداره کاملا زمین می‌‌خورد.

محرم محمدزاده نیز با تائید صحبت‌‌های بابایی‌اقدم، توضیح داد: شهر در امان خدا است و از این همه اعضاء شورا کدام یک با اتوبوس رفت و آمد می‌‌کنیم تا ببینیم در ایستگاه‌‌ها مردم از سر و کول همدیگر آویزان می‌شوند.

وی بیان داشت: وقتی ما ناوگان حمل و نقل عمومی و امکانات نداریم چرا بحث می‌کنیم؟ لازم نیست تقلید کنیم اما باید ببینیم شهرهای دیگر چه کرده‌‌اند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تبریز با بیان اینکه سال‌هاست به ورزشکارانی پول میلیاردی می‌دهیم که حتی پایشان به توپ نخورده است، عنوان کرد: این پول را اگر خرج خرید دوچرخه می‌کردیم امروز چند صد هزار دوچرخه رایگان داشتیم؛ فقط همدیگر را مقصر ندانیم، در کجا فرهنگ سازی کرده‌‌ایم؟ کدام ماشین و سوخت کارخانه‌‌هایمان درست است؟

اظهارت متفاوت مدیرکل محیط زیست استان

گفتنی است، در ابتدای این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به آخرین آمار ارائه شده در خصوص تعداد ناوگان عمومی تبریز، گفت: ۸۷۲ اتوبوس و ۱۲هزار تاکسی در شهر تبریز در حال تردد هستند که بیش از یک سوم اتوبوس‌ها و ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده هستند.

قاسمی همچنین درباره سهم بندی منابع انتشار آلاینده های هوای کلانشهر تبریز در اظهاراتی مخالف نظر شهردار گفت: حمل و نقل و تردد خودرو با ۷۴ درصد، صنایع و معادن با ۲۱ درصد و منابع تجاری و خانگی با ۵ درصد بیشترین سهم را در آلودگی این کلانشهر دارند.

اختلاف نظر شهردار و اعضای شورای شهر تبریز با مدیرکل محیط زیست استان درخصوص منبع اصلی آلودگی هوای شهر تبریز در جلسه امروز شورای شهر تبریز، نشان داد تا زمانیکه این ابهام وجود دارد، امیدی به اقدامات اساسی برای حل این مشکل نخواهد بود.

انتهای خبر