⭕️ارس در سراشیبی رکود/ منطقه آزاد ارس از رویای توسعه استان تا ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان

هرچند تلاش این منطقه برای انتشار چندین باره اخبار مربوط به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که بخش اعظم آن مربوط به سال‌های گذشته است همچنان ادامه دارد اما اظهارات سرمایه‌گذاران فعلی منطقه نشان از وجود رکود اساسی در منطقه است.

image_pdfimage_print

منطقه‌ آزاد ارس که داعیه حضور موثر در طرح منطقه آزاد مشترک با ارمنستان در مقری و ارتباط اقتصادی با اوراسیا دارد و آن را به عنوان دستاورد خود عنوان می‌کند این روزها با ناتوانی در پرداخت به موقع حقوق کارکنان و حتی کارگران مواجه است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس که در سال ۹۶ به دلیل چالش تغییرات مدیریتی در کانون توجهات رسانه‌ها و مردم قرار داشت، پس از حضور رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در مازندران در جایگاه مدیرعاملی این منطقه که با برجسته‌سازی نامتعارف سوابق وی نیز همراه بود به رکود عجیبی دچار شده و روزهای سختی را سپری می‌کند.

با نگاهی به مناقصات سازمان منطقه آزاد ارس در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر شده است می‌توان گفت، عملا توسعه زیرساخت‌های عمرانی در این منطقه متوقف شده و ضمن اینکه پروژه قابل توجه جدیدی شروع نشده است بلکه با بازدید میدانی ساده می‌توان دریافت که برخی از پروژه‌های قبلی نیز متوقف شده یا به کندی پیش می‌رود.

?در حالی که نماینده مردم مرند و جلفا در اظهارات خود در اولین روزهای حضور تیم مدیریتی جدید، یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور محسن نریمان از وزارت راه و شهرسازی را در ارس، تجربه و توان وی در پروژه‌های اساسی منطقه از جمله فرودگاه و اتوبان مرند- جلفا و خط آهن عنوان کرده است اما به نظر می‌رسد این مدیر با تجربه وزارت راه هم که مدتی بازنشسته بودنش خبرساز شد، در این موارد توفیق چندانی به دست نیاورده است.

منطقه آزاد ارس همواره در سال‌های اخیر به دلیل توسعه نامتوازن بخش تجاری مورد نقد مدیران استان و کشور بوده و نتیجه این کار هزاران میلیارد سرمایه خوابیده در این منطقه مرزی است که صاحبان سرمایه را به خاک سیاه نشانده و محدودیت‌های اعمال شده در ورود کالای خارجی به این منطقه و ثبت سفارش کالا در دو سال اخیر، گورستانی از پاساژها و مجتمع‌های تجاری نیمه‌تمام و کامل شده را ایجاد کرده است و قصه زمانی پرغصه می‌شود که مدیران فعلی این منطقه توانایی و تدبیر لازم را برای رونق حداقلی بخش تجاری و یا هدایت سرمایه‌ها به سایر بخش های مورد نیاز در این منطقه مهم ندارند.

?هرچند تلاش این منطقه برای انتشار چندین باره اخبار مربوط به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که بخش اعظم آن مربوط به سال‌های گذشته است همچنان ادامه دارد اما اظهارات سرمایه‌گذاران فعلی منطقه نشان از وجود رکود اساسی در منطقه است.

در کنار این موارد اخباری نیز از ناتوانی سازمان در پرداخت حقوق کارکنانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در خدمت منطقه ارس هستند به گوش می‌رسد که نگرانی‌ها را در مورد این منطقه جدی‌تر می‌کند. منطقه‌ای که داعیه حضور موثر در طرح منطقه آزاد مشترک با ارمنستان در مقری و ارتباط اقتصادی با اوراسیا دارد و آن را به عنوان دستاورد خود عنوان می‌کند با ناتوانی در پرداخت به موقع حقوق کارکنان و حتی کارگران مواجه است طوری که هر چند وقت یک بار شاهد انتقادات شدید امام جمعه جلفا به عدم پرداخت حقوق و عدم اعمال افزایش‌های سالانه حقوق کارگران خدماتی این منطقه در شرایط تورمی کشور هستیم و این در شرایطی است که فرماندار جلفا آمار بیکاری همین منطقه را بالای ۱۱درصد اعلام کرده است.

هر چند وضعیت کنونی این منطقه مرزی در مقایسه با یک دهه گذشته از شروع فعالیت منطقه آزاد ارس با سال‌های پیشین قابل قیاس نیست و توسعه نسبی را در دوره‌های مختلف مدیریتی این منطقه شاهد بوده‌ایم اما باید توجه داشت اوضاع موصوف در حالی است که این منطقه روزی قرار بود علاوه بر آبادانی و اشتغال در این منطقه مرزی و ارتقای زندگی مرزنشینان، موتور محرکه توسعه اقتصادی در استان آذربایجان‌شرقی و شمال‌غرب کشور بوده و به عنوان یک منطقه توسعه یافته و به قول مدیرانش الگو در کشور ایفای نقش کند.

?گفتنی است، منطقه آزاد ارس در شمال غرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.
بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۷/۴/۱۳۸۴ به شماره ۲۰۷۰۸/ت۵۳۰۸۲۰ محدوده منطقه آزاد ارس شامل ۹۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه می شد که براساس مصوبه جدید این هیات محترم در ۱۴/۹/۱۳۸۷ , محدوده این منطقه به ۵۱ هزار هکتار شامل بخشهایی از ۲ شهرستان جلفا و خداآفرین افزایش یافت.

  • به کانال اطلاع رسانی اعتدال پرس در تلگرام بپیوندید :  @etedalpres
انتهای خبر