گزارش تحلیلی ویژه اعتدال پرس از شخصیتهای مطرح در تبریز که جدی وارد کارزار انتخاباتی شده اند

?اسامی کاندیداهای مطرح انتخابات مجلس در تبریز

چهره های شاخص که تمایل جدی جهت حضور در انتخابات مجلس یازدهم را دارند، می توان به ۴ دسته کلی تقسیم کرد: الف) نمایندگان فعلی ب) نمایندگان ادوار گذشته ج) مدیران اجرایی سابق د) چهره های جوان و مدعی جدید

image_pdfimage_print

?گزارش تحلیلی ویژه اعتدال پرس از شخصیتهای مطرح که بطور جدی وارد کارزار انتخاباتی در حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو شده اند.

?در حالیکه از امروز و با آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از چهره های حاضر در این انتخابات رونمایی خواهد شد، لیکن بسیاری از این افراد از مدتها قبل و بعضا از یکسال پیش بصورت جدی وارد ماراتن انتخابات شده و حتی ستاد های خود را فعال کرده و در زُمره چهره های فعال و شاخص این انتخابات نام گرفته اند.
به گزارش اختصاصی اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، تا لحظه‌ی انتشار این خبر به نظر می رسد، از میان شخصیت های مطرح تنها اسامی ذکر شده در چهار دسته زیر، بصورت جدی قصد حضور در انتخابات مجلس را دارند و بقیه افراد که اسامی شان در فضای مجازی مطرح شده فعلا در حال سبک سنگین کردن فضای انتخابات هستند.

?چهره های شاخصی که تمایل جدی برای حضور در صحنه انتخابات مجلس یازدهم را دارند می توان به ۴ دسته کلی تقسیم کرد:

الف) نمایندگان فعلی
ب) نمایندگان ادوار گذشته
ج) مدیران اجرایی سابق
د) چهره های جوان و مدعی جدید

الف) نمایندگان فعلی
پزشکیان(اصلاح طلب)، بیگی(اصولگرا)، فرهنگی(اصولگرا)، سعیدی(اصولگرا) و ساعی(اصلاح طلب)، ۵ نماینده فعلی تبریز هستند که عزم جدی برای حضور مجدد در پارلمان داشته و فعالیت های خود را آغاز کرده اند که علی رغم برخی حواشی و انتقادات به عملکرد آنها، طبق قاعده عرفی می توان آنها را از شانس های اصلی انتخابات آتی محسوب کرد. خصوصا بیگی و پزشکیان و نیز فرهنگی که با چهار دوره تحربه نمایندگی در مجلس دنبال کسب رکورد پنجمین حضور در مجلس است(در گزارشات بعدی، به تفصیل عملکرد هر یک بررسی خواهد شد)
از بین ۶ نماینده فعلی تبریز، بیمقدار(اصلاح طلب)طبق اظهارات خود از حضور دوباره در انتخابات کنار کشیده است و علت آنرا بی ثمر بودن نقش نمایندگی در پیشبرد اهداف مدنظر و مورد توجه خود بیان کرده است. البته در مورد پزشکیان هم که سه دوره پی در پی نماینده تبریز بوده و نائب رئیس مجلس است، خبرهایی مبنی بر احتمال کاندیداتوری وی از تهران منتشر شده است که این خبر هنوز تایید نشده است. در مورد ساعی و سعیدی نیز بعضی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال عدم حضورشان در انتخابات وجود داشت که البته بعید بنظر می رسد و جزو گزینه های جدی محسوب می شوند.

ب) نمایندگان ادوار گذشته
اکبر اعلمی(اصلاح طلب)، علیرضا منادی(مستقل)، محمدرضا تاج الدینی(اصولگرا) و عشرت شایق(اصولگرا) از جمله نمایندگان ادوار گذشته تبریز هستند که جزو چهره های مطرح در انتخابات پیش رو محسوب شده و برخی نیز از مدتها قبل بطور جدی برای حضور در این رقابتها خیز برداشته اند.
اعلمی که بعد از دو دوره حضور پر سر و صدا در مجلس ششم و هفتم، سه بار پیاپی رد صلاحیت شد در صورت کسب صلاحیت که گویا این بار امیدواری جدی به آن دارد، قطعا جزو مدعیان اصلی انتخابات این دوره خواهد بود. وی از چندی پیش با سفر به تبریز اقدام به راه اندازی جریان انتخاباتی جدید با شعار مبارزه با فساد و عدالتخواهی فراجناحی کرده است.

منادی عضو هیئت رئیسه مجلس نهم و هشتم که دور قبل بشکل عجیبی و در بازشماری آراء از جمع منتخبین کنار گذاشته شد، برای بازپس گیری حق خود در این دوره خیز جدی برداشته و باتوجه به تبحر انتخاباتی ویژه و نفوذ بسیار بالایی که بین اقشار مختلف خصوصا خانواده بزرگ دانشگاهی و مناطق خاص در تبریز دارد، قطعا از شانس های اصلی انتخابات مجلس یازدهم در این حوزه به شمار می رود.

تاج الدینی نماینده ادوار مجلس ۷ و ۸ هم که تقریبا از یکسال پیش بطور جدی وارد فاز انتخابات شده، علی رغم انتقادات جدی نسبت به مواضع سیاسی پر فراز و فرود و عملکرد وی خصوصا استعفاء از نمایندگی مجلس بخاطر حضور در دولت دهم، ولی همچنان از شخصیت های بانفوذ و مطرح در تبریز و میان اصولگرایان محسوب می شود که دوباره قصد حضور مجدد در پارلمان را دارد.

شایق، دیگر نماینده مطرح ادوار قبل و از پرسابقه ترین کاندیداهای انتخاباتی در حوزه تبریز است که این دوره نیز تحرکات خود را آغاز کرده و قصد حضور جدی در انتخابات دارد. قرارگیری وی در لیست اصلی اصولگرایان شانس دوچندانی به وی برای راهیابی مجدد به مجلس داده و احتمالا جزو شروط مهم وی برای کاندیداتوری در این انتخابات می باشد.

البته شعردوست هم از جمله نمایندگان سابق می باشد که نیم نگاهی به انتخابات داشته و تحرکاتی را آغاز کرده که در صورت ثبت نام و حضور جدی در صحنه رقابت، می توان وی را هم از مدعیان مطرح انتخابات دانست.

ج) مدیران اجرایی سابق

مجید خدابخش، رحیم شهرتی فر، علیرضا نوین، رضا پاشایی، کامبیز مهدیزاده و در رده بعدی چهره هایی چون سردار عزت الله جعفری، یعقوب هوشیار و علی جعفری آذر از جمله مدیران و چهره های سیاسی مطرحی هستند که برای حضور در انتخابات برنامه ریزی جدی کرده و اقداماتی را شروع کرده اند.

?خدابخش که البته هنوز اعلام رسمی برای حضور در انتخابات نکرده با توجه به عملکرد و سابقه نسبتا خوبی که در سمت استانداری آذربایجان شرقی و مسئولیت های قبلی خود در استان داشته، در صورت حضور قطعی و بابرنامه می تواند از مدعیان اصلی باشد البته وی تاکنون نتوانسته تیم انتخاباتی خوبی برای خود جمع کند و قرار گرفتن در لیست اصلاح طلبان هم شاید نکته مهمی برای وی باشد که هنوز روشن نشده است. برخی گمانه زنی ها هم از کاندیدا شدن وی در اردبیل حکایت دارد و وی هنوز نظر قطعی در این باره نداده است.

?شهرتی فر که سابقه معاونت سیاسی استانداری آذربایجان شرقی و فرمانداری تبریز را داشته و قانون بازنشستگی، وی را از ادامه حضور در دولت روحانی بازداشت، از یکسال پیش خیز انتخاباتی جدی برداشته و علی رغم گرایش اصلاح طلبی، با توسل به گفتمان انتقادی و خصوصا نقد دولت حاکم سعی در جلب توجه توده ها و نخبگان را دارد و در صورتیکه از سوی هم حزبی های خود تنها گذاشته نشود، از مدعیان جدی در این انتخابات خواهد بود.

?نوین، سردار اسبق و شهردار پرقدرت سالهای نه چندان دور کلانشهر تبریز است که همچون رفیق صمیمی اش قالیباف، بعد از خروج از شهرداری نتوانسته هیچ شانس موفقیت دوباره ای برای خود تکرار کنند و در رقابتهای انتخاباتی علی رغم موقعیت نسبتا مناسب با بدشانسی از صحنه کنار رفته اند.
نوین، این بار عزم جدی خود را برای دومین شانس انتخاباتی اش در مجلس جزم کرده و باتوجه به تیم انتخاباتی حرفه ای و حامیان پرقدرت خود در حوزه مدیریت شهری و برخی نهادهای سیاسی و ذی نفوذ، از مدعیان اصلی در انتخابات پیش رو محسوب می شود.

?پاشایی از فعالان باسابقه و خوشنام بخش اقتصادی و مسئول در حوزه صنعت که اشتهار خانوادگی خاصی بین خانواده شهدا و ایثارگران داشته و در انتخابات دور قبل مجلس نیز توانست رای نسبتا خوبی کسب کند، این بار نیز خیز جدی برداشته و در صورت رفع ضعف یارگیری های انتخاباتی دور قبل خود، از رقبای اصلی این عرصه محسوب خواهد شد.

?اما قضیه کامبیز مهدی زاده چهره جدید، جوان و مشهوری که به سبب داماد روحانی بودن سر زبانهاست و چند وقتی است بطور جدی وارد کورس انتخاباتی در تبریز شده است، بسیار متفاوت و البته جالب است.
وی که سابقه اجرایی و تجربه سیاسی خاصی ندارد، با بسیج کردن برخی کانال ها و پتانسیل مدیران استانی، خود را شانس قطعی پیروزی در انتخابات مجلس می بیند.
وی هرچند هنوز درباره اینکه آیا از زادگاهش اهر کاندیدا می شود یا تبریز، اظهار نظر قطعی نکرده ولی طی چند ماه اخیر با برخی تحرکات خود را در کانون توجهات قرار داده است که البته بعضا با حواشی و واکنش های خاصی نیر همراه شده است.
در عین حال که وی عنوان داماد روحانی بودن، را بزرگترین ابزار موفقیتش می داند ولی شاید همین نسبت فامیلی، پاشنه آشیل وی گردد و مردم بخواهند در حرکتی معنادار، وی را سیبلِ اعتراض خود به روحانی قرار دهند.

?سردار جعفری اصولگرا که به اعتبار سوابق ایثارگری و مدیریت در رده های مختلف سپاه از جمله دفتر بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در استان و البته نیم نگاهی به قرارگیری درلیست اصولگرایان بطور جدی وارد عرصه انتخابات شده است و همچنین هوشیار که بصورت مستقل و مصمم قصد حضور در انتخابات دارد و سابقه مدیریتی طولانی در شهرداری تبریز و فرزند رئیس کل اسبق دادگستری بودن را پشتوانه مکفی برای عرض اندام جدی در انتخابات مجلس می داند، در کنار جعفری آذر(مدیرکل سابق ثبت احوال استان و فعال فرهنگی معروف اصولگرایان) که توسط طیف خاصی از اصولگرایان حمایت می شود، چند وقتی است که تحرکات و برنامه ریزی های محفلی مختلفی را شروع کرده و در صورت حمایت تشکیلاتی و گنجانده شدن در لیست های انتخاباتی بزرگ، می توانند جزو نفرات مطرح در انتخابات پیش رو باشند.
البته جعفری آذر و سردار جعفری بیش از آنکه شخصا اصرار به حضور و فعالیت مستقل داشته باشند تکلیف مدار بوده و منتظر وضعیت ائتلاف اصولگراها و نوع لیست بندی آنها هستند تا تصمیم نهایی را بگیرند.

د) چهره های جوان و جدید

با حساس شدن بدنه هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب به رفتارهای پدرسالارانه و اتفاقات پشت پرده و ضد آرمانی که بعضا ازطرف مرکزیت جریانات مطبوع خود اتفاق می افتد، و همچنین ناکارآمدی و روند پرانتقاد فعلی حاکم بر قوه مقننه، چهره های جدید و نواندیش هر دو طیف خصوصا اصولگراها و نیز طیفی از چهره های مستقل و متخصص جوان به این نتیجه رسیده اند که ضد محافظه کاری و دایره بسته تحمیلی از بالا قد علم کنند و عند اللزم، پرچم مستقل برای خود برافرازند.

هرچند هنوز اطلاعات دقیق و مشخصی از کم و کیف فعالیت این کاندیداهای احتمالی نه چندان شناس و محافل مزبور خصوصا اصلاح طلبان جوان در دست نیست، لیکن چهره های مدعی چون روح الله متفکر آزاد، جعفری آذر و سیدقاسم ناظمی جزو کاندیداهای محتمل و مطرح نو اصولگرایی ذکر می شوند که قصد ورود به این عرصه و خلق فضای جدید در انتخابات آتی مجلس دارند.

بین چهره های مستقل نواندیش نیز تکاپوی جدی جهت حضور فعال در انتخابات با رویکرد متفاوت و جدید شروع شده که با رویکرد سنت شکنی و شایسته سالاری فراجناحی، در صدد هستند تا اسم و رسمها و زد و بندهای انتخاباتی رایح را به چالش بکشانند.
اعضای این طیف که عموما چهره های صاحبنظر دانشگاهی و برخی فعالان اجتماعی و رسانه ای منتقد استانی هستند، در صورت ثبت نام قطعی در انتخابات طی چند روز آینده در اعتدال پرس اطلاع رسانی خواهند شد.

? توضیح تکمیلی:
اضافه می شود که در حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو و در فضای مجازی و برخی محافل، اسامی مختلف دیگری نیز مطرح شده اند که احتمال ورودشان به انتخابات هست و فعلا در حال سبک سنگین کردن فضای انتخابات هستند که در صورت قطعی شدن حضورشان طی روزهای آتی و در پایان موعد ثبت نام، از این چهره های مطرح جدید نیز در گزارشهای بعدی نام برده خواهد شد.

?در شهرستانهای مختلف حوزه انتخابیه آذربایحان شرقی نیز، وضعیت متفاوت و بسیار رقابتی است.
برخی نمایندگان فعلی گویا قصد ثبت نام مجدد ندارند. خبرهای موثقی در دست است که بسیاری از نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرای فعلی، دیگر در لیست اینها قرار نخواهند گرفت و حتی بعضا شاید زیر تیغ ردصلاحیت قرار گیرند و یا منصرف شوند.
طبق اطلاعات موجود، در شهرستانها در کنار بسیاری از نماینده های ادوار گذشته که علی رغم شکست های پی در پی، پای ثابت حضور در انتخابات هستند، چهرهای جدید و مطرح فراوانی خیز انتخاباتی جدی برداشته اند که در گزارهای بعدی اعتدال پرس به این چهره ها نیز اشاره خواهیم کرد.

/انتهای مطلب

انتهای خبر