معاون‌ فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز تشریح کرد:

اولویت‌های حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در سال‌جاری

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با اشاره به اولویت‌های حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در سال‌جاری، اظهار کرد: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ورزش همگانی، آموزش شهروندی و تحکیم بنیان خانواده از اولویت‌های حوزه فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری در سال‌جاری است.  به گزارش اعتدال پرس (اعتدال […]

image_pdfimage_print

حمیدی

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با اشاره به اولویت‌های حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در سال‌جاری، اظهار کرد: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ورزش همگانی، آموزش شهروندی و تحکیم بنیان خانواده از اولویت‌های حوزه فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری در سال‌جاری است.

 به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان) به نقل از شهریار، حجت الاسلام والمسلمین احمد حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ۱۰۰ هزار متر مربع فضای ورزشی روباز و سرپوشیده در تبریز وجود دارد، گفت: در راستای ارتقای سلامت و نشاط شهروندان، علاوه بر توسعه ورزش‌های همگانی، مسابقات و المپیادهای مختلف ورزشی نیز در سال‌جاری برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به کمرنگ شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رویکرد اصلی خود را توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قرار داده و در این راستا اقدام به ایجاد ایستگاه‌های کتاب در ساختمان‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها و همچنین باکس‌های کتاب در اتوبوس‌ها می‌کند.

وی راه اندازی بوستان کتاب، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب و مسابقات کتابخوانی و ایجاد نمادهای کتاب و کتابخوانی در سطح شهر و حمایت و قدردانی از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی را از دیگر اقدامات این حوزه در سال‌جاری اعلام کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز ادامه داد: در راستای توسعه آموزش‌های شهروندی، اقدام به بازبینی کتاب‌های نوشته شده در این طرح و استفاده از نکته نظرات صاحب نظران برای بهتر شدن کتاب‌ها کرده و این کتاب‌ها در قالب کمپین‌ها و مدارس به شهروندان و دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

وی تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اولویت‌های حوزه فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در سال ۹۹ اعلام و یادآوری کرد: در این راستا برنامه‌های متعددی تدوین شده که از جمله شامل برگزاری جشنواره ملی کارتن اتحاد ملی برای استفاده از ظرفیت‌های تمامی قومیت‌ها، گویش‌ها و زبان‌ها برای ایجاد همبستگی ملی است.

وی، برگزای جشنواره کتاب سال تبریز و فیروزه را از دیگر اولویت‌های این حوزه اعلام کرد و گفت: در سال جاری هفته‌های فرهنگی تبریز در سایر شهرهای کشور برگزار و این شهر میزبان شب اصفهان در بهمن ماه و همچنین سایر شهرهای کشور و کشورهای دارای پروتکل خواهر خواندگی تبریز می‌شود.

حجت‌الاسلام ولمسلمین حمیدی افزود: با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی و انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، ۲۲ حکم راهبردی مربوط به حوزه فرهنگی تصویب شده و این احکام به عنوان میثاق شورای شهر و شهرداری اجرایی و تمامی ماموریت‌های حوزه فرهنگی شهرداری نیز در قالب این احکام عملیاتی می‌شود.

وی با بیان این‌که در این احکام، برنامه پنج ساله حوزه فرهنگی برای رسیدن به نقطه مطلوب طراحی و طرح‌های عملیاتی برای آن‌ها نوشته شده است، اظهار کرد: انجام کار کارشناسی و منطبق با شرایط و نیازهای جامعه و ظرفیت های شهرداری، زمان بندی برنامه‌ها و ایجاد امکان نظارت کمی و کیفی بر آن‌ها از ویژگی‌های این احکام راهبردی است.

وی گفت: سومین همایش بین المللی زنده نامان و شخصیت‌های برخاسته از تبریز در ۱۴ مرداد سال جاری به عنوان «روز تبریز» برگزار می‌شود و تاکنون بیش از ۶۰ شخصیت برجسته که برای این شهر، ایران و سایر نقاط دنیا نقش آفرین بوده‌اند، شناسایی شده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، برگزاری پویش‌های آموزش شهروندی در موضوعات مختلف برای شهروندان از طریق رسانه‌ها و همایش‌ها، برگزاری همایش بین المللی استاد شهریار و برگزاری برنامه‌های مختلف جذاب، شاد و گردشگرپذیر در هفته تبریز در مرداد را از دیگر برنامه‌های شهرداری تبریز اعلام کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنانش، همراهی و همدلی تلاشگران عرصه فرهنگ را گامی ارزشمند در راستای توسعه میهن و تعالی تبریز عزیز عنوان کرد.

وی با اشاره به تغییر بسیاری از برنامه‌های فرهنگی شهرداری تبریز در نوروز۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: شیوع کرونا مانعی برای خدمت رسانی فرهنگی به شهروندان نشد و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز با راه اندازی پویش “در خانه بخوانیم” برای غنی سازی اوقات خانواده‌ها در روزهای خانه نشینی اجباری گام برداشت.

وی با اشاره به استقبال شهروندان از این پویش، افزود: با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا و استقبال شهروندان، این مسابقه تا پایان اردیبهشت تمدید شد تا علاقه‌مندانی که تاکنون فرصت شرکت در مسابقه را نداشته‌اند، با مراجعه به سایت “سامانه شهروندی تبریز”، در این مسابقه شرکت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی با اشاره به ایجاد بخش جدید برای شرکت‌کنندگان در مسابقه کتاب‌خوانی “در خانه بخوانیم”، گفت: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بخش جدیدی به این مسابقه اضافه شد که طی آن سه کتاب با عنوان‌های “رمضان، ماه فرصت‌ها”، “یک سبد آسمان” و “راهنمای تغذیه صحیح” در بخش بزرگسالان و کتاب “داستان راستان” در دو جلد و برای بخش کودک و نوجوان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و بخش مربوط به ماه مبارک رمضان شامل جوایز ارزنده و ارزشمند خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر در مسابقه کتاب‌خوانی “در خانه بخوانیم” شرکت کرده‌اند و این آمار همچنان در حال افزایش است؛ همچنین استقبال همشهریان عزیز در رده‌های سنی و اقشار مختلف به ما در برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی کمک بسیاری می‌کند.

وی در خصوص جوایز این مسابقه نیز گفت: در هر یک از چهار بخش این مسابقه، ۹۹ جایزه نقدی اهدا می‌شود که هر یک از این جوایز به ترتیب در بخش بزرگسالان هفت میلیون ریال، در بخش نوجوانان چهار میلیون ریال، در بخش کودکان دو و نیم میلیون ریال و در بخش ویژه سه میلیون ریال خواهد بود؛ برگزیدگان بخش ویژه ماه مبارک رمضان نیز جوایز ارزنده ای دریافت می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با بیان این‌که کتاب و کتابخوانی از اولویت های شهرداری تبریز و این سازمان در سال گذشته بود، گفت: هم اکنون ۲۹ کتابخانه با ظرفیت ۱۲۷ هزار جلد و ۳۶ هزار عضو فعال در تبریز وجود دارد که دارای ۵۵ سالن و قرائتخانه بوده و بیش از ۱۲۰ هزار مخاطب و علاقمند کتاب و کتابخوانی از این امکانات استفاده می کنند.

وی گفت: طی سال گذشته چهار هزار و ۶۶۷ عنوان برنامه در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، گردشگری و تفریحی در حوزه توسط شهرداری تبریز اجرا شده و ۵۴۴ هزار شهروند تبریزی با مراجعه به مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی از این برنامه‌ها استفاده کرده‌اند.

وی اظهار کرد: برگزاری ۵۵ نمایشگاه در موضوعات صنایع دستی، تولیدات زنان سرپرست خانوار در راستای مهارت آموزی، حمایت و ایجاد بستر برای ارایه محصولات این قشر، ۸۱ مسابقه ورزشی، فرهنگی و هنری از جمله جام پرچم به مناسبت شهادت سردار سلیمانی با حضور ۱۰ هزار شهروند در موضوعات مختلف ورزشی در دهه مبارک فجر و ۱۰۹ جشن و جشنواره برای ایجاد نشاط اجتماعی و امیدآفرینی به صورت میدانی و خیابانی از جمله برنامه‌های این سازمان در سال ۹۸ بود.

حجت‌الاسلام حمیدی ادامه داد: طی سال گذشته، شهرداری تبریز با راه اندازی ۳۰ دستگاه اتوبوس در ایام نوروز و تابستان، طرح تبریزگردی را برای آشنایی شهروندان و گردشگران با داشته‌های فرهنگی و دیدنی این شهر اجرا کرد.

وی با اشاره به این‌که سال ۹۸ سال خوبی از نظر انجام فعالیت‌های فرهنگی در شهر تبریز بود، یادآور شد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب، این سازمان یکی از رویکردهای خود را عمل به بیانات رهبری در این زمینه معطوف کرد و اولین همایش ملی «گام دوم انقلاب و شهر پایدار» را به صورت ملی برگزار کرد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز افزود: ۴۰۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد که درنتیجه، ۵۴ مقاله انتخاب و از بین مقالات منتخب نیز تعدادی انتخاب شد که روش‌ها و راهکارهای ارائه شده در آن‌ها، در برنامه ریزی‌های مدیریت شهری و احکام برنامه‌های راهبردی پنج ساله شهرداری گنجانده می‌شود؛ نتایج این همایش ملی به شهرداری‌های کلانشهرها نیز ارسال شد.

وی، برون سپاری فعالیت‌های فرهنگی را از دیگر اقدامات شهرداری تبریز اعلام کرد و افزود: با توجه به این‌که مردم برنامه‌های فرهنگی را بهتر از نهادهای دولتی اجرا می‌کنند، در این راستا از ایجاد فرهنگسراهای خصوصی حمایت شده و از ابتدای سال تاکنون مجوز ایجاد ۲۵ فرهنگسرای مردمی برای فعالان و نخبگان فرهنگی در تبریز صادر شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز با اشاره به اولویت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در راستای بهره گیری از سرمایه مادی، توان و ظرفیت صاحبان اندیشه و هنر در تبریز برای راه اندازی فرهنگسراهای خصوصی، اظهار کرد: مجوز ایجاد هفت فرهنگسرای جدید نیز صادر شده که با فراهم شدن شرایط، فعالیت خواهند کرد.

وی، تدوین ۲۶ جلد کتاب آموزش‌های شهروندی را از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز اعلام کرد و گفت: برای ترویج آموزش‌های شهروندی در سطح دانش آموزان، اولیا و جامعه، ۳۴۰ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف فرهنگ شهروندی در دو سال گذشته تدوین و چاپ شده و با همکاری آموزش و پرورش در اختیار مقاطع مختلف آموزشی این شهر قرار گرفته است.

وی، راه اندازی ۴۷ میز کودک با مشارکت معاونت حقوق بشر دادگستری در ارتباط با آموزش حقوق کودک در ۲۳ فرهنگسرا و ۱۷ خانه سلامت، اجرای ۴۰ برنامه به عنوان روایت عشق در قالب قصه خوانی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، راه اندازی کانون‌های سالمندی در سه فرهنگسرا و شرکت آن‌ها در برنامههای دورهمی و گذران اوقات فراغت را از دیگر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز اعلام کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز گفت: در سال ۹۸ شهرداران مدارس و معاونان آن‌ها در ۸۰ مدرسه تبریز با امضای تفاهم نامه بین شهرداری تبریز و اداره کل آموزش و پرورش انتخاب شدند تا مدیریت شهری را در انجام فعالیت های زیست محیطی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی و آموزش شهروندی در مدارس کمک کنند.

وی در خاتمه ضمن قدردانی از تلاش ارزشمند اهالی رسانه، همراهی رسانه‌ها در توسعه شهر را گامی ارزشمند برشمرد.

انتهای خبر