حذف ایران از مسیر ترانزیت ریلی شرق-غرب ! / قطار ترکیه بدون عبور از ایران به چین رسید

همه این مسیرها به غیر از ایران(خصوصا قطعه منفصل جلفا-باکو) تکمیل شد و روز شنبه اولین قطار باری ترکیه بدون گذشتن از ایران، با عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای خزر (با کشتی)، قزاقستان به چین رسید.

image_pdfimage_print

در حالی که طی یک دهه گذشته، تلاش‌ها برای احیای جاده قدیمی ابریشم از طریق خطوط آهن بین مسیر چین تا اروپا ادامه دارد، اولین محموله باری قطار ترکیه به چین، بدون گذشتن از ایران به شهر شی‌آن چین رسید.

به گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان)، قبلا قرار بود مسیر خط آهن از چین تا آسیای میانه، ایران، آذربایجان، گرجستان و از آنجا به سمت روسیه یا ترکیه و در نهایت اروپا باشد.

همه این مسیرها به غیر از ایران(خصوصا قطعه منفصل جلفا-باکو) تکمیل شد و روز شنبه اولین قطار باری ترکیه بدون گذشتن از ایران، با عبور از گرجستان، آذربایجان، دریای خزر (با کشتی)، قزاقستان طی ۱۲ روز به شهر شی‌آن چین رسید.



🔹گزارش اعتدال پرس(اعتدال آذربایجان) حاکی است، آذربایجان شرقی و جلفا که باتوجه به قرار گرفتن در چهارراه اتصال دو خط ترانزیتی شرق-غرب(آسیا-اروپا) و جنوب-شمال(آسیا)، به عنوان نقطه کانونی این مسیر بسیار مهم و استراتژیک ترانزیتی محسوب می شد به علت «اهمال و فرصت سوزی» مسئولین طی دهه اخیر نه تنها امکان بهره مندی از این «فرصت استثنایی» نیافت بلکه این اهمال، حتی به حذف کلی ایران از مسیر ترانزیت ریلی شرق-غرب و‌ «تهدید» سرانجامید.
این فرصت سوزی، خیانت بزرگی است که در تاریخ ثبت خواهد شد.

🔸گفتنی است، برخی رسانه های خارجی نیز این خبر را طی روزهای جاری مورد توجه قرار داده و گزارشاتی در این باره منتشر کرده اند.

🔹 توافقنامه صلح اخیر بین آذربایجان و ارمنستان که تاکید بر فعالیت مجدد خطوط ترانزیتی قطع شده در این مسیر دارد، شانس دوباره و آخرین فرصت ایران و استان برای بازگشت به زنجیره ترانزیت ریلی کریدور شرق-غرب است که باید مورد اهتمام جدی مسئولان ذیربط قرار گیرد.

🔻لازم به یادآوری است، پایگاه خبری تحلیلی اعتدال پرس، چندین بار طی چند سال اخیر با تولید گزارشات مختلف و پیگیری های متعدد از مسئولان استانی، این موضوع را مطرح و‌ مطالبه گری کرده بود که مورد اهمال قرار گرفت. /  ۱ دی ۱۳۹۹

انتهای خبر