فرهنگی نماینده تبریز در واکنش به اظهارات نماینده تهران: آموزش زبان مادری در مدارس جزو اصول قانون اساسی است و اجرایی می شود

بر اساس این طرح وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات و زبان های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش داده شود.

image_pdfimage_print

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در واکنش به اظهارات نماینده تهران گفت: آموزش زبان مادری اقوام در مدارس جزو اصول قانون اساسی( اصل ۱۵ قانون اساسی) است و اجرایی می شود.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، رییس مجمع نمایندگان مردم آذربایجان شرقی درخصوص مصوبه اخیر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره آموزش زبان های محلی در مدارس گفت: این مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات با مطالعات لازم انجام شده و به خلاء قانونی در مورد آموزش زبان های اقوام مختلف در کشور پایان می دهد.

فرهنگی به عنوان طراح مصوبه فوق، با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حساسیت و دقت مورد نیاز آن را بررسی و مورد کنکاش قرار داده»، گفت: «شیوه نامه اجرایی این مصوبه عین اصل قانون اساسی در این زمینه است.

نماینده تبریز در واکنش به اظهارات «احمد نادری» نماینده تهران در مخالفت با طرح اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی گفت: متاسفانه ایشان در خصوص مصوبه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرده است که این مصوبه مغایر امنیت ملی است در حالی که باید مشخص کند که با چه مبنایی چنین موضوعی را مطرح می کند.

وی با ابراز تاسف و تعجب از موضع گیری نماینده تهران علیه قانون اساسی، گفت: ایشان باید توضیح دهند که چرا مخالف قانون اساسی موضع گرفته و چنین اتهام سنگینی را به قانون اساسی وارد کرده است.

نماینده تبریز تاکید کرد: اصل پانزدهم قانون اساسی که دقیقا برای حفظ امنیت ملی و تضمین کننده حقوق اقوام در آموزش زبان مادری است، باید اجرایی شود.

گزارش اعتدال پرس حاکی است، احمد نادری پیشتر در گفتگو با ایرنا گفته بود: «…اول اینکه برخلاف تمامی کشورهای غرب آسیا، کشور ما یعنی ایران دارای نظم زبانی و فرهنگی طبیعی است. هیچ اراده‌ای برای تحمیل زبان فارسی یا ممانعت از زبان‌های محلی و قومی وجود نداشته و ندارد و از زاویه زبان‌شناختی تاریخی هم می‌توان گفت زبان فارسی زبان مادری و فرهنگی و تاریخی همه ایرانیان است چون اصلاً قومی به نام فارس در ایران وجود ندارد که این زبان به صورت خاص منتسب به آنها باشد…»

گفتنی است، بر اساس این طرح وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات و زبان های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش داده شود.

انتهای خبر