آیا برای مقابله با گرمایش زمین، باید خوردن گوشت را کنار بگذاریم؟

شیوه تولید و نوع خوراک مصرفی ما بر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان موثر است، و به‌علاوه بر محیط زیست از جمله بر تنوع زیستی نیز تاثیرهای گسترده‌تری دارد. به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، تقریبا یک چهارم گازهای گلخانه ای منجر به گرمایش زمین را صنعت کشاورزی و به خصوص دامداری تولید می کند […]

image_pdfimage_print

گاوها مقصر اصلی گازهای گلخانه‌ای و حفره در لایه ازون هستند

شیوه تولید و نوع خوراک مصرفی ما بر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان موثر است، و به‌علاوه بر محیط زیست از جمله بر تنوع زیستی نیز تاثیرهای گسترده‌تری دارد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، تقریبا یک چهارم گازهای گلخانه ای منجر به گرمایش زمین را صنعت کشاورزی و به خصوص دامداری تولید می کند و در این میان، گاو مسئول تولید بیشترین میزان گازهای گلخانه ای است چراکه گاوها در فرایند نشخوار، گازی به نام متان تولید می‌کنند که در کره زمین برای بازیافت آن هیچ چرخه‌ای وجود ندارد و این گاز در اتمسفر قرار گرفته و نهایتا موجب افزایش گرمایش زمین می شود.

همچنین، تولید غذا برای حیوانات یکی از عوامل اصلی تخریب جنگل های استوایی است.

این در حالی است که انجام محدودیت های غذایی و دادن یک دستور غذایی یکسان به همه مردم جهان مشکل را یک‌سره حل نمی کند.

در برخی کشورها تاثیرات مخرب تولید و مصرف گوشت بیشتر از برخی کشورهای دیگر است. بطور مثال، ۴۰ میلیارد گاو در آمریکا مصرف می‌شود که سالانه منشاء تولید حجم بسیاری گاز متان است.

در واقع سنجش و مقایسه تاثیر محیط‌زیستی خوراک‌های مختلف آسان نیست زیرا تفاوت‌هایی در شیوه پرورش گیاهان، فرایند آماده‌سازی و بسته‌بندی و حمل و نقل آنها وجود دارد.

یک پژوهش که در ژورنال ساینس منتشر شده نشان داده است که تولید شکلات از یک جنگل استوایی در حال تخریب می‌تواند در مقایسه با تولید برخی انواع گوشت تصاعد کربنی بیشتری داشته باشد.

با این همه آلاینده‌ترین شیوه تولید پروتئین گیاهی از پاک‌ترین انواع تولید گوشت، تصاعد کربنی کمتری ایجاد می‌کند. بنابراین صرف کمتر گوشت خوردن کافی نیست، مهم این است که هزینه‌های حمل و نقل، و بسته‌بندی را نیز کاهش دهیم.

کارشناسان مختلف معتقد هستند که، غذای محلی و حوردن میوه ها و سبزیجات فصلی، مصرف گوشت کمتر، و اسراف نکردن غذا بهترین راه کاهش رد پای کربنی است.

انتهای خبر