دغدغه های مورد پرسش مدیرمسئول اعتدال پرس در نشست هم اندیشی با مدیرعامل منطقه آزاد ارس:

انتقاد از توسعه طبقاتی در ارس/اما و اگر برای احداث فرودگاه و الحاق هادیشهر به منطقه آزاد ارس

محمدزاده تاکید کرد، روند فعالیت های منطقه آزاد ارس طوری بوده که بجای توسعه همه گیر و عادلانه برای آحاد مردم، شاهد توسعه طبقاتی و شکاف اجتماعی در منطقه بوده ایم و برغم این هزینه های عمومی بالایی که در سطح منطقه تحمیل شده، صرفا برای عده خاصی ثروت های نجومی تولید شده است.

image_pdfimage_print

مدیرعامل: توسعه متوازن موجب افزایش زنجیره ارزش در منطقه آزاد ارس می شود

نشست هم اندیشی مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس با جمعی از مدیران رسانه‌ها، عصر چهارشنبه در فضایی صمیمی و پربار و البته با چالش هایی از سوی برخی اصحاب رسانه حاضر در نشست برگزار شد.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، در این نشست که طی بیش از دو ساعت و با تاخیر نیم ساعته برگزار شد، در کنار تشریح برخی چالش های شناسایی شده از سوی مدیریت جدید منطقه آزاد ارس و برنامه های پیش روی این مجموعه در این خصوص و توسعه ارس(از جمله، فعالیت های ترانزیتی و برندینگ در ارس و لزوم توسعه متوازن در این منطقه که از جمله موضوعات مورد پیگیری اعتدال پرس طی سال های متمادی گذشته بود)، نکات انتقادی و پیشنهادات ارزشمند متعددی از سوی اصحاب رسانه حاضر مطرح شد که همگی قابل توجه بود و مدیرعامل منطقه آزاد ارس هم نشان دادند که گوش شنوایی برای شنیدن نظرات دارند و عزم شان برای موفقیت در ارس، وی را مجاب به هم اندیشی و مشورت گسترده با اصحاب نظر کرده است.

در این نشست همه متفق القول معتقد بودند که ارس پتانسیل های فراوان و ویژه ای دارد و جایگاه فعلی در حد این شایستگی ها و بایسته ها نیست که البته مدیرعامل جدید خود را متعهد به برداشتن قدم های بزرگ برای نیل به این انتظارات و جایگاه واقعی ارس می دانست.

دکتر مجید کیانی، ۳ چالش اصلی مورد شناسایی خود در این منطقه در ابتدای حضور در این مسئولیت را، اعتراضات اصناف، اعتراضات سرمایه گذاران و اعتراضات پرسنلی اعلام کرد و گفت راهکارهایی برای حل آنها اندیشیده و در حال اجرا است که البته لازم است اعتراضات محلی را هم باید به این چالش اضافه کرد و در راستای نظریه مشروعیت محلی و طبق تاکید بسیاری از دوستان رسانه ای و مطالبه گران محلی، باید برای این چالش و کسب مشروعیت محلی از سوی سازمان منطه آزاد ارس، نیز تدابیر و اقدامات ویژه ای اندیشید.

سه دغدغه مورد پرسش مدیرمسئول اعتدال پرس، توسعه طبقاتی در ارس

مدیرمسئول اعتدال پرس نیز در این نشت در فرصت بسیار اندک موجود، در ادامه نکته نظرات خوبی که حاضرین بیان کردند، لزوم تعیین تکلیف فرودگاه ارس که مشمول مرور زمان شده و همچون زخم لای استخوان، دغدغه مردم منطقه و سرمایه گذاران می باشد و همچنین الحاق هادیشهر به منطقه آزاد ارس که برغم ابلاغ مصوبه مربوطه از سوی دولت در چهار سال پیش، هنوز در هاله از ابهام بوده و اجرا نشده است، را مطرح کرد که طبق توضیحات مدیرعامل ارس، ظاهرا امید چندانی به تحقق هیچ کدام نیست.

کیانی در خصوص احداث فرودگاه ارس،بیان کرد: مسئله‌ی اصلی در موضوع احداث فرودگاه ارس نظر سازمان محیط‌زیست مبنی بر تداخل طرح با منطقه‌ی حفاظت‌شده مراکان است. لذا باید این مشکل رفع گردد تا مجوز فعالیت عمرانی صادر شود‌. ما نیز تا زمان حل مشکلات می‌توانیم از سایر ظرفیت‌های موجود مثل فرودگاه‌های تبریز، خوی و ماکو استفاده کنیم. 

وی درباره الحاق هادیشهر به محدوده‌ی منطقه آزاد ارس نیز گفت: طبق مصوبه‌ی مجلس توسعه منطقه آزاد ارس باید در حاشیه‌ی رود ارس اتفاق بیافتد. با این حال ما اگر منابع درآمدی‌مان را افزایش دهیم شهرهای دیگر اطراف و هادیشهر چه جزو منطقه آزاد باشد، چه نباشد می‌تواند منتفع بشود. 

اما نکته مهمی که از سوی محمدزاده علمداری مدیر مسئول اعتدال پرس مطرح شد، توسعه طبقاتی در محدوده سرزمینی منطقه آزاد ارس و تبعات آن بر مردم منطقه خصوصا تحمیل تورم شدید(که شهرستان جلفا رتبه دوم را در استان دارد)، بی عدالتی و شکاف طبقاتی می باشد.
محمدزاده تاکید نمود، روند فعالیت های سازمان منطقه آزاد ارس طوری بوده که بجای توسعه همه گیر و عادلانه برای آحاد مردم منطقه، شاهد توسعه طبقاتی و شکاف اجتماعی در منطقه بوده ایم و برغم این هزینه های عمومی بالایی که در سطح منطقه تحمیل شده، صرفا برای عده خاصی ثروت های نجومی تولید شده است. این در حالیست که در دوره پر رونق و طلایی فعالیت گمرک جلفا، نوع توسعه ای که در شهرستان جلفا ایجاد شده بود توسعه ای عادلانه و عام بود و برای همین است که مردم شهرستان جلفا هنوزم رویای بازگشت به چنین دورانی را دارند.
دکتر کیانی در پاسخ به این چالش مطرح شده توسط مدیرمسئول اعتدال پرس، آنرا نکته ای بسیار مهم و قابل توجه دانست و با تاکید برای حل این موضوع مهم، خواستار هم اندیشی و کمک برای ارائه راهکار در این خصوص توسط مدیرمسئول اعتال پرس با همراهی دیگر صاحب نظران شد.


در این نشست که در کنار مدیران رسانه های استانی، برخی فعالان رسانه ای محلی نیز دعوت شده بودند، انتقاد از روند برخی انتصابات و بی توجهی به نیروهای بومی و اعتراض به لایه های مختلف فساد در بدنه سازمان و لزوم پاکسازی عناصر دخیل در این موارد و درخواست تسریع در رسیدگی به برخی پرونده های سرمایه گذاری راکد و یا مسئله دار و همچنین علت ادامه دریافت حقوق توسط نرمیان مدبرعامل قبلی این منطقه از ارس، مهمترین مطالبات مطرح شده از سوی رسانه های محلی بود.

دیگر اصحاب رسانه استانی نیز موارد مختلفی از لزوم ارتقاء جایگاه توسعه ای ارس در سطح استان و شمالغرب و لزوم توسعه ظرفیت های گردشگری ارس و ضرورت تعامل بهتر با سرمایه گذاران و درخواست ادامه نشست های تعاملی و هم اندیشی با رسانه ها تا انتقاد از برنامه های فرهنگی و دخالت در انتصابات ارس و لزوم تعیین تکلیف فرودگاه ارس و … را به عنوان مهمترین دغدغه های مورد پرسش خود مطرح کردند.

 

انتهای خبر