امیرعبداللهیان: تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم، گفت: به طرف‌های واسط اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در چارچوب مورد توافق تبادل زندانیان را انجام دهیم. به گزارش اعتدال آذربایجان به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر امروز (سه‌شنبه) ۱۷ مرداد […]

image_pdfimage_print
امیرعبداللهیان: تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم، گفت: به طرف‌های واسط اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در چارچوب مورد توافق تبادل زندانیان را انجام دهیم.

به گزارش اعتدال آذربایجان به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر امروز (سه‌شنبه) ۱۷ مرداد ماه در جمع خبرنگاران درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: از طریق عمان و قطر ماه‌هاست پیام‌هایی بین ما و طرف آمریکایی مبادله می‌شود.

وی گفت: از نظر ما موضوع تبادل زندانیان یک مسأله انسانی است و هیچ پیش شرطی برای آن نداریم. ما به طرف‌های واسط در این رابطه اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در چارچوب مورد توافق تبادل زندانیان را انجام دهیم.

* سفر به ژاپن

وزیر خارجه درباره سفرش به ژاپن نیز اظهار داشت: سفر به ژاپن در چارچوب نگاه به آسیای دولت دکتر رئیسی انجام شد. طبعا دولت ژاپن و نخست‌وزیر این کشور همواره علاقه‌مند هستند برای آنکه حجم تبادل تجاری ایران و ژاپن به سطح بالای پیش از این ارتقا یابد و دو طرف همکاری‌های قوی‌تری را داشته باشیم، موضوع رفع تحریم‌های ایران در کنار همکاری‌های دوجانبه مورد توجه ما قرار بگیرد. نخست‌وزیر ژاپن ایده‌هایی را در این رابطه داشت و مطرح کرد. ما در مسیر دیپلماسی از ابتکاراتی که کمک می‌کند تا تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران رفع شود، استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان درباره عضویت ایران در شانگهای و بریکس و ارتباط با برجام نیز گفت: هیچ ارتباط مستقیمی بین شانگهای، بریکس و برجام وجود ندارد. اما عضویت ما در شانگهای در هفته‌های گذشته کامل شد. ما دبیرخانه شانگهای را در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تشکیل دادیم. نماینده ملی جمهوری اسلامی ایران نزد دبیرخانه شانگهای را منصوب و به دبیرکل معرفی کردیم. اقدامات بسیاری از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی و تجاری در حال انجام است.

* در ابتدای راه برای عضویت در بریکس هستیم

وی افزود: در موضوع بریکس در ابتدای راه هستیم برای آنکه انتظارات را در افکار عمومی بالا نبریم باید توجه داشته باشیم که طرف آفریقای جنوبی ابتکاری را روی میز بریکس قرار داده که اعضای بریکس پلاس یا دوستان بریکس بتوانند وارد گام‌های عضویت در این ائتلاف شوند. نشست وزرای خارجه بریکس پلاس حدود دو ماه پیش در کیپ تاون برگزار و کمتر از ۱۰ روز پیش احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست دبیران شورای عالی امنیت ملی بریکس پلاس در آفریقای جنوبی شرکت کرد و در دوم شهریورماه به دعوت رسمی رئیس جمهور آفریقای جنوبی، آقای رئیسی در نشست سران بریکس و بریکس پلاس با حضور طرف آفریقایی شرکت می‌کند. به دلیل اینکه نشست سران در قاره آفریقا برگزار می‌شود علاوه بر دوستان بریکس همچون ایران، امارات، عربستان سعودی، اندونزی و دیگر کشورها به شکل نمادین، سران همه کشورهای آفریقایی نیز در این نشست دعوت هستند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اکنون در بین پنج عضو دائم بریکس بحث بر سر این است که چه معیارهایی برای پذیرش عضویت جدید در نظر گرفته شود. پیش بینی می‌شود در روز یکم شهریور ماه این معیارها مورد توافق قرار بگیرد و پس از آن کشورها وارد پروسه و روند عضویت خواهند شد.

وی ادامه داد: ما به تلاش‌های خود برای عضویت در زمان مناسب خود در بریکس ادامه می‌دهیم، ولی مهمترین مسأله، حضور دکتر رئیسی در ترکیب بریکس پلاس است و ما این موضوع را تحول مهم می‌دانیم و آن را فرصتی بسیار خوب برای توسعه نگاه به چندجانبه گرایی و همکاری‌های هر چه بیشتر ایران در نظر می‌گیریم.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره عضویت ایران در بریکس و تاثیر آن بر دور زدن تحریم‌ها خاطرنشان کرد: نفس تشکیل بریکس با نگاه به چندجانبه گرایی و مقابله با پدیده نادرست یکجانبه گرایی شکل گرفت. دنیا در حال گذار و تحول است. اینکه هژمونی آمریکا بتواند همه اقتصاد جهان را تصاحب و قواعد را تحت کنترل هژمونیک خود قرار دهد، امروز جهان از این مرحله در حال عبور است و سازوکارهایی همچون شانگهای می‌تواند کمک کند به اینکه نه تنها ایران، بلکه سیاست نادرست اعمال تحریم علیه کشورها در چارچوب سازوکارهایی همچون شانگهای، با یک روش همکاری جمعی نسبت به عبور از تحریم‌ها، ملت‌ها و دولت‌ها بتوانند گام‌های قوی‌تری را بردارند.

امیرعبداللهیان درباره پیشنهادهای ایران در نشست سران بریکس و بریکس پلاس در ژوهانسبورگ گفت: بریکس یک سازوکار برای عضویت اعضای جدید طراحی می‌کند. هنوز این سازوکار بین پنج عضو دائم نهایی نشده و من با وزرای خارجه پنج کشور صحبت کردم و آقای احمدیان نیز با دبیران شورای عالی امنیت ملی پنج کشور صحبت کرد. طرف‌ها در حال گفت‌وگو با یکدیگر هستند تا کشورها شانس بیشتری برای ورود و عضویت در بریکس داشته باشند. اما سازوکارهایی در قالب بریکس و بریکس پلاس وجود دارد که ورود اعضا به آنها ساده‌تر است و اعضای بریکس به آن توجه بیشتری دارند نظیر سازوکارهای مالی، پولی و بانکی. ایران از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند تا بهترین شکل عضویت را در بهترین زمان بتوانیم محقق کنیم.

وزیر خارجه همچنین گفت که برای شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر می‌کند.

انتهای خبر