استاندار آذربایجان شرقی: اجرای پروژه‌های آبی تبریز در اولویت قرار دارد

استاندار آذربایجان شرقی به مشکلات، عقب ماندگی‌ها و کمبود آب در کلانشهر تبریز اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه‌های آبی تبریز در اولویت قرار دارد. به گزارش اعتدال آذربایجان به نقل از ایسنا، عابدین خرم در آیین آغاز بهره‌برداری از فاز اول مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز، شهیدان باهنر و رجائی را الگو و […]

image_pdfimage_print

آغاز آبگیری فاز نخست مخزن صدهزار مترمکعبی تبریز

استاندار آذربایجان شرقی به مشکلات، عقب ماندگی‌ها و کمبود آب در کلانشهر تبریز اشاره کرد و گفت: اجرای پروژه‌های آبی تبریز در اولویت قرار دارد.

به گزارش اعتدال آذربایجان به نقل از ایسنا، عابدین خرم در آیین آغاز بهره‌برداری از فاز اول مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز، شهیدان باهنر و رجائی را الگو و اسوه‌ی خدمت به مردم عنوان کرد از تلاش های مستمر و شبانه روزی مسئولان در تامین آب تبریز ابراز خرسندی کرد .

وی ادامه داد: مسئولان آب استان به ویژه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تلاش‌های گسترده خود در زمانی زودتر از موعد مقرر پروژه مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی را به بهره‌برداری رساندند و همچنین در کل کشور و استان دچار یک عقب ماندگی از لحاظ فرسودگی شبکه آب هستیم که باید برطرف شود.

یوسف غفار زاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این مراسم از افزایش ذخایر مخازن آب تبریز خبر داد و گفت: پروژه مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز در راستای افزایش ظرفیت مخازن تبریز اجرا شده و شامل دو مخزن ۵٠ هزار مترمکعبی شمالی و جنوبی است که مخزن اول امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت و مخرن دوم به زودی بهره‌برداری خواهد شد.

وی  به جزئیات مخزن‌ ١٠٠ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز اشاره کرد و افزود: مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز در بالاترین نقطه تبریز ساخته شده است تا آب به صورت ثقلی و بدون نیاز به پمپ انتقال یابد.

وی ادامه داد: مسیر خط انتقال حد فاصل محوطه اندیشه تا باسمنج اجرا شده و طول کل مسیر ٢٧ کیلومتر است که از لوله‌های یک هزار و ۶۰۰، یک هزار و ۴۰۰ و یک هزار میلی‌متری در طول مسیر استفاده شده است.

غفارزاده مخزن و منبع‌های آبی در هر کلان‌شهر جزو سرمایه‌های اصلی عنوان کرد و افزود: با بهره‌برداری از این پروژه می‌توان گفت که این مخزن به تنهایی می‌تواند ۸ ساعت از آب شرب شهر تبریز را تامین کند.

وی به کاهش زمان بهره‌برداری از این پروژه تاکید کرد و گفت: بهره‌برداری از مخزن‌ ١٠٠ هزار مترمکعبی می‌تواند کمک شایانی به حل تنش آبی فعلی داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به خط انتقال به طول هشت کیلومتر مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب شرب تبریز اشاره کرد و توضیح داد: هزینه‌ کرد این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که با بهره‌برداری از این پروژه پایداری آب شرب تبریز را شاهد خواهیم بود.

شایان به ذکر است که فاز اول مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی، سردار اصغر عباسقلی زاده فرمانده سپاه عاشورا، ســـردار جلیل بابازاده فرمانده قـرارگاه منطقه‌ای عاشورا در تبریز و مقامات استانی به بهره برداری رسید.

انتهای خبر