وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز: شهریار برای همیشه بر تارک این مرز و بوم ایستاده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به وجود شهریار می‌بالیم، به او، اشعار، سیره و سلوک، شخصیت، عقلانیت، مردمی‌گرایی و انقلابی بودنش درود می‌فرستیم. شهریار برای همیشه در تارک این مرز و بوم ایستاده است. به گزارش اعتدال آذربایجان، محمدمهدی اسماعیلی عصر امروز در همایش روز شعر و ادب فارسی در سالن همایش پتروشیمی […]

image_pdfimage_print

تدفین بیش از ۴۰۰ شاعر در یک مجموعه، عظمت تبریز را به رخ جهان می کشد |  پایگاه خبری ، تحلیلی تانیش نیوز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به وجود شهریار می‌بالیم، به او، اشعار، سیره و سلوک، شخصیت، عقلانیت، مردمی‌گرایی و انقلابی بودنش درود می‌فرستیم. شهریار برای همیشه در تارک این مرز و بوم ایستاده است.

به گزارش اعتدال آذربایجان، محمدمهدی اسماعیلی عصر امروز در همایش روز شعر و ادب فارسی در سالن همایش پتروشیمی تبریز اظهار داشت: تبریز و آذربایجان نقش مهمی در همه داشته‌های فرهنگی و تمدنی ایران باعظمت دارد، تبریز تنها یک شهر و جغرافیا نیست بلکه آذربایجان و تبریز در تمام تاریح پرعظمت ایران نقش بی‌بدیل و تمدن‌ساز داشته است. وقتی از تبریز حرف می‌زنیم از مردمان بزرگ و اصحاب فرهنگ و هنر آن حرف می‌زنیم که تدفین ۴۰۰ شاعر در مقبره الشعرا فرهنگ و تمدن تبریز را به رخ می‌کشد.

وی ادامه داد: در تمام تحولات کشور ما تبریز و آذربایجانی‌ها نقش داشته‌اند و در دوره نوین ایران هم تبریز و آذربایجان در حوزه فرهنگ و ادب و زبان جلوه مهمی پیدا کرد که تولیدات مهم فرهنگی و هنری در آن صورت گرفت و یک دوره جدید در این منطقه آغاز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اتفاقی که در ۴۰۰ سال قبل در این نقطه شکل گرفت بنای یک محور تمدنی شیعی را شکل داد. وقتی از مواریث تبریز و آذربایجان می‌گوییم از مواریث ایران می‌گوییم چون غیریتی وجود ندارد، به همین دلیل است وقتی روز شعر و ادب فارسی را به نام شهریار نام می‌نهیم نشان از وحدت و انسجام ملی ما ایرانی‌ها دارد.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم شهریاری که فرزند خطه آذربایجان است و اشعار بی نظیر ترکی را سروده است در کنارش در قله شعر و ادب فارسی قرار دارد. شهریار در دوره‌ای زیست داشته که ایران آماج ورود تفکرات جدید بوده و احزاب و گرایش‌های چپ جولان می‌دادند اما شهریار علمدار شعر آئینی می‌شود و در مدح امیرالمومنین اشعاری به زبان می‌آورد که جز با امداد الهی نمی‌توان ارزش آن را تبیین کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه شهریار امروز در جایگاه نماد شعر و ادب فارسی نشسته که همه ما به آن افتخار می‌کنیم، ابراز داشت: همه ما به این فرزند آذربایجان که نامش مرزها را در نوردیده است، افتخار می‌کنیم، ما به وجود شهریار می‌بالیم به او، اشعار، سیره و سلوک، شخصیت، عقلانیت، مردمی‌گرایی و انقلابی بودنش درود می‌فرستیم. شهریار برای همیشه در تارک این مرز و بوم ایستاده است.

وی ادامه داد: امروز در حوزه فرهنگ، ادب و هنر کشور تبریز و آذربایجان در انواع هنرهای نمایشی و تجسمی می‌درخشد و چهره‌های درخشان بسیاری در ذهن من حک شده است که نام تک تک آنها را نمی‌توان گفت. تبریز و آذربایجان مکتب فکری، هنری و ادبی است که شعاع تاثیرگذاری‌اش تمام قفقاز، آسیای میانه و غرب آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امروز فرزندان تبریز باید با مواریث و مفاخر ارزشمند آشنا شده و انس بگیرند و وزارت ارشاد در این راستا از هیچ کاری فروگذار نیست.

انتهای خبر