عرب باغی مدیر عامل جدید منطقه آزاد ارس شد/ معرفی هیئت‌مدیره جدید

با تایید هیات دولت ششمین مدیرعامل منطقه آزاد ارس منصوب و جایگزین صادق نجفی شد. به گزارش اعتدال پرس، روابط عمومی منطقه آزاد ارس با تایید این خبر گفت: مراسم تودیع و معارفه مدیران قبلی و جدید، روز چهارشنبه با حضور مسئولانی از مرکز برگزار می شود. محسن عرب باغی مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس […]

image_pdfimage_print

با تایید هیات دولت ششمین مدیرعامل منطقه آزاد ارس منصوب و جایگزین صادق نجفی شد.

به گزارش اعتدال پرس، روابط عمومی منطقه آزاد ارس با تایید این خبر گفت: مراسم تودیع و معارفه مدیران قبلی و جدید، روز چهارشنبه با حضور مسئولانی از مرکز برگزار می شود.

محسن عرب باغی مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس که متولد شهرستان ارومیه است در سوابق اجرایی  خود ، نمایندگی مجلس و مدیریت مجموعه‌ های صنعتی بزرگ همچون تراکتورسازی تبریز و مدیرعامل شرکت صنعتی سهامی خاص حرارت گستر آراز را دارد. وی در چند سال گذشته عنوان مشاور صنعتی بیگی استاندار آذربایجان شرقی نیز بر عهده داشت.

این گزارش حاکی است، درحالیکه تا چند هفته پیش از نجفی به عنوان یکی از گزینه های استانداری آذربایجان شرقی نام برده می شد به یکباره در برخی محافل مطرح شد که دولت تصمیم به تغییر مدیریت منطقه آزاد ارس گرفته و دو گزینه نیز برای این امر کاندیدا شده اند. به دنبال رایزنی های یک هفته گذشته خبر رسید که انتصاب عرب باغی در این سمت قطعی شده است که البته انتشار رسمی این خبر با واکنش روابط عمومی منطقه آزاد ارس و تکذیب آن همراه شد که نهایتا امروز اعلام شد این جابجایی قطعی شده و عرب باغی بجای نجفی منصوب شده است.

عرب‌باغی امروز در گفت‌وگویی با تایید انتصاب خود در این مسئولیت، اظهار داشت: چهارشنبه هفته جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی مراسم تودیع و معارفه مدیرعاملی منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه مناطق آزاد در رشد و توسعه، خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی با توجه به داشتن ظرفیت و قابلیت‌های فراوان از جمله مرز مشترک با سه کشور، داشتن رابطه ترانزیتی با اروپا از طریق ترکیه و مرز بازرگان، واحدهای صنعتی می‌تواند در بهره‌برداری از جایگاه مناطق آزاد پیشگام باشد.

گزارش دیگری حاکی است، عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت هاشمی، اروجعلی محمدی، فرماندار تبریز دولت خاتمی، محسن عرب باغی، بی‌مقدار و مهرزاد نیز به عنوان اعضای هیئت‌مدیره منطقه آزاد ارس انتخاب شده‌اند.

محسن عرب‌باغی به عنوان ششمین مدیر عامل منطقه آزاد ارس محسوب می‌شود.

میلانی، نماینده سابق تبریز نخستین مدیر منطقه آزاد ارس است که چند ماه پس از انتصاب به دلیل اعتراض به مصوبه محدوده منطقه آزاد ارس استعفا داد.

علی جلیلی که قائم مقام میلانی نیز بود دوم اردیبهشت ۱۳۸۵ به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد ارس انتخاب و بیش از ۱٫۵ سال در این سمت مدیریت کرد تا اینکه بیست و سوم مهرماه ۱۳۸۶ عباس رنجبر، فرماندار شهرستان مرند به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس انتصاب شد.

رنجبر بهمن ۱۳۸۹ صندلی مدیریتی منطقه آزاد ارس را به علیرضا مقیمی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و نیاوران تحویل داد، اما مقیمی بیش از چند ماه نتوانست در این پست مدیریت کند که خرداد ۱۳۹۰ توسط مجتمع قضایی کارمندان دولت به دلیل مسائل مالی دستگیر شد و منطقه آزاد ارس چند ماه بدون متولی اداره شد و در این مدت صادق نجفی همزمان با داشتن پست مدیریتی بازرگانی آذربایجان‌شرقی سرپرستی اداره منطقه آزاد ارس را نیز به بر عهده داشت تا اینکه مهر ۱۳۹۱ به عنوان مدیرعاملی منطقه آزاد ارس انتصاب شد.

منطقه آزاد ارس در شمال‌غرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

براساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۷/۴/۱۳۸۴ به شماره ۲۰۷۰۸/ت۵۳۰۸۲۰ محدوده منطقه آزاد ارس شامل ۹۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه می‌شد که براساس مصوبه جدید این هیئت محترم در ۱۴/۹/۱۳۸۷، محدوده این منطقه به ۵۱ هزار هکتار شامل بخش‌هایی از ۲ شهرستان جلفا و کلیبر افزایش یافت.

این محدوده ابلاغی در بخش متصل، محدوده اصلی را از ۹۷۰۰ هکتار به ۲۰۵۰۰ هکتار افزایش داده است و در سه بخش منفصل نیز قسمتی از شهرستان کلیبر به وسعت ۲۴ هزار هکتار (موسوم به قلی بیگ لو) و اراضی اطراف سد خداآفرین به وسعت ۶۱۰۰ هکتار و محدوده گمرک نوردوز ( مرز ایران با ارمنستان) به وسعت ۲۴۰ هکتار جمعاً به وسعت ۵۱۰۰۰ هکتار کل محدوده منطقه آزاد ارس را تشکیل می‌دهد.

شهرستان جلفا در شمال غربی استان آذربایجان شرقی، از شمال به رودخانه ارس و جمهوری‌های نخجوان و ارمنستان و آذربایجان منتهی می‌شود. وسعت این شهرستان ۳۱/۱۶۷۰ کیلومتر مربع است که شهرستان کلیبر حدود شرقی و شهرستان‌های مرند و اهر نیز همسایگان جنوبی این شهرستان محسوب می‌شوند.

انتهای خبر