به گزارش اعتدال آذربایجان (اعتدال پرس)، شورای عالی آموزشوپرورش اعلام کرد بند مربوط به «اخراج موقت» دانشآموز از آییننامه اجرایی مدارس به دلیل وجود اشکالات حقوقی و اثربخش نبودن آن، از نسخه جدید آییننامه حذف شده است. مسئولان این شورا معتقدند این شیوه برخورد با دانشآموزان، نتوانسته اهداف تربیتی و اصلاحی مورد انتظار را محقق کند و در بسیاری موارد پیامدهای منفی آموزشی و روانی در پی داشته است.
در نسخه جدید آییننامه که به گفته مسئولان در آستانه تصویب نهایی قرار دارد، اختیارات مدرسه و شوراهای داخلی آن افزایش یافته و مدیریت مسائل انضباطی دانشآموزان بیش از گذشته به سطح مدرسه سپرده شده است. بر اساس این تغییر، تصمیمگیری درباره تخلفات و رفتارهای مسئلهساز باید در چارچوب سازوکارهای مدرسهای و با استفاده از رویکردهای تربیتی و مشاورهای صورت گیرد.
کارشناسان آموزشی این تصمیم را نقطهعطفی در اصلاح شیوههای انضباطی میدانند. از دید آنان حذف اخراج موقت میتواند از آسیبهای روانی و احساس طردشدگی در دانشآموزان جلوگیری کرده و فرصت بیشتری برای مداخلههای بازپرورانه فراهم آورد. با این حال برخی تحلیلگران نسبت به افزایش فشار مدیریتی بر مدارس و خطر اعمال سلیقهای تصمیمات هشدار میدهند و معتقدند اجرای دقیق این سیاست نیازمند آموزش و نظارت مستمر است.
به گفته صاحبنظران، موفقیت این تغییر وابسته به فراهم شدن بسترهای پشتیبان از جمله حضور فعال مشاوران تحصیلی، نظام ارزیابی شفاف و تعامل سازنده میان خانواده، مدرسه و نهادهای نظارتی خواهد بود. در صورت تحقق این شرایط، حذف مجازاتهای سخت و جایگزینی آن با راهکارهای انسانمحور میتواند گامی مؤثر در جهت بهبود زیست تربیتی دانشآموزان و ارتقای کیفیت فضای آموزشی مدارس کشور باشد.





























Wednesday, 24 June , 2026