حذف بند «اخراج موقت» دانش‌آموز از آیین‌نامه اجرایی مدارس، با هدف اصلاح شیوه‌های انضباطی و تقویت نقش مدرسه در مدیریت رفتارهای دانش‌آموزی انجام شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان (اعتدال پرس)، شورای عالی آموزش‌وپرورش اعلام کرد بند مربوط به «اخراج موقت» دانش‌آموز از آیین‌نامه اجرایی مدارس به دلیل وجود اشکالات حقوقی و اثربخش نبودن آن، از نسخه جدید آیین‌نامه حذف شده است. مسئولان این شورا معتقدند این شیوه برخورد با دانش‌آموزان، نتوانسته اهداف تربیتی و اصلاحی مورد انتظار را محقق کند و در بسیاری موارد پیامدهای منفی آموزشی و روانی در پی داشته است.

در نسخه جدید آیین‌نامه که به گفته مسئولان در آستانه تصویب نهایی قرار دارد، اختیارات مدرسه و شوراهای داخلی آن افزایش یافته و مدیریت مسائل انضباطی دانش‌آموزان بیش از گذشته به سطح مدرسه سپرده شده است. بر اساس این تغییر، تصمیم‌گیری درباره تخلفات و رفتارهای مسئله‌ساز باید در چارچوب سازوکارهای مدرسه‌ای و با استفاده از رویکردهای تربیتی و مشاوره‌ای صورت گیرد.

کارشناسان آموزشی این تصمیم را نقطه‌عطفی در اصلاح شیوه‌های انضباطی می‌دانند. از دید آنان حذف اخراج موقت می‌تواند از آسیب‌های روانی و احساس طردشدگی در دانش‌آموزان جلوگیری کرده و فرصت بیشتری برای مداخله‌های بازپرورانه فراهم آورد. با این حال برخی تحلیلگران نسبت به افزایش فشار مدیریتی بر مدارس و خطر اعمال سلیقه‌ای تصمیمات هشدار می‌دهند و معتقدند اجرای دقیق این سیاست نیازمند آموزش و نظارت مستمر است.

به گفته صاحب‌نظران، موفقیت این تغییر وابسته به فراهم شدن بسترهای پشتیبان از جمله حضور فعال مشاوران تحصیلی، نظام ارزیابی شفاف و تعامل سازنده میان خانواده، مدرسه و نهادهای نظارتی خواهد بود. در صورت تحقق این شرایط، حذف مجازات‌های سخت و جایگزینی آن با راهکارهای انسان‌محور می‌تواند گامی مؤثر در جهت بهبود زیست تربیتی دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت فضای آموزشی مدارس کشور باشد.