کدام اتفاق تبریز را پیگیری می‌کنید؟

یک هفته از اتفافات تبریز می گذرد و علی رغم آن همه ادعای پی گیری هنوز خبری از معرفی مسوول اتفاقات تبریز نیست. اصلا اینقدر ماجرا خلط شده که کسی نمی داند ترکیب کلمه «اتفاقات تبریز» مربوط به کدام بخش ماجرااست. رییس جمهور دستور پی گیری داده و وزیر ورزش و رییس فدراسیون فوتبال به […]

image_pdfimage_print

یک هفته از اتفافات تبریز می گذرد و علی رغم آن همه ادعای پی گیری هنوز خبری از معرفی مسوول اتفاقات تبریز نیست.

اصلا اینقدر ماجرا خلط شده که کسی نمی داند ترکیب کلمه «اتفاقات تبریز» مربوط به کدام بخش ماجرااست. رییس جمهور دستور پی گیری داده و وزیر ورزش و رییس فدراسیون فوتبال به دنبال پی گیری ماجرا افتاده اند که بررسی کنند علت اصلی اتفاقات تبربز چه بوده . تا امروز رییس دپارتمان داوری عوض شده و علی رضا فغانی تا نزدیکی محرومیت پیش رفته است.اما چطور کار به اینجا رسید و اصلا اتفاقات تبریز چه بود و قرار است چطور مسوول اش پیدا و با آن برخورد شود؟در تبریز ۳ مدل اتفاق رخ داد که کنار هم جمع شدند . اتفاق هایی که هم مسوولش فرق می کند ، هم مدل پی گیری اش متفاوت است.

۱- اتفاق غیرفوتبالی تبریز

عدم امکان ارتباط میان استادیوم یادگار امام تبریز با سایر نقاط ایران و انتشار دروغین نتیجه بازی تیم رقیب. هرچند تلاش می شود این اتفاق فوتبالی جلوه داده شود و پای اصفهانی ها یا فدراسیون فوتبال به میان بیاید اما ناگفته مشخص است که این تصمیم اصلا فوتبالی نبوده است. طی چند دقیقه آخر تلویزیون های رختکن قطع می شود و هرکسی که ممکن بوده بتواند نتیجه درست بازی را به دست بیاورد امکان دسترسی به خط موبایل را نداشته.هرچند مخابرات چندین بار قطع شدن موبایل ها را تکذیب کرده اما آمار منتشر شده مربوط به ۱۰ دقیقه پایانی نیست و مدام آمار کلی منتشر می شود.

بدتر اینکه همه کسانی که تصویرشان در برنامه ۹۰ به نمایش درآمد از برقراری تماس تلفنی عاجز بوده اند. بلندگوی ورزشگاه هم که مردم را دعوت کرده برای شرکت در «مراسم».هرچند شایعاتی در موردآقای «م» و چند نفر دیگر منتشر شده اما به نظر نمی رسد که هیچ کدام از شایعات حقیقت داشته باشند. در اصل قطع شدن تلویزیون رختکن ها ، کاری نیست که از دست مسوولان فدراسیون فوتبال بربیاید و همچنین مسوول بلندگوی ورزشگاه یادگار امام هم از مسوولان فدراسیون دستور نمی گیرد. قنبرزاده در برنامه نود از «بیسیم به دست ها» صحبت کرد و فردوسی پور هم در مصاحبه با استاندار آذربایجان شرقی به تناقض حرف های او اشاره کرد. جایی که آقای استاندار مدعی بود تلویزیون وی آی پی قطع نشده بود اما با این حال او از نتیجه اصفهان خبر نداشته و می خواسته به جشن قهرمانی تراکتورسازی برود.مسوول این اتفاق هر کسی که باشد اصفهانی ها یا فدراسیونی ها نیستند. آنها نه به کابل های تلویزیون دسترسی داشتند، نه به گوینده ورزشگاه و نه به مخابرات و … اگر اتفاقی رخ داده مربوط به مسوولی بالاتر است.

پی گیری انجام شده : در این حوزه تقریبا هیچ کاری انجام نشده مگر تکذیب. یعنی همه ، همه چیز را تکذیب می کنند.هیچ کس نتوانسته تماسی در ۸ دقیقه پایانی بگیرد اما مخابرات می گوید تلفن ها وصل بوده ، هیج کس نتوانسته تصاویر بازی را از رختکن ورزشگاه ببنید اما استاندار می گوید تلویزیون ها وصل بوده . مدیرعامل نفت و تعدادی از بازیکنان می گویند شایعه را از «بیسیم به دست ها» شنیده انداما می گویند کار پسرتونی بوده و …خلاصه اگر رییس جمهور دستوری در این زمینه داده هیچ توجهی به آن نشده. در یادگار امام به همه دروغ گفته اند و شب تلخ فوتبالی را در عصراطلاع رسانی رقم زده اند اما نه کسی می داند که مسوولش کیست نه کسی می خواهد بداند. اصلا اگر دست شان بود می گفتند که کسی هم برای خوشحالی به وسط زمین نیامده و همه آمده بودند ابراز ناراحتی.

۲- اتفاق مدیریتی فوتبالی تبریز

داوربازی در جریان سوت هایش بر نتیجه بازی تاثیر گذاشته است. در اصل علی رضا فغانی داور دیدار تراکتورسازی و نفت تهران دو اشتباه مهلک داشته. او گلی که تراکتورسازی به نفت زد . این گل تاثیر بسیار زیادی بر روند بازی گذاشت . گلی که با پاس آندو به ثمر رسید در حالی که آندو با خطا توپ را پاس داده بود. فغانی اگر این گل را قبول نمی کرد بازی نتیجه ای دیگر داشت. شاید نفت می برد ، شاید مساوی می شود شاید هم تراکتورسازی می برد. اما مساله اینجاست که داور اشتباهی حیاطی داشته .

اشتباه دوم داور ضربه پنالتی ای است که باید به نفع تراکتورسازی اعلام می کرد و اعلام کرد. پنالتی که باز می توانست تراکتورسازی را ۴ گله و دست نیافتنی کند یا توپ به اوت برود و روحیه تراکتورسازی خراب شود و ببازد و …هرچند در مورد اخراج تیموریان بارها حرف زده شده اما همه کارشناسان داور متفق القول تیموریان را شایسته گرفتن کارت زرد می دانند. خلاصه اینکه علی رضافغانی در یک بازی دواشتباه مهلک به نفع دوتیم انجام داده، تا اینجای کار که البته در هر بازی فوتبالی ممکن است. اما پس از بازی شایعاتی در مورد تسلط یک لهجه برفدراسیون و تصمیم گیری ها و البته دلایل انتخاب فغانی شنیده می شود که ماجرا را مشکوک می کند.

پی گیری انجام شده: همه پی گیری ها در این حوزه بوده. یعنی رییس دپارتمان داوری برکنارشده و شنیده می شود که فغانی هم در آستانه محرومیت قرار دارد. اما این اتفاقات کمی شائبه برانگیز است. اگر عسگری برکنار شده یعنی در اشتباهش برای انتخاب فغانی عمدی داشته و فغانی هم عمدا اشتباه کرده که درآستانه محرومیت است. اگر این اتفاق رخ داده باشد که بعید است ، امکان تکرار بازی به خاطر فساد داوری وجود دارد. مگر اینکه فرض های مساله اصلا غلط باشد. یعنی فدراسیونی ها هم بدانند که تبانی یا تعیین نتیجه ای درکار نبوده فقط به خاطر اینکه حواس ها را از اتفاق اول پرت کنند تصمیم به برخوردهای فوتبالی گرفته اند. اگر این تئوری درست باشد که دروغی بزرگ تر از دروغ اول در جریان است. یعنی به خاطر اینکه مردم نپرسند مسوول چه کسی بود ماجرای داوری را با دقایق پایانی بازی خلط کرده اند که نتیجه بگیرند ، فغانی و عسگری مسوول بودند که جریمه شدند.

۳- اتفاق فنی فوتبالی تبریز

در اتفاق فوتبالی رخ داده هیچ کس مقصر نیست جزکادرفنی و بازیکنان تراکتورسازی . اتفاق فوتبالی هم این بود که بازیکن تیمی که ۳-۱ جلو افتاده حواس اش را جمع نمی کند و با فحاشی از زمین اخراج می شود. تیم تراکتورسازی ۱۰ نفره هم مانند تیم ۱۱ نفره از روی ۲ ارسال کرنر گل می خورد. اتفاق عجیبی که مرکز آن حامد لک است. اگر تراکتورسازی بخواهد کسی از اعضای خودرا تنبیه کند باید اول سراغ حامدلک برود که با ۳ اشتباه زحمات هم تیمی هایش را به باید داد دوم سراغ تیموریان برود که براعصاب خود کنترل نداشت و به سینه بازیکن حریف کوبید و طبق شنیده ها دشنامی داد تا اخطار دوم را بگیرد و سوم هم تونی اولی ویه را . مردی که تیمش ۳ بار از یک شیوه گل خورد و هیچ فکری برای تیمش نکرد.

پی گیری انجام شده : اینجا به نظر می رسد هیچ کس رویش نمی شود به طرفداران تراکتورسازی بگوید که از نظر فوتبالی بیش از اینکه دروغ و داور در نتیجه تاثیر داشته باشند اشتباهات بازیکنان تراکتورسازی موثر بوده.تراکتورسازی علی رغم همه چیز ۳-۱ جلو بوده که آندو اخراج شده و ۳-۲ جلو بوده که حامد لک یک تنه تراکتورسازی را زمین زده.اگر آندو و لک دقت می کردند تبریز اولین قهرمانی اش را جشن گرفته بود آن هم به راحتی.

آقای رییس جمهور دستور داده که ماجرای تبریز پی گیری شود اما نگفته کدام اتفاق . اگر منظور اتفاق اول است که اوباید بتواند به راحتی مسوولش را پیدا کند. اگر منظورش اتفاق دوم است که رییس جمهور باید محتاط باشد و قوانین بین المللی را نقض نکند.ضمن اینکه حواس اش جمع باشد که درپیگیری یک دروغ به مردم دروغ دیگری به آنها خورانده نشود. اگر هم منظورش مساله سوم است که همه ازحیطه اختیاراتش خارج است و هم تخصص اش را ندارد .

مرجع خبر : عصر ایران
انتهای خبر