انفجار بمب یا انفجار شایعه/ نقش داعش در پشت پرده انفجارهای دیروز تبریز و ارومیه! +تصاویر

انفجارهای دو روز گذشته در تبریز و ارومیه که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۹ نفر شد، دست آویزی برای رونق دوباره شایعه حضور افراد وابسته به داعش و ایجاد نگرانی و تهدید امنیت جانی مردم در دو استان آذربایجان شرقی و غربی شده است. به گزارش اعتدال پرس، طی چند ماه […]

image_pdfimage_print

انفجارهای دو روز گذشته در تبریز و ارومیه که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۹ نفر شد، دست آویزی برای رونق دوباره شایعه حضور افراد وابسته به داعش و ایجاد نگرانی و تهدید امنیت جانی مردم در دو استان آذربایجان شرقی و غربی شده است.

به گزارش اعتدال پرس، طی چند ماه اخیر برخی اخبار و حوادث مختلف در استان های آذربایجان شرقی و غربی، شایعه حضور عوامل داعش و نیز شورشیان کرد در این مناطق و دست داشتن آنها در حوادث مزبور را سر زبانها انداخته است.

این شایعات که با خبر دستگیری دهها تبعه خارجی در جاده های خروجی و مرزی آذربایجان شرقی و ربط دادن این افراد به نیروهای داعش آغاز شد، با حوادث دیگری از جمله شایعه بمب گذاری در بازار تبریز ادامه یافته و در دو روز اخیر نیز بروز دو انفجار در شهرهای تبریز و ارومیه بر شدت آنها افزوده است.

شایعاتی که البته باید وجود عوامل پشت پرده در آتش سوزی روزهای گذشته منابع طبیعی استان در ارسباران و دیروز نیز مرند، را هم باید به آن اضافه کرد!

البته در محافل غیررسمی و خانوادگی و بخصوص برخی شبکه های اجتماعی، حجم و نوع این شایعات بسیار گسترده تر بوده و داستانهای مختلفی در این خصوص دهان به دهان می چرخد. شایعاتی که در نبود اطلاع رسانی مناسب و حرفه ای از سوی تریبون های رسمی، روز بروز در این محافل غیر معتبر در حال گسترش بوده و امنیت روانی جامعه را هدف قرار داده است.

گزارش اعتدال پرس حاکی است، این شایعات هر چند از سوی برخی مقامات از جمله فرماندار تبریز و فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی با تکذیب همراه شده است ولی به نظر می رسد اطلاع رسانی قطره ای و غیرحرفه ای و احیانا پنهان کاری صورت گرفته طی این مدت، نه تنها راهگشا نبوده بلکه راه را بر گسترش این شایعات و بروز نگرانی روانی در افکار عمومی این دو استان مرزی هموار کرده است.

در فضای ملتهب، موضوعات بسیار کوچک تبدیل به شایعات بزرگ می شود و طبق اصول مدیریت بحران در چنین مواقعی باید حتی درخصوص موارد جزئی و عادی، با اطلاع رسانی سریع به موقع و دقیق نسبت به شفاف سازی و رفع ابهام اقدام گردد.

لذا بجاست با اقدامات مناسب و سریع از سوی نهادهای متولی امر و بخصوص استفاده از ظرفیت ویژه رسانه های محلی و هچنین صداوسیما، واکنش مطلوبی برای رفع نگرانی اذهان عمومی و بیان واقعیتهای موجود صورت بگیرد.

۵ کشته و مجروح در انفجاری در قراملک تبریز

گزارش اعتدال پرس در شرح حوادث مزبور حاکی است، ظهر روز جمعه در پی انفجار در کارگاه فشفشه سازی واقع در قراملک تبریز سه تن از کارگران در دم جان باختند و دو تن دیگر نیز دچار سوختگی شدند.

حبیب حسینقلی زاده با اعلام این خبر افزود: این حادثه در ساعت ۱۳:۱۷ دقیقه بعد از ظهر امروز به مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی اعلام گردید و ۵ دستگاه آمبولانس اورژانس به محل اعزام شد.

مسئول روابط عمومی مرکز فوریت های پزشکی استان افزود: شدن حادثه به قدری بود که سه تن از افراد داخل کارگاه در دم جان خودرا از دست داده بودند و دو تن دیگر نیز که دچار سوختگی شده بودند به بیمارستان سینای تبریز انتقال یافتند. وی همچنین وضعیت یکی از مصدومین این حادثه را وخیم گزارش کرد.

سرهنگ پاسدار “فرهنگ نوروزی” فرمانده نیروی انتظامی تبریز گفت: در تحقیقات اولیه مشخص شد چند نفر با اجاره یک گاوداری متروکه و تبدیل آن به محل دپوی غیرقانونی، اقدام به ساخت ترقه های کپسولی غیرمجاز و تقلبی با مارک خارجی مورد استفاده در مراسم آتش بازی کرده بودند.

فرمانده انتظامی کلانشهر تبریز افزود: در اثر انفجار مواد اولیه ساخت ترقه متاسفانه سه نفر فوت کردند و یک نفر دیگر به شدت مصدوم شد که با حضور تیم های امدادی مصدوم به مرکز درمانی منتقل شد.

این مقام انتظامی اظهار کرد: در بررسی محل، ۲۰۰ گونی ۵۰ کیلویی مواد اولیه ساخت ترقه کشف شد که جهت پیشگیری از وقوع حوادث و ایجاد آسیب های احتمالی با اخذ دستور قضائی و با حضور یگان های امدادی از جمله آتش نشانی با رعایت نکات ایمنی در خارج از شهر معدوم شد.

فرمانده انتظامی کلانشهر تبریز با اشاره به تشکیل پرونده و تحت رسیدگی بودن آن از شهروندان خواست جهت بالا بردن امنیت عمومی شهر هرگونه موارد مشکوک را بدون فوت وقت با شماره تلفن۱۱۰ در میان بگذارند.
گفتنی است، در این حادثه به شش واحد از خانه های همجوار نیز آسیب رسید که میزان خسارت های وارده توسط کارشناسان در حال بررسی است.

 

 

۴ کشته و زخمی در انفجار کتابفروشی در ارومیه/ تکذیب نقش داعش و عوامل امنیتی

گزارش اعتدال پرس همچنین حاکی است، حادثه روز پنجشنبه در ارومیه که بنا بر اخبار منتشره، چهار کشته و زخمی بر جای گذاشته، یک دعوای شخصی است و هیچ گونه ارتباطی با مسائل امنیتی خصوصا مسائل مرز ایران و ترکیه و یا حتی داعش ندارد.

سردار ناصر اصلانی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در تشریح ماجرای انفجار مغازه کتابفروشی خیابان باکری ارومیه گفت: این حادثه و ماجرا هیچگونه مساله امنیتی نبوده و دلیل اصلی متهم اختلاف شخصی از قبل اعلام شده است که خوشبختانه با اقدام بموقع پلیس متهم دستگیر و الان در اختیار پلیس برای تکمیل پرونده و تحویل به مراجع قضایی است.

سردار اصلانی ادامه داد : ساعت ۱۲ ظهر امروز فردی از شهروندان ارومیه ای با پلیس ۱۱۰ تماس مبنی بر اینکه انفجاری در سه راه دانش – باکری ارومیه رخ داده و افرادی مجروح شده اند می گیرد.

بلافاصله مامورین تخصصی در محل حادثه حاضر شده که متوجه می شوند در اثر این انفجار یک نفر فوت و ۴ نفر هم زخمی شده اند که مجروحین توسط مردم به بیمارستان منتقل می شوند.

پلیس اگاهی بواسطه بررسی مباحث حاشیه ای و تحقیقات میدانی متوجه می شوند که فروشنده مغازه نوشت افزار مالک مغازه بوده و فرد ضارب اقامه دعوی می کند که پرونده آنها در دادگستری موجود است و  از ۱۵ سال قبل بر سر این مغازه سرقفلی اختلاف داشته اند.

فرمانده انتظامی استان افزود ؛ ضارب در بازجو های پلیسی ادعا می کند چون نتوانسته بحقش برسد و بارها مراجعه کرده و قصد سازش داشتم ؛ ولی یکی از فرزندان مقتول اجازه مصالحه و سازش نمی دهد و متوجه شدم امروز به دادگستری مراجعه کرده اند تا پرونده را پیگیری کنند لذا تصمیم گرفتم ۲ عدد نارنج جنگی تهیه کنم و یکی از فرزندان مقتول در یکی از مغازه های ارومیه که مانع مصالحه بود را به قتل برسانم .

درب مغازه رفتم و ضامن نارنجک را کشیدم که متوجه شدم دو نفر مشتری در داخل مغازه هستند و از تصمیم خود منصرف شدم . به نقطه دور از شهر رفته و نارنجک را منفجر کردم.

 

photo_2015-08-13_16-52-08

سپس تصمیم گرفتم زمانی که پدر و فرزندان این خانواده در مغازه پدرش جمع هستند این کار را انجام بدهم ؛ امروز متوجه این خبر شدم و تصمیم گرفتم این کار را بکنم.بلافاصله به مغازه کتابفروشی مراجعه کرده و نارنجک را داخل مغازه انداخته و از محل گریختم.

به گزارش جوان پرس ؛ سردار ناصر اصلانی تصریح کرد : یک نفر از مجروحین مشتری مغازه بوده و بقیه فامیل مقتول بودند.

آتش سوزی این بار در مراتع مرند / ۷۰ هکتار خاکستر شد

عصر دیروز نیز جمعه بیش از ۷۰ هکتار از زمینهای ملی شهرستان مرند در ایستگاه منابع طبیعی قرخلار واقع در جاده مرند – خوی طعمه حریق شد.

آتش سوزی این بار در مراتع مرند / 70 هکتار خاکستر شد

به گزارش اعتدال پرس به نقل از واحد مرکزی خبر، عصر جمعه بیش از ۷۰ هکتار از زمینهای ملی شهرستان مرند در ایستگاه منابع طبیعی قرخلار واقع در جاده مرند – خوی طعمه حریق شد.

کرمی ، فرماندار مرند علت این آتش سوزی را بی توجهی شهروندان و روشن کردن آتش در این منطقه اعلام کرد و گفت : خوشبختانه این آتش سوزی خسارت جانی نداشت .

به گفته وی بعد از اطلاع از وقوع آتش سوزی در این منطقه ، ماموران آتش نشانی از شهر های مرند،جلفا،تبریز،خوی،یامچی و کشکسرای در محل حاضر شدند و این آتش سوزی را مهار کردند .

انتهای خبر