استاندار در گفتگوی ویژه با سردبیر اعتدال پرس:

اعلام آمادگی ۴ سرمایه گذار خارجی برای فاینانس احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز/ بروزرسانی اطلاعات مالی طرح برای قرارداد نهایی

استاندار گفت: به مدیرعامل منطقه آزاد ارس ماموریت داده ایم سریعا این اطلاعات مالی را بروزرسانی و ارائه کنند تا پیگیری های لازم و مذاکرات نهایی با فاینانسرها انجام شود.

image_pdfimage_print

 

استاندار آذربایجان شرقی از اعلام آمادگی ۴ شرکت سرمایه گذاری خارجی برای فاینانس طرح احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز خبر داد.

خدابخش در گفتگو با خبرنگار اعتدال پرس، درباره آخرین روند طرح احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز و نتایج جلسات اخیر درخصوص جذب منابع مالی و مذاکره با فاینانسرهای متقاضی اجرای این طرح بزرگ، از استقبال خوب سرمایه گذاران خارجی از اجرای این طرح خبر داد و گفت: برای عقد قرار داد نهایی نیاز به بروزرسانی اطلاعات مالی این طرح می باشد.

وی افزود: بر اساس طرح مطالعاتی طرح مذکور که در سال ۹۵ تهیه شده است، برای احداث این قطعه ریلی حدود ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار پیش بینی شده بود که باتوجه به نوسانات مالی سالهای اخیر، این ارقام باید بر اساس اطلاعات سال ۹۷ بروزرسانی شود.

استاندار گفت: به مدیرعامل منطقه آزاد ارس ماموریت داده ایم سریعا این اطلاعات مالی را بروزرسانی و ارائه کنند تا پیگیری های لازم و مذاکرات نهایی با فاینانسرها انجام شود.

خدابخش با اشاره به آعلام امادگی ۴ شرکت سرمایه گذاری خارجی از ژاپن، چین، ترکیه و آذربایجان جهت مشارکت در تامین مالی این پروژه بزرگ به صورت فاینانس،  افزود: با توجه به سودآوری بالای طرح، متقاضیان زیادی برای مشارکت در اجرای آن وجود دارد و در صورت تکمیل اطلاعات لازم، قطعا در جذب فاینانسر برای این طرح بسیار بزرگ و ارزشمند مشکلی نخواهیم داشت.

  • خبرتکمیلی اینکه طبق گفته دکتر حاتمی، معاون عمرانی و برنامه ریزی منطقه آزاد ارس، روند اصلاح و تکمیل اطلاعات مالی درخواستی طرح مزبور نهایی شده و به مسئولان ذیربط ارسال شده است.

  • گزارش اختصاصی اعتدال پرس حاکی است، با توجه به قرارگیری جلفا در چهارراه ترانزیت ریلی و نقطه کانونی کریدورهای بین المللی بزرگ “شرق-غرب” و “جنوب-شمال”( از شرق و جنوب شرق آسیا تا غرب آسیا و اروپا) درصورت تکمیل حلقه منفصل خط ریلی مسیر جلفا-اصلاندوز، مزیت اقتصادی استثنایی و درآمد کلان برای استان حاصل می شود.
    در همین راستا استاندار آذربایجان شرقی از چندی پیش با تاکید بر اهمیت استراتژیک تکمیل خط ترانزیت ریلی استان و تایید مطالعات مربوطه و از جمله پیگیری های ویژه اعتدال پرس، عملیاتی کردن سریع این طرح و مقدمات تبدیل آذربایجان شرقی و منطقه آزاد ارس به هاب بین المللی ترانزیت را در دستور کار جدی خود قرار داده است.
  • گفتنی است، سرعت این خط ریلی دو برابر مسیر دریایی و هزینه آن نصف سفر هوایی است که زمان سفر را بین چین و اروپا حدود ۱۵ روز کاهش می‌دهد و سالانه میلیاردها دلار نصیب کشورهای منطقه می کند.
انتهای خبر