پایانی بر نابسامانی منطقه آزاد ارس با معارفه مدیرعامل جدید/ جدی ترین چالش های پیش روی مدیرعامل جدید

پایانی بر نابسامانی منطقه آزاد ارس با معارفه مدیرعامل جدید
مراسم معارفه مدیرعامل جدید پیشانی اقتصاد استان آذربایجان شرقی امروز برگزار خواهد شد. بر اساس اخبار رسمی مجید کیانی از استان آذربایجان شرقی جایگزین محسن نریمان از خطه مازندران خواهد شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان به نقل از یاز اکو، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم امید سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس که بیش از ۸۰ درصد آنها بومی هستند، تغییرات سریع در ساختار اداری این سازمان بود که در دو سه سال گذشته با انتصابات بیجا و غیرکارشناسی زخم عمیقی بر پیکره این سازمان اقتصادی زده بود.

محسن نریمان مدیرعاملی که در دقیقه نود با لابی نزدیکان دولت و نماینده مجلس توانسته بود به عنوان مدیرعامل غیربومی بر راس اقتصادی ترین تشکیلات استان قرار بگیرد، اگرچه در ابتدا با سه چهار نفر یار شمالی سکان هدایت این تشکیلات را بر عهده گرفت، ولی در طی ماه های بعدی با انتصابات غیر اصولی و پاکسازی تمامی کارشناسان، مدیران و معاونان باتجربه زخم عمیقی بر پیکره این سازمان اقتصادی زد.

تصمیمات غیر اصولی و متمرکز، ایجاد حواشی با دخالت در امور شخصی پرسنل، انتصابات رانتی با وعده همراهی با تیم تدبیر و امید، حذف تمامی معاونین، مدیران و کارشناسان باتجربه به شکل بازخرید و جایگزین افراد غیرمتخصص در پست های مدیریتی که سابقه حداقل فعالیت یک روز در آن واحد را نداشتند. تغییر وضعیت استخدامی تمامی افرادی که از طریق ایشان به عنوان مدیر بخش های مختلف انتخاب شده بودند و خیلی دیگر از کارهای غیر اصولی که باعث شد ساختار منابع سازمانی این تشکیلات با جابجایی های غیراصولی سال های سال حتی پس از تحویل این پست توسط ایشان دچار لطمات جبران ناپذیری شود.

محسن نریمان در بدو ورود و مراسم معارفه وعده داد کم حرف خواهد زد و بیشتر عمل خواهد نمود، دو وعده احداث فرودگاه در منطقه آزاد ارس و تکمیل جاده جلفا- مرند پس از چهار سال هنوز در حد همان وعده مانده است، مدیرعاملی که خود زمانی معاون وزارت راه و شهرسازی و گزینه هدایت این وزارتخانه بود، حتی نتوانست مجوز فرودگاه ارس را اخذ و اعتباراتی برای تکمیل جاده ۶۰ کیلومتری جلفا- مرند فراهم کند. بطوریکه بر خلاف وعده اش در مراسم معارفه بیشتر صحبت کرد و کمتر عمل نمود.

در این میان مشکلی که گریبان سرمایه گذاران این منطقه تجاری اقتصادی را به دست گرفت وجود مدیران بی تجربه و بله فرمان گویی بود که ماهها منتظر هماهنگی با مدیرعامل بوده و از خود اختیاری برای رفع مسائل صاحبان مشاغل و سرمایه نداشته و هفته ها منتظر وقت ملاقات با مدیرعامل به اصطلاح کاردان جهت صدور دستور رفع موانع بودند.

آش وقتی شور شد که مدیرعاملی که ادعای فارغ التحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف، استانداری خراسان شمالی، رئیس سازمان عمران شهرهای جدید و چهار دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ساری و بابل را داشت برای حوزه های مدیریتی این سازمان افراد نالایقی را گمارد، به عنوان مثال به کارگیری عضو فلان تشکیلات سیاسی نوپا و خیلی انتصابات غیر اصولی دیگر زخمی جدی در بدنه نحیف این سازمان اقتصادی وارد کرد.

به نظر می رسد با صدور حکم جدید برای مجید کیانی دانش آموخته دکترای عمران به عنوان مدیرعامل جدید این سازمان، جدی ترین چالش وی اصلاح انتصاب های نابجای نریمان و بازگرداندن لوکوموتیو به ریل جهت ارائه خدمات مناسب به صاحبان بنگاه های اقتصادی و تغییر در استراتژی های توسعه این منطقه با توجه به تغییرات بوجود آمده در وضعیت همسایگان خارجی و جایگزینی استراتژی ترانزیت به عنوان یکی از استراتژی های برتر برای خروج از بن‌بست اقتصادی و توسعه صادرات باشد.