سکوت‌معنادار سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی درباره نقض مصوبه هیات وزیران در استان

سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان‌شرقی با همکاری اتاق بازرگانی تبریز در حالی به ارزیابی و معرفی ۵۰۰ شرکت برتر منطقه غرب و شمال‌غرب کشور می‌پردازد که صلاحیت این سازمان نسبت به این اقدام همواره مورد تردید است.

سکوت‌معنادار سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی درباره نقض مصوبه هیات وزیران در استان

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، در اولین مراجعه به سایت سازمان توسعه تجارت اطلاعیه‌ای خودنمایی می‌کند که در آن جمله «سازمان توسعه تجارت تنها متولی و مرجع قانونی انتخاب نشان برتر تجاری داخلی است و هرگونه اقدام توسط مجموعه‌های دیگر تحت این عنوان بدون اخذ مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران تخلف محسوب می‌شود.» با رنگ قرمز برجسته‌تر از کل اطلاعیه به نظر می‌رسد.

براساس این مصوبه که ۲۹ شهریور سال ۹۴ به تصویب هیات وزیران رسیده است، سازمان توسعه تجارت در بهمن ماه سال ۹۵ نسبت به برگزاری نخستین جشنواره نام نشان ایرانی اقدام و به ۱۸ برند برتر ایرانی در ۱۲ رده کالاهای بادوام و تندمصرف لوح سپاس و تندیس اهدا کرده است.

این در حالی است که سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان‌شرقی در چهار سال گذشته مبادرت به برگزاری همایش‌هایی با عناوینی مثل معرفی ۱۰۰ برند برتر آذربایجان‌شرقی، معرفی ۵۰۰ برند برتر منطقه آذربایجان و غیره کرده و امسال نیز با تغییری در عنوان همایش ایران تک به معرفی برترین‌ شرکت‌های منطقه غرب و شمال‌غرب کشور در تبریز می‌پردازد.

حال اگر برگزاری چنین همایش‌هایی توسط سازمان مدیریت صنعتی با اخذ مجوزهای لازم هم صورت گرفته باشد، اولین سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا با وجود دستگاه‌هایی مثل سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و … این وظیفه را سازمان مدیریت صنعتی عهده‌دار شده است.

هر چند به گفته یک منبع آگاه در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، سازمان مدیریت صنعتی مجوزی در خصوص معرفی برندهای برتر اخذ نکرده و برگزاری چنین همایش‌هایی مثل معرفی برندها و یا شرکت‌های برتر منطقه غرب و شمال‌غرب کشور توسط این سازمان فاقد وجاهت قانونی است.

سوالی دیگری که اینجا مطرح است، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی چرا در سال‌های گذشته در اجرای این مصوبه هیات وزیران(معرفی برندها) در استان سکوت اختیار کرده است، از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به بخشنامه وزارتخانه خود که سازمان توسعه تجارت ایران نیز از زیر مجموعه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است نیز پایبند نبوده است.

امیدواریم مسوولان امر که خود مجری قانون هستند به قانون عمل کنند و در این مورد سکوت را بشکنند.

منبع: فارس