خبر اختصاصی/ استاندار در گفتگو با اعتدال پرس

⭕️فوری/ اعلام آمادگی “الهام علی اف” برای مشارکت یک میلیارد دلاری در خط آهن جلفا-اصلاندوز

استاندار آذربایجان شرقی گفت: طبق هماهنگی سفیر ایران در باکو، طی دو هفته آینده در این خصوص نشست مشترکی برگزار خواهیم کرد تا مقدمات شروع این پروژه فراهم شود.

image_pdfimage_print

  گزارش اختصاصی/

استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با اعتدال پرس از اعلام آمادگی رئیس جمهور آذربایجان برای تامین هزینه یک میلیارد دلاری احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز خبر داد.

به گزارش اختصاصی اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، خدابخش افزود: بدنبال اقدامات چند ماهه گذشته برای تکمیل مطالعات و جذب فاینانسرهای خارجی جهت مشارکت در احداث مسیر ریلی مذکور، رئیس جمهور آذربایجان آمادگی این کشور برای تامین مالی و اجرای طرح مذکور  را اعلام کرده و قرار است در این باره بزودی نشستی با الهام علی اف برگزار کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به اعتدال پرس درباره زمان برگزاری این نشست گفت: طبق هماهنگی سفیر ایران در باکو، طی دو هفته آینده در این خصوص نشست مشترکی برگزار خواهیم کرد تا پس از مذاکرات و جمعبندی نهایی، مقدمات شروع این پروژه فراهم شود.

?گزارش اختصاصی اعتدال پرس حاکی است، احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز در راستای طرح بین المللی احیای جاده ابریشم در مسیر ریلی و تکمیل حلقه ریلی منفصل کریدور های جنوب-شمال و شرق- غرب بوده و با توجه به اهمیت استراتژیک و اقتصادی بسیار بالای این طرح و با پیگیری ویژه استاندار آذربایجان شرقی، تاکنون ۴ فاینانسر خارجی برای اجرا و تامین هزینه این طرح اعلام آمادگی کرده اند.

?گفتنی است، این پروژه که از چند دهه پیش مورد مطالعه کارشناسان و مطالبه  مردم منطقه و استان بوده، با پیگیری های مستمر اعتدال پرس در یکسال گذشته و استقبال و حمایت جدی دکتر خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، در دستور کار و اولویت اول مسئولان استان قرار گرفت و با اقدامات ویژه طی چند ماه گذشته وارد مرحله عملیاتی و عقد قرارداد شده است.

?اجرای خط آهن جلفا-اصلاندوز که به طول ۱۸۲ کیلومتر و در طول نوار مرزی ارس در ایران قرار است احداث شود، موجب خارج شدن کریدورهای ریلی جنوب-شمال و شرق- غرب  از بن بست فعلی شده و آذربایجان شرقی را در نقطه کانونی چهار راه ترایتی این مسیر بین  المللی بسیار بزرگ و یکی از مراکز ترانزیتی برتر دنیا قرار می دهد که در کنار مزیت های استراتژیک مختلف، درآمدزایی چند میلیارد دلاری برای استان و کشور در پی دارد.

توضیح اینکه، سرعت خط ریلی کریدور شرق- غرب، دو برابر مسیر دریایی و هزینه آن نصف سفر هوایی است که زمان سفر را بین چین و اروپا حدود ۱۵ روز کاهش می‌دهد و سالانه میلیاردها دلار نصیب کشورهای منطقه می کند.

مطالب قبلی اعتدال پرس در این خصوص:

تاکید بر اهمیت استراتژیک تکمیل خط ترانزیت ریلی استان و پیگیری تبدیل استان به هاب بین المللی ترانزیت در سفر رییس جمهور

 

انتهای خبر