شهری که می خواست قطب گردشگری سلامت شود

حمله به گردشگری سلامت در تبریز با چاشنی بدرفتاری و گرفتن پولهای اضافی!

با وجود اینکه 'تبریز قطب گردشگری سلامت' از شعارهای مهم مسئولان کشوری و استان در سال های گذشته بود، هم اکنون دستیابی به آن به یک آرزو بیشتر شبیه شده است.

image_pdfimage_print

شهر تبریز به دلیل قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی ویژه، همسایگی با چند کشور خارجی و برخورداری از امکانات مناسب درمانی شرایط بسیار مناسبی برای تبدیل شدن به قطب توریسم درمانی دارد که متاسفانه این ظرفیت تا به امروز آن چنان که انتظار می رفت استفاده نشده است.

حمله به گردشگری سلامت در تبریز با چاشنی بدرفتاری و گرفتن پولهای اضافی!

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس) به نقل از ایرنا،  هم مرزی تبریز با جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان شرایط فوق العاده ای را برای جذب گردشگران بخش درمان به مراکز درمانی و پزشکی این شهر فراهم کرده است، اما عوامل چند بعدی بهره گیری از این ظرفیت کم بدیل را با مشکلات مواجه کرده است.

بدون تردید یکی از اهدافی که می ‌تواند انگیزه های گردشگران را برای سفر به نقاط مختلف برانگیزد، مسافرت برای کسب سلامتی است؛ چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر می‌ شود و شهر تبریز به دلیل برخورداری از امکانات مناسب درمانی، کادر پزشکی و درمانی مجرب و بیمارستان های مجهز می توانست در این زمینه عملکردی به مراتب موفق تر داشته و سودهای اقتصادی کلانی را به داخل استان و کشور سرازیر کند.

اینکه چرا و چگونه فرصت ایده آل جذب گردشگر درمانی در تبریز رفته رفته سیر نزولی به خود گرفت و آمارهای رو به تزاید بیمارانی که از جمهوری های آذربایجان، ارمنستان، خود مختار نخجوان و حتی ترکیه به تبریز می آمدند، سیر قهقرائی به خود گرفت، موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

سیر نزولی ورودی گردشگران سلامت به تبریز
معاون درمان خدمات بهداشتی و درمانی تبریز رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، کاهش آمار رسمی حضور گردشگران درمانی در آذربایجان شرقی طی دو سال گذشته را بسیار بالا اعلام و اظهار کرد: در حالیکه سال ۱۳۹۲ بیماران بستری شده در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان پنج هزار و ۲۰۰ نفر بود، این آمار از سال ۱۳۹۳ تاکنون سیر نزولی به خود گرفته است.

علی تقی زادیه افزود: کاهش جمعیت ورودی گردشگر درمانی به آذربایجان شرقی چیزی بیش از ۶۰ درصد در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲ را شامل بوده است، به طوریکه آماری پنج هزار و ۲۰۰ نفر سال ۹۲ به دو هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۳ کاهش یافت.

وی ادامه داد: این آمار در سال ۱۳۹۴ نیز کاهش بیش از ۷۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۳ را تجربه کرد و در این سال تنها ۹۱۱ نفر از بیماران کشورهای همجوار در مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی خدمات دریافت کردند.

تقی زادیه درباره آمار گردشگران درمانی ورودی به آذربایجان شرقی در سال جاری نیز گفت: امسال نیز روند کاهشی در این زمینه تداوم داشته است، به گونه ای که طبق آمارهای موجود در هشت ماهه امسال نیز تنها ۴۵۲ نفر از اتباع کشورهای همجوار به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند.

وی، جراحی مغز، چشم، جراحی های عمومی و داخلی اعم از گوارش، ریه، غدد، اعصاب و کودکان را دارای بیشترین فراوانی مراجعه بیماران کشورهای خارجی به مراکز درمانی آذربایجان شرقی اعلام و اظهار کرد: این بیماران اتباع کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان را شامل می شود.
تقی زادیه ، بیمارستان ها و مراکز درمانی شهر تبریز را دارای بیشترین مراجعه کننده بیماران خارجی به آذربایجان شرقی اعلام کرد و گفت: بیمارستان ها و درمانگاه های شهرهای مرند و جلفا نیز در این زمینه پذیرای بیماران خارجی بوده اند.

وی ، ظرفیت های تخصصی و درمانی آذربایجان شرقی برای پذیرش بیماران خارجی را بالا و در مقایسه با کشورهای منطقه و همجوار در سطحی عالی توصیف کرد و با ابراز تاسف از اینکه نسبت به چنین مزیت هایی در حوزه جذب گردشگر درمانی برنامه ریزی و دقت عمل کافی به انجام نرسیده است، گفت: اذعان می کنم که در سال گذشته در این حوزه مهم اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی ضعیف عمل کرده ایم.

تقی زادیه، جذب و تقویت حضور گردشگران سلامت را منوط به تهیه و آماده سازی زیرساخت های مختلف و متفاوت از جمله هتل های مناسب و با کیفیت، پذیرائی مناسب و بیمارستان های سطح بالا همراه با پرسنل آگاه و اخلاق مدار و در یک کلام فرهنگ سازی زیربنائی در این حوزه مهم دانست.

وی یادآور شد: بدون وجود چنین ساختارهایی نمی توان به افزایش میزان گردشگران درمانی به کشور و استان امیدوار بود، زیرا بیماری که از آن سوی مرزها به کشور وارد می شود، علاقمند است علاوه بر دریافت خدمات بهینه و مناسب پزشکی از سایر امکانات و خدمات رفاهی و اجتماعی نیز در شهری که در آن اقامت دارد، بهره مند شود.

معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز با بیان اینکه از قبل پیش بینی رکود در آمار گردشگران سلامت به آذربایجان شرقی را کرده بودیم، اظهار کرد: یکی از نمونه های بارز این پیش بین ها مربوط به مراکز اقامتی بود؛ شهر تبریز با دو میلیون نفر جمعیت و داشتن بیمارستان ها و مراکز درمانی متعدد تنها چند هتل انگشت شمار دارای درجه بین المللی است که این امکانات به هیچ عنوان با آمارهای بیماران ورودی از کشورهای خارجی همخوانی ندارد.

به گزاش ایرنا، هرچند جلب و جذب توریست های سلامت مستلزم برخورداری از امکانات رفاهی، آسایشی و درمانی مناسب است، اما نوع رفتار و اخلاق حرفه ای جامعه پزشکی نیز در کاهش آمارهای مربوطه و بی انگیزه شدن اتباع کشورهای همجوار برای دریافت خدمات درمانی موثر بوده است.

اعتمادآفرینی، زمینه ساز توسعه گردشگری سلامت 

رئیس بسیج جامعه پزشکان آذربایجان شرقی نیز در این زمینه، گفت: بدون تعارف باید اذعان کنیم که اعتماد گردشگران حوزه سلامت نسبت به سال های اولیه حضور آنها در استان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

محمد ایرجیان ، دلیل اصلی این امر را بی برنامگی و رفتارهای ناشایست برخی از فعالان بخش سلامت اعم از پزشکان و پرستاران عنوان کرد و افزود: باعث تاسف است که بگویم برخی از پزشکان سوء استفاده هایی از حضور بیماران کشورهای خارجی کردند که نتیجه این رفتارها را امروز در آمارهای رو به کاهش ورودی گردشگران بخش سلامت به استان را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر فعالیت های بخش درمان باید جزو اولویت ها و برنامه های محوری دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد، گفت: چنانچه نظارت های دقیق و اصولی نسبت به فعالیت های توریسم درمانی به انجام برسد، می توان بخش عمده ای از عوامل نارضایتی بیماران خارجی را حل و فصل کرد.

ایرجیان، ظرفیت ها و امکانات درمانی و بهداشتی تبریز نسبت به کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: چنانچه به برنامه ریزی و اقدامات موثر از این امکانات برای جلب و تقویت توریسم درمانی در استان بهره گیری نشود، بدون تردید در سال های آینده افسوس این روزها را خواهیم خورد.

گزارش و مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از حضور کم تعداد اتباع خارجی در مطب های پزشکان مختلف شهر تبریز نشان می دهد یکی از دلایل عمده بی رغبتی آنها به حضور در تبریز نسبت به سال های گذشته، بدرفتاری و اخذ هزینه های غیرقانونی و هنگفت از آنها است.

اخذ حق ویزیت چندین برابری نسبت به حق قانونی، دریافت زیرمیزی های متعدد از سوی برخی از کارکنان مطب پزشکان و خود پزشکان، بدرفتاری پرسنل بیمارستانی و نبود راهنماهای موثر و مترجم برای همراهی بیماران خارجی از دلایل عینی کاهش حضور گردشگران سلامت در تبریز است.

ضرورت اخلاق مداری در برخورد با گردشگران سلامت 

یکی از پزشکان تبریزی  با تائید مطالب فوق، اخذ هزینه های اضافی و غیرقانونی از بیماران خارجی توسط پزشکان را عاملی موثر در کاهش تعداد گردشگران سلامت ورودی به آذربایجان شرقی بیان کرد و گفت: موردی سراغ دارم که یکی از پزشکان حق ویزیت ۸ میلیون ریالی از تبعه یکی از کشورهای همسایه اخذ کرده است.

رسول صادق ادامه داد: آیا با چنین رفتارهای زننده، زشت و دور از اخلاق انسانی و حرفه ای انتظار داریم روز به روز بر تعداد بیماران خارجی در کشور و استان افزوده شود؟

وی اظهار کرد: به دلیل همین رفتارهای ناشایست است که امروز بیمارانی که از جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و خودمختار نخجوان قصد حضور در تبریز را داشتند، مسیر خود را به گیلان و البته ترکیه تغییر داده اند.

صادق یادآور شد: از دست دادن فرصت جذب گردشگران سلامت به آذربایجان شرقی چالش و مشکلی ساختاری، تشکیلاتی و مربوط به زیربناهای فرهنگی است که اصلاح و تغییر آن به سال ها زمان نیاز خواهد داشت.

وی، کم توجهی نهادهای مسوول به وظیفه نظارتی خود را از دلایل اصلی به وجود آمدن وضعیت بغرنج آذربایجان شرقی در جلب گردشگران سلامت ذکر کرد و یادآور شد: چنانچه در سال های گذشته در این ارتباط اقدامات شایسته به انجام می رسید، امروز شاهد کاهش و شاید به صفر رسیدن آمار حضور اتباع خارجی در سال های آتی برای دریافت خدمات درمانی در استان نبودیم.

خیز دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای بازگرداندن اعتماد گردشگران سلامت

معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز  گفت: از حدود دو سال قبل برای بهینه سازی خدمات درمانی به گردشگران حوزه سلامت اقداماتی در حال انجام است که توجه به کیفیت بیمارستان ها و رعایت حداقل استانداردهای بین المللی از آن جمله است.

تقی زادیه افزود: در حالیکه پیشتر استانداردهای مشخصی برای بخش توریسم درمانی وجود نداشت، مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی سال گذشته در این حوزه وارد عمل شد و استاندارد a.p.d را با تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب و به بیمارستان های استان ابلاغ کرد.

وی در توضیح این طرح، اظهار کرد: بر این اساس تمامی بیمارستان های استان موظف خواهند بود برای پذیرش بیماران خارجی به استانداردهای مشخصی دست پیدا کنند که داشتن تخت های ویژه ‘وی.آی.پی’ به همراه مترجم زبان ترکی و عربی، پزشکان مخصوص سرویس دهنده، مسئول پیگیری کننده وضعیت بیمار و راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی به زبان های انگلیسی و ترکی از جمله معیارهای اعطای استاندارد مزبور می باشد.

تقی زادیه ادامه داد: همه بیمارستان های دولتی و غیردولتی مشمول استاندارد فوق بوده و در فاز نخست ۱۲ بیمارستان برای اجرای آن تعریف شده است که تاکنون هفت مرکز درمانی و بیمارستانی موفق به اخذ ان شده اند.

وی، فرهنگ سازی برای پذیرش بیماران خارجی را هدف اصلی از اجرای طرح استاندارد a.p.d بیان کرد.

تقی زادیه ادامه داد: اداره گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز برای سهولت امر مراجعه بیماران خارجی ایجاد شده است.

وی گفت: در سایت این اداره، تمهیدات لازم برای دریافت نوبت از مطب های پزشکان تبریزی برای بیماران خارجی فراهم شده است.

وی، برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی برای پرسنل بیمارستان ها، رایزنی با وزارت امور خارجه و کنسولگری های ترکیه و آذربایجان به منظور تسهیل و تبلیغ حضور اتباع کشورهای مزبور در مراکز درمانی تبریز و نشست های تخصص با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از دیگر اقدامات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی برای توسعه گردشگری سلامت بیان کرد.

با وجود اینکه ‘تبریز قطب گردشگری سلامت’ از شعارهای مهم مسئولان کشوری و استان در سال های گذشته بود، هم اکنون دستیابی به آن به یک آرزو بیشتر شبیه شده است.

امید است با تهیه برنامه های مدون، تعریف شده و علمی روند نزولی حضور گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی و تبریز روند معکوس به خود بگیرد و همچون سال های نه چندان دور دوباره شاهد حضور اتباع کشورهای دوست و همسایه از قبیل آذربایجان، ترکیه، جمهوری ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و عراق باشیم.

انتهای خبر