تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون ۹۹ درصد پیشرفت دارد

طرح تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون ۹۹ درصد پیشرفت دارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای اولین پروژه هیپ لیچینگ اجرا شده در کشور با تکیه بر توان متخصصان داخلی خبر داد و گفت: این طرح که با هدف تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون اجرا می‌شود ۹۹ درصد پیشرفت دارد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، صابر پرنیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه به زودی آذربایجان شرقی در جمع تولیدکنندگان مس کاتدی در کشور و جهان قرار می گیرد، اظهار کرد: ضمن استفاده از ظرفیت دانش داخلی و اجرای پروژه هیپ لیچینگ در مجتمع مس سونگون، سالانه سه هزار تن مس کاتد با خلوص ۹۹.۹۹ درصد به مرحله تولید می رسد.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: میزان سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه مهم صنعتی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که زمینه اشتغال ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۸۰ نفر به صورت غیر مستقیم فراهم می شود.

اجرای طرح هیپ لیچینگ مس سونگون ورزقان شهریور سال ۱۳۹۷ آغاز شد .

با راه اندازی کارخانه طرح هیپ لیچینگ مس سونگون ورزقان برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

محصول نهایی کارخانه هیپ لیچینگ مس سونگون ورزقان در صنایع پایین دستی مس اشتغال زایی گسترده ای را در منطقه و استان آذربایجان شرقی به همراه خواهد داشت.

مجتمع مس سونگون بزرگترین مجموعه معدنی شمال غرب کشور است که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان و در همسایگی جمهوری های آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

معدن مس سونگون با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره شناسایی شده بزرگ ترین معدن مس کشور است.

در حال حاضر با ورود ۱۴ میلیون تنی معدن سونگون سالانه ۳۳۰ هزار تن کنسانتره در این مجتمع معدنی تولید می شود.