کلاف سردرگم طرحی که از دولت دهم به دولت یازدهم پاس شد/ بلاتکلیفی ۲ساله قبول شدگان آزمون استخدامی سال ۹۱ استان و برچسب شورشی ها!

بیش از ۴۸۸ نفر از سال ۹۱ در مرحله نهایی آزمون استخدام استانداری آذربایجان شرقی پذیرفته شده و علی رغم طی کلیه مراحل مثل مصاحبه، گزینش، معاینات پزشکی و غیره، اما پس از گذشت دو سال از زمان آزمون، هنوز هیچ خبری از استخدام نیست و این جمع هر روز پشت درهای استانداری و نهاد ریاست جمهوری منتظر […]

image_pdfimage_print

بیش از ۴۸۸ نفر از سال ۹۱ در مرحله نهایی آزمون استخدام استانداری آذربایجان شرقی پذیرفته شده و علی رغم طی کلیه مراحل مثل مصاحبه، گزینش، معاینات پزشکی و غیره، اما پس از گذشت دو سال از زمان آزمون، هنوز هیچ خبری از استخدام نیست و این جمع هر روز پشت درهای استانداری و نهاد ریاست جمهوری منتظر رفع بلاتکلیفی خود هستند. چند روز پیش با مراجعه به صداوسیما خواستار کمک این رسانه برای طرح مشکلاتشان شده بودند و هنوز…

اعتدال پرس/ سال ۹۱ ، آزمون استخدامی به منظور جذب ۵۲۲ نفر نیروی جدید در ۶۷ رشته شغلی ۱۷دستگاه اجرایی استان برگزار شد، هفت هزار و ۲۷۰ داوطلب مرد و سه هزار و ۵۴۹ داوطلب زن به رقابت پرداختند و اکنون ۲ سال از برگزاری این آزمون سپری می شود  و پذیرفته شدگان این آزمون، روزها و ماه هاست در وضعیت بلاتکلیفی، به امید استخدام در سازمان قبولی خود، راه شهرستان خود را به تبریز و تهران طی می کنند و  دریغ از یک پاسخ قانع کننده منطقی و قطعی از سوی مسوولان به خانه باز میگردند.

به ما گفتند شما برای شورش آمده اید !

م.پ یکی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال ۹۱ است، وی با ابراز ناراحتی می گوید: از سال ۹۱ در آزمون استخدام استانداری شرکت و کلیه مراحل مثل مصاحبه، گزینش، معاینات پزشکی و غیره  را طی کردیم اما متاسفانه پس از گذشت دو سال از زمان آزمون، هنوز هیچ خبری از استخدام نیست و استانداری هم به ما پاسخگو نیست.

وی در خصوص پیگیری هایشان در خصوص طرح استخدامی سال ۹۱ به استانداری آذربایجان شرقی، اعلام می کند: چندبار به ساختمان شماره دو استانداری مراجعه کرده ایم که متاسفانه هر بار به ما گفته اند که طرح متوقف شده است امروز هم به ساختمان اصلی استانداری رفتیم تا آقای پاکزاد معاون توسعه ی مدیریت استاندار را ملاقات کنیم، اما به ما اجازه ورود به داخل ساختمان را ندادند و گفتند شما برای شورش آمدید و ما می گوییم که از اینجا جمعتان کنند! می گویند فعلا تامین اعتبار وجود ندارد اما چطور برای تیم ملی اعتبار هست و چطور برای ۲۰ هزار نفری که مجوز وزارت بهداشت داده اند، اعتبار هست؟! این مشکل در تمام کشور وجود دارد و نه تنها در استان ما بلکه در استان های دیگر نیز رسیدگی نمی کنند.

وی ادامه می دهد: ما همه از شهرستان های استان آذربایجان شرقی چون تبریز، اهر، سراب، جلفا و غیره برای پیگیری کارمان به اینجا آمده ایم اما ترتیب اثر نمی دهند و تنها جوابشان این است که اعتبار تامین نشده است. اکنون پس از گذشت دو سال از آزمون، نمی دانیم مشکلمان را به چه کسی بگوییم. ما به آقای استاندار نامه نوشتیم اما جواب ما را ندادند، به نمایندگان مجلس مثل آقایان سعیدی، فرهنگی، منادی و پزشکیان و خانم بهمنی نیز مراجعه کردیم ولی آن ها هم کاری از دستشان برنیامد؛ البته می گویند ما پیگیریم اما ما نفهمیدیم پس از دو سال پیگیری نماینده ها به کجا ختم شده است.

وی خاطرنشان می کند: از استانداری به ما می گویند آقای نوبخت، معاون راهبردی آقای رئیس جمهور مقصر است و از طرفی آقای نوبخت می گویند آقای احمدی نژاد مقصر است. البته خودشان هم اذعان می کنند که آزمون ما مجوز داشته و قانونی است. آزمون ما در دوره ی مهرآفرین بود. اکنون ما را به دوره ی مهرآفرین ارجاع می دهند و می گویند آزمون غیرقانونی است.

یکی دیگر از افراد می گوید: ما از سال ۹۱ در آزمون استخدامی استانداری ثبت نام کردیم ولی تا اسفند همان سال از ما امتحان نگرفتند و سپس گفتند این طرح لغو شده است. پس از تغییر دولت دوباره از ما مصاحبه گرفتند تا ادامه مراحل استخدامی طی شود. تا اواخر شهریور ۹۲ ما بلاتکلیف ماندیم تا اینکه در شهریور ماه به ما گفتند شما پذیرفته شدید و مدارک بیاورید. بعد از آن مدام امروز و فردا کرده اند و تا به حال خبری از نتیجه نشده است. گفتند قرار است در بودجه ی سال ۹۳ این موضوع پیش بینی شود. ولی بودجه ی سال ۹۳ تصویب شد و هیچ خبری از استخدامی ها در آن نبود تا اینکه در اردیبهشت ماه متمم بودجه نیز تصویب شد و بازهم استخدامی ها در آن لحاظ نشدند.

بین دولت احمدی نزاد و دولت روحانی گیر افتاده ایم

وی ادامه می دهد: امروز هم جناب آقای مهرآسا به ما گفتند قرار است در بودجه ی سال ۹۴ پیش بینی شود! به نظر من مشکل کار ما این است که بین دولت قبل و دولت فعلی قرار گرفته ایم که دولت قبلی آزمون را برگزار کرده و دولت فعلی نمی خواهد قبول شدگان را استخدام کند.

یکی از پذیرفته شدگان در خصوص تحصیلاتشان می گوید: همه ی ما لیسانس و فوق لیسانس هستیم و انقدر طول دادند که ما خودمان را به ارشد و دکتری نیز آماده کرده ایم.

اجازه ده دقیقه صحبت با استاندار را به ما ندادند

م.ف یکی دیگر از داوطلبان پذیرفته شده آزمون استخدامی نیز موضوع را اینطور طرح میکند: درخواست ما دیدار با استاندار است و بارها این درخواست مطرح شده است اما امروز به ما گفتند اگر متفرق نشوید به یگان ویژه می گوییم تا شما را جمعتان کنند! در حالی که همه ی خواسته ی ما این بود که ده دقیقه فرصت صحبت با استاندار را به ما بدهند. ما می خواهیم هر چه زودتر تکلیفمان مشخص شود.

وی خاطرنشان می کند: الان دو سال است که ما را الاف و بلاتکلیف کرده اند و کاری هم از دستمان بر نمی آید. ما فقط می خواهیم یک جواب قطعی یا یک تاریخ قطعی اعلام کنند و امروز و فردا نکنند. یکبار آقای نوبخت در گفتگوی ویژه ی خبری گفتند ما اجازه داریم وقتی سه نفر بازنشسته می شود یک نیروی جدید را استخدام کنیم. من اطلاعات صد درصد دقیق و درست دارم که از سال ۹۱ در منابع طبیعی استان حداقل ۳۰ نفر بازنشسته شده است. یعنی می بایست منابع طبیعی ده نفر نیروی جدید استخدام می کرد اما چرا نکرده و نمی کند. اینها به گفته های خودشان هم عمل نمی کنند. ما فقط می خواهیم سریعتر تعیین تکلیف کنند.

چه کسی دروغ می گوید؟ استانداری یا مسوولان کشوری؟

س.گ یکی از پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی است که اظهار می کند: از تهران می گویند ما تامین بودجه کرده ایم اما وقتی به استانداری مراجعه می کنیم می گویند از تهران به شما دروغ گفته اند، تامین بودجه نشده است. آقای نوبخت در اخبار اعلام کردند که ما چند میلیارد تامین بودجه کرده ایم اما استانداری می گوید ما در تامین حقوق خودمان هم مانده ایم چه رسد به اعتبار استخدامی ها. حال ما نمی دانیم این وسط چه کسی راست گوست و چه کسی دروغ گو. اگر طبق گفته ی امروز آقای مهرآسا به سال ۹۴ موکول شود واقعا فرسایشی و سخت خواهد بود. ما از استانداری خواهش می کنیم که به کارمان رسیدگی کنند. اگر واقعا قرار است به سال ۹۴ موکول شود، آن را به ما اعلام کنند تا تکلیفمان روشن شود.

وی بیان می کند: اگر این طرح را به سال ۹۴ موکول کنند، در سال ۹۴ برنامه ی پنجم توسعه به اتمام می رسد که طرح استخدامی نیز جزء برنامه پنجم توسعه است. همچنین در ماه های گذشته نیز ۱۶ آزمون را لغو کردند به این دلیل که جزء برنامه چهارم توسعه بود که زمان آن گذشته بود. با این حساب ما وقت زیادی نداریم.

درهای استانداری را به رویمان بستند

وی با اشاره به اینکه درهای استانداری را به رویمان بستند، بیان می کند: شب گذشته در اخبار نشان داد که آقای استاندار گفتند در ما به روی همه باز است اما امروز به ما اجازه ندادند که پایمان به دربانی برسد. ما مگر چه می خواهیم غیر از اینکه اجازه بدهند با استاندار و یا معاونشان ده دقیقه حرف بزنیم؟! یک نفر از آقایان داخل رفت ولی آقای پاکزاد خودش را نشان نداد. به ما یک جواب قطعی بدهند. به ما می گویند آقای استاندار وقت برای این کارهای جزئی ندارند و مساله ی استخدامی شامل دیدار مردمی نمی شود.

یکی از پذیرفته شدگان می گوید:  ۸۰۰ نفر در استان ما آزمون داده و درگیر این مساله هستند. من بچه هایم را گذاشته و از شهرستان هریس به اینجا آمده ام تا شاید استاندار را ببینیم و به کارمان رسیدگی کند اما ما را داخل راه نمی دهند و رسیدگی نمی کنند و ما ۲سال است که بلاتکلیف مانده ایم. ما فقط می خواهیم به ما یک زمان قطعی بگویند که فلان زمان شروع به کار خواهید کرد تا ما نیز برویم و با خیال راحت منتظر بمانیم.

برخی از پذیرفته شدگان به امید استخدام ازدواج کردند

م.ب یکی از پذیرفته شدگان اظهار می کند: به گفته ی آقای مهرآسا ۴۸۸ نفر تایید شده اند. از دوستان ما کسانی هستند که به امید استخدام ازدواج کرده اند اما الان در زندگی شان به مشکل برخورده اند و خانواده شان دارد از هم می پاشد. از سن استخدام خودمان نیز دارد می گذرد و ما دیگر نمی توانیم در آزمون دیگری شرکت کنیم. جاهای دیگری هم که برای شغل مراجعه می کنیم می گویند سابقه ی کار ندارید و یا سنتان بالاست. حال ما نمی دانیم دردمان را به چه کسی بگوییم و به کجا مراجعه کنیم که به کارمان رسیدگی کنند.

وی ادامه می دهد: طرح مهرآفرین بعد از آزمون ما وارد شد و وقتی دولت جدید سر کار آمد، معاون رئیس جمهور آقای جهانگیری، در اوایل کار دستور دادند که طرح استخدامی متوقف شود. حال آزمون ما را نیز به حساب مهرآفرین می گذارند تا آن را نیز متوقف کنند در حالی که آزمون ما مجوز داشت و قانونی بود و جزء طرح مهرآفرین نیست. آزمون ما مصوب سال ۹۰ است اما مهر آفرین مصوب آذرماه سال ۹۱ است.

عوامل استانداری ما را تهدید کردند

یکی دیگر از پذیرفته شدگان انتقاد می کند: رفتار عوامل استانداری با ما خیلی مایه ی تاسف بود و ما را تهدید کردند. آن ها ما را با یگان ویژه تهدید کردند. ما هرچه باشد دانشگاهی هستیم و خواسته ی نامعقول و زیادی هم نداریم! پس چرا باید بخواهند با یگان ویژه ما را جمعمان کنند! به یک سرباز صفر این اجازه را می دهند که به ما توهین کند در حالی که ما فقط اجازه ی حرف زدن با استاندار را خواستیم و قصد ایجاد مشکل نداشتیم!

در آزمون احمدی نژاد شرکت کردیم، الان هم روحانی استخدام نمی کند

وی تصریح می کند: کسانی که قبلا در دوره ی آقای احمدی نژاد در آزمون شرکت و قبول شده بودند، استخدام و مشغول به کار شدند چرا که هم برگزاری آزمون و هم استخدام در زمان یک دولت صورت گرفت اما برای ما چنین نیست. ما در زمان آقای احمدی نژاد آزمون دادیم اما دولت آقای روحانی باید استخدام کند که نمی کند، در واقع نمی خواهند برای استخدامی که طرح خودشان نیست و به اسم خودشان نیست و به اسم دولت گذشته است، هزینه صرف کنند.

وی خاطرنشان می کند: از اینجا ما را به تهران پاس می دهند، وقتی به تهران می رویم آن ها هم به استانداری پاس می دهند. وقتی به دفتر آقای نوبخت زنگ می زدیم، منشی ایشان تا مدتی به ما می گفت قرار است دو هفته ی دیگر بخش نامه صادر شود. یعنی هروقت زنگ زدیم وعده ی دوهفته بعد را به ما دادند ولی ما نمی دانیم دو هفته بعد کی رسید! یک بار هم که بعد ها تماس گرفتیم گفتند بخشنامه را به استانداری ها صادر کرده ایم. ما هم به تبریز آمدیم اما اینجا گفتند هیچ بخش نامه ای درکار نیست!

وی ادامه می دهد: همین الان که ما نزد آقای مهرآسا بودیم ایشان گفتند اصلا کار دست ما نیست، دست تهران است. در گفتگوی ویژه ی خبری نیز آقای نوبخت گفتند ما از همین جا اعلام می کنیم که استانداری ها افرادی را که به سن بازنشستگی رسیده اند، بازنشست ونیروی جدید جذب کنند. گفتند در ازای هر سه نفر بازنشسته یک نفر از افرادی که در آزمون استخدامی پذیرفته شدند جذب کنید. اما متاسفانه الان کسی را که به بازنشستگی رسیده است، بازنشست نمی کنند و می گویند برای بازنشستگان هم بودجه نداریم که پول پایان کار و  غیره برایشان بدهیم!

یکی دیگر از پذیرفته شدگان اعلام می کند: من فارغ التحصیل رشته دام پزشکی هستم و و آن روز به یک اداره دامپزشکی رفتم که گفتند ۱۶ نفر از نیروهای ما در شرف بازنشستگی است و ما به شدت کمبود نیرو داریم اما چون بودجه نداریم نمی توانیم آن ها را بازنشسته کنیم و نیروی جدید بگیریم. حتی به ما گفتند قصد داریم چند شبکه ی دامپزشکی مثل شبکه ی هریس، خدافرین و چند شبکه ی دیگر را نیز تعطیل و یا ادغام کنیم که در این شبکه ها به غیر از مدیر و ابدارچی کس دیگری کار نمی کند. دولت تا سقف مشخصی می تواند حداقل نیروی قرار دادی استخدام کند اما قبول نمی کنند که حداقل ما را به عنوان نیروی قراردادی استخدام کنند.

وی در خصوص رشته های تحصیلی پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی می گوید: آزمون در ۶۷ رشته شغلی ۱۷دستگاه اجرایی استان مثل بهزیستی، دامپزشکی، کشاورزی، منابع طبیعی، هواشناسی، راه و ترابری، صنعت و معدن، استانداری، اداره اوقاف و غیره برگزار شد.

تمامی پذیرفته شدگان درخواست جلسه حضوری با استاندار آذربایجان شرقی را دارند، چرا به گفته خودشان، هنوز نتوانسته اند با استاندار دیدار کرده و مشکلات خود را مطرح کنند.

برگرفته از گزارش آناج – المیرا جلیلی

انتهای خبر