بهره‌برداری از ذخایر طلای جلفا در انتظار دستور قاطع دولت/ 3مصوبه معدنی مهم بر زمین مانده سفرهای استانی دولت

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نفلیت سینیت سراب نیازمند 500 تا یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است. به گزارش اعتدال پرس، فرخ مسجدی در گفت‌وگو با فارس،  با بیان اینکه نفلیت سینیت سراب نیازمند 500 تا یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: این میزان اعتبار صرفا برای ایجاد واحدها نیاز است که قول‌هایی […]

image_pdfimage_print
معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: نفلیت سینیت سراب نیازمند 500 تا یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است.

به گزارش اعتدال پرس، فرخ مسجدی در گفت‌وگو با فارس،  با بیان اینکه نفلیت سینیت سراب نیازمند 500 تا یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: این میزان اعتبار صرفا برای ایجاد واحدها نیاز است که قول‌هایی نیز برای تامین آن داده شده ولی محقق نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد، با اختصاص این میزان اعتبار بتوان در دو سال آینده شاهد سرمایه‌گذاری در این مجموعه باشیم که جزو مصوبات سفرهای ریاست جمهوری به آذربایجان‌شرقی است.

طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با اعتباری بالغ بر 380 میلیون یورو طی مصوبه نخستین سفر استانی ریاست جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی در دستور کار سازمان ایمیدرو قرار گرفت که با انجام مطالعات زیربنایی و اخذ مجوزهای قانونی لازم پیشرفت‌هایی حاصل شد ولی برای مدتی دچار رکود بود که پس از آن یک تیم کارشناسی جوان و توانمند راهکارهای برون‌رفت از شرایط رکود را بررسی و پیشنهادهای سازنده‌ای مطرح کردند.

یکی از این پیشنهادها در سفر بعدی رئیس جمهور به استان مورد توجه احمدی‌نژاد قرار گرفت که ایشان دستور ویژه‌ای برای پیگیری و اجرای این طرح ملی صادر کردند، این موضوع پس از آن در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید و جزو اولویت‌های دولت لحاظ شد.

براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بهره‌برداری از ذخایر طلای جلفا در انتظار دستور قاطع دولت

مسجدی از دیگر مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور که چشم به راه ماند ذخایر طلای منطقه جلفا عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری از ذخایر طلای جلفا که جزو مصوبات سفرهای استانی است به دلیل واقع شدن در منطقه حفاظت شده نیازمند دستوری قاطع از سوی دولت است.

وی مطالعات بخش راهبردی معدن برای اکشافات معدنی را نیز خواستار شد و گفت: سه مورد اشاره شده جزو مصوبات هیئت دولت در آذربایجان‌شرقی در سفرهای دولت به این استان است که هنوز محقق نشده‌اند.

وی تامین اعتبار برای زیرساخت‌های معدنی را نیز از دیگر ملزومات مورد نیاز در بخش معدن است تا به واسطه تامین آن زیرساخت‌هایی نظیر برق و جاده را برای معادن فراهم آورد.

انتهای خبر