اظهارات وزیرخارجه سابق در تبریز: هاشمی و خاتمی جز فتنه نیستند/ بارندگی خوب امسال دلیل رویش کاندیداهای زیاد است

متکی در نشست خبری خود در تبریز در پاسخ به علت تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری با مزاح پاسخ داد امسال بارندگی خوب بوده است به همین دلیل رویش کاندیداها هم خوب است. به گزارش اعتدال پرس، منوچهر متکی از نامزدهای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری  که همچون دیگر همکاران سابق اش بعد از خروج از […]

image_pdfimage_print

متکی در نشست خبری خود در تبریز در پاسخ به علت تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری با مزاح پاسخ داد امسال بارندگی خوب بوده است به همین دلیل رویش کاندیداها هم خوب است.

به گزارش اعتدال پرس، منوچهر متکی از نامزدهای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری  که همچون دیگر همکاران سابق اش بعد از خروج از دولت احمدی نژاد  احساس تکلیف کرده اند تا در انتخابات ریاست جمهوری به قدرت نمایی بپردازند، امروز به تبریز آمده بود  تا اقبال اش در خطه آذربایجان را بسنجد.

وزیر خارجه دولت نهم در ابتدای برنامه های خود با حضور در دانشگاه پیام نور تبریز به سخنرانی پرداخته و  سوالات کتبی و شفاهی حاضرین را پاسخ گفت.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از آناج، عضو ائتلاف پنج نفره اصولگرایان در این جلسه که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور تبریز ترتیب داده شده بود به موضاعاتی چون اقتصاد و فرهنگ پرداخت.

تبریزی مسئول بسیج دانشجویی و جمال پور معاون دانشگاه پیام نور تبریز در صحبتهایی کوتاه ضمن تاکید بر ادامه روند برنامه های انتخاباتی در این دانشگاه، نقش روشنگرانه دانشگاهیان در حصول مشارکت همگانی و حماسه ماندگار سیاسی را ضروری ارزیابی کردند.

متکی در سخنان خود با اشاره به دو منشا قدرت برای حکومت ها و دولتها بر اساس ظرفیت های سلطه جویی و یا وابستگی به کشورهای استعمارگر، نوع حاکمیت در کشورمان را بر خلاف این دو روش و بر اساس حمایت مردم خوانده و افزود: پشتوانه مردمی نظام جمهوری اسلامی باعث تصمیم سازی صحیح و مقاومت مردم در برابر فشارهای دشمنان است.

وی ادامه داد: لازمه تداوم حکومت بر این اساس رابطه صحیح بر اساس متقابل مردم و دولت است. همچنین شفافیت و پاسخگویی به مطالبات مردمی نیاز اساسی این نوع حکومت است. این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو، حماسه سیاسی حضور مردم را شدیدا نتیجه بخش در راستای کاهش فشارها به کشورمان ارزیابی کرد.

متکی با مقایسه شرایط با دوره جنگ تحمیلی ویژگی حماسه آفرینی را قرین بودن آن با مقابله با مشکلات دانست. متکی ادامه داد: در شرایطی که عموم مردم آمریکا خواستار رفع فشار بر کشورمان و ایجاد تعامل هستند؛ در صورتی که در عرصه انتخابات ۹۲ دشمن شکست بخورد به خط آخر فشارها خواهد رسید.

متکی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت اقتصادی کشور با اشاره به دو مشکل اساسی بیکاری و تورم، نامگذاری اقتصادی برای سالهای اخیر از سوی رهبر انقلاب را نشانگر اهمیت و وجود مشکل در اقتصاد دانست.

وی مهمترین سیاست اقتصادی دولت خود را حمایت همه جانبه از تولید با از بین بردن همه موانع و ایجاد مشوق ها خواند و گفت: تولید اعم از بخشهای کشاورزی و صنعت باعث ثروت آفرینی در جامعه و رفع مشکلاتی چون بیکاری و تورم می شود.

وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم همچنین بر استفاده از کارشناسان در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها تاکید کرده و از تدوین و انتشار برنامه های خود خبر داد. متکی با جدی خواندن حضور خود، هرگونه کنار رفتن به نفع دیگران را تکذیب کرده و مکانیسم ائتلاف پنج نفره بر اساس نظرسنجی های علمی و میدانی برای تعیین نفر مورد توافق قبل از ثبت نام کاندیداها را بار دیگر طرح کرد.

 

در قسمت دیگری از برنامه متکی در پاسخ به سوالی در مورد هاشمی رفسنجانی و خاتمی به توصیه رهبری مبنی بر توجه به نقاط قوت و ضعف روسای جمهور قبلی اشاره کرد و به بیان تعدادی از نقاط قوت و ضعف دولتهای قبل پرداخت.

وی نقطه قوت دولت سازندگی را اجرای طرحهای عمرانی و ظرفیت سازی برای سرمایه گذاری دانسته و از عدم مراقبه نسبت به خانواده در جلوگیری از مسئله سازی و عدم همراهی مدل اقتصادی اجرایی از سوی هاشمی با عدالت را به عنوان نقاط ضعف وی مطرح کرد.

متکی نقطه قوت خاتمی را توسعه سیاسی و دانشجویی دانسته و از ورود دولت مردان اصلاحات به ارائه قرائت های مختلف از دین انتقاد کرد. متکی نهادینه شدن ورود به عرصه دین که حیطه ولایت فقیه است را در دولت دهم مهمترین نقطه ضعف این دولت ارزیابی کرد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد عملکرد روسای جمهور قبلی در وقایع بعد از انتخابات ۸۸ گفت: هاشمی و خاتمی را جز فتنه گران نمی دانم ولی عملکردشان در حوادث سال ۸۸ جدی و قابل دفاع نیست.

وی در پاسخ به سوال شفاهی یکی از دانشجویان در مورد برنامه های فرهنگی خود گفت: در حوزه فرهنگ هم موازی با اقتصاد، تیمی تشکیل شده و برای حوزه مظلوم واقع شده فرهنگ برنامه ریزی انجام می گیرد.

وی به نقش حمایتی دولت در مباحث فرهنگی اشاره کرده و افزود: انقلاب اسلامی یک پروژه ملی است و ایجاد نقطه اشتراک بین نسل ها به وسیله گفتگو صورت گیرد. وی بر خمیرمایه فرهنگی مسئولان نظام در کنار تخصص های مختلف تاکید کرده و گفت: حفظ انقلاب فقط با حضور مردم ممکن است.

متکی در انتهای جلسه سوال یکی از دانشجویان در خصوص وضعیت مالی خود و بررسی اموال اش را اینگونه پاسخ گفت: من هیچ گاه از امکانات دولتی استفاده نکرده ام و وامدار کسی نیستم. وی همچنین مشکلات کشور را جدی خوانده و ورود جدی خود به عرصه انتخابات را از روی احساس تکلیف و شناخت مشکلات کشور ارزیابی کرد.

منوچهر متکی در ادامه سفرهای انتخاباتی امروز خود در استان آذربانشرقی در کنفرانس خبری با رسانه های استانی شرکت کرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

متکی در ابتدا قبل از طرح سوالات خبرنگاران با تاکید بر نام گذاری سال جاری به نام حماسه سیاسی گفت: این انتخابات نقطه پایان سیاست فشار بر ایران توسط امریکا خواهد بود. وی با توصیف فضای حاکم بر امریکا افزود از نظر امریکا سیاست فشار و تحریم بر ایران نه تنها تاثیری بر ایران ندارد بلکه باعث منفور شدن آن ها شده است.

وی در پاسخ به علت تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری با مزاح پاسخ داد امسال بارندگی خوب بوده است به همین دلیل رویش کاندیدایان هم خوب است . متکی با اشاره به نبود سیستم حزبی در کشور افزود: معمولا در کشورهایی که سیستم حزبی وجود دارد پالایش در داخل حزب صورت گرفته و به یک کاندیدای واحد میرسند.

وی نیروهای ارزشی و اصولگرا را مجموعا ۸ نفر دانست و در دو گروه برشمرد و تاکید کرد بر اساس صحبت هایی که انجام شده است تا قبل از زمان ثبت نام به دو کاندیدا خواهیم رسید.

وی با تمجید از کارهای عمرانی دولت نهم و دهم، حوزه کار اقتصادی را ضعیف دانست. متکی کلید واژه اقتصاد کشور را تولید دانست و گفت: سرمایه مردم کشور یک سوم شده است. متکی بار دیگر با تاکید بر کار کارخانه های کشور با توان ۲۰ در صد کار میکنند ، با انتقاد از بروکراسی اداری و قوانین کشور در حوزه تولید گفت من فکر میکنم در طول تمام دولتها بحث حمایت از تولید تنها یک شعار بوده و کار جدی در این حوزه انجام نمیشود.

وی در ادامه مباحث اقتصادی خود را با انتقاد از وضعیت تامین اجتماعی ادامه داد و گفت باید دولت به جای ورود به این بحث که آیا مرتضوی میتواند رئیس سازمان تامین اجتماعی میتواند بشود یا نه باید به مشکلات خود تامین اجتماعی و اینکه شرکتهایش ضرر ده است ورود کند.

وی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان ساختمان نیمه تمام گفتک پرداخت نقدی یارانه ها باید ادامه داشته باشد . متکی با تاکید بر رسد مشکلات توسط تیم اقتصادی اش گفت در حال تنظیم برنامه ای هستیم تا قدرت خرید مردم را افزایش دهیم .

متکی اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی را بسیار مهم و یک ظرفیت توصیف کرد و اجرای آن را باعث بالندگی کشور در تمام حوزه ها دانست. وی با اشاره به تجارب خود در ترکیه و مشکلات مردم ترکیه به دلیل تغییر خط کشور ترکیه گفت اگر ارتباط مردمی را از پیشینه و فرهنگش منقطع کنیم چیزی شبیه به نسل کشی اتفاق افتاده است.

این کاندیدای ریاست جمهوری وجود قومیت های مختلف در کشور با زبان های متفاوت و فرهنگ های متفاوت را نشانگر هوشمندی ملت ایران دانست و گفت ملت ایران با این تنوع فرهنگی هرگز دچار واگرایی فرهنگی نشده اند متکی افزود هر گوشه از ایران میتواند مجموعه ای را در منطقه ای از خارج از کشور مدیریت کند . متکی گفت دیگر نباید مرزها را به عنوان تهدید نگاه کنیم ما با اجرای اصل ۱۵ میتوانیم این سرچشمه وسیع را مدیریت کنیم و باعث پیشرفت ادبیات و ارتباطات مناسب با دیگران شویم.

وی سفرهای استانی را ابتکار دولت نهم دانست و آن را مثبت ارزیابی کرد ولی با انتقاد از تعهدات دولت بدون در نظر گرفتن منابع مالی، میزان تعهدات دولت را به اندازه فعالیت چند دولت دیگر دانست و گفت تامین منابع از هر جایی دولت را به هرج و مرج مالی میکشاند. متکی منابع مالی کشور را مشخص دانست و با انتقاد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه و بودجه گفت: دولت نمیتواند فراتر از برنامه مصوب مجلس حق ندارد برنامه ای اجرا یا متعهد شود.


وی مشکل دریاچه ارومیه را مهم دانست و با اشاره به بازدید خود از وضع دریاچه ارومیه وضعیت حاضر را آن را در حال مرگ توصیف کرد و گفت ایران تنها از ۱۰ درصد از حق خود را از ارس برداشت میکند ، طبق مصوبه دولت که در همین دولت میتواند اجرا شود انتقال آب از ارس به ارومیه است.

عضو ائتلاف پنج نفره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقاط ضعف و قوت دولت را در چه میداند با برشمردن سخت کوشی ، جسارت در اجرای کارهای بزرگ ، اجرای پروژه های عمده در کشور، رویکرد جدید در سیاست خارجی، ایجاد فصل جدید برای تحقق حق ملت ایران برای داشتن چرخه سوخت هسته ای را به عنوان سرفصل های قوت دولت و گفت دولت از جایگاه خود در قانون اساسی عدول کرد و به جای داشتن جایگاه استراتژیک برای رفع مشکلات معیشت مردم، به حوزه قرائت از دین ورود کرد که این برگ ترین نقطه ضعف دولت است. متکی افزود این اشتباه از دولت اصلاحات و در اواخر دولت نهم شروع شد و در دولت دهم نهادینه شد.

وی تعطیلی دانشگاه ها را اشتباه توصیف کرد و با اعلام نارضایتی اهالی دانشگاه ها از این تصمیم گفت این تصمیم ریشه در نگاه وزرای بهداشت و علوم به وظیفه خود است .وی نبود ارتباط بین وزیر علوم با دانشجویان و اساتید را یک مشکل اساسی و باعث بروز چنین مشکلاتی اعلام نمود و گفت تعطیلی دانشگاهها با هر انگیزه ای بوده اشتباه است.

متکی پیشینه و قرابت زبانی را باعث ارتباط بین ملت ایران و آذربایجان دانست و تاکید کرد ارتباط با کشورهای اسلامی و منطقه را اولویت کاری دستگاه دیپلماسی ایران بعد از انقلاب بوده است . وی ارتباط با آذربایجان را در دوران وزارت خود مثبت ارزیابی کرد ولی این روابط را در هر دو سو دارای مشکلات عدیده دانست و گفت دولت ها باید فراتر از فضای حاضر حرکت کنند، روابط باید در مبنای منافع دو ملت و تداوم یک ارتباط برادرانه باشد . وی با اشاره به تلاش پژاک برای استفاده از خاک این کشور گفت در سایه ارتباطات مناسبی که من با مسئولین آذربایجانی داشتم توانستیم وضعیت را مدیریت کنیم . وی با اشاره به وجود دستهای ثالثی که قصد دارند از رابطه مناسب ایران و آذربایجان جلوگیری کنند خبر داد و گفت ما باید عوامل بحران زا در روابط را کنترل و عوامل مقوم در روابط را را شناسایی و عملیاتی کنیم .

وی عامل سفیر را درایجاد اخلال در مناسبات ایران و آذربایجان رد کرد و گفت ریشه مشکلات ایران و آذربایجان ریشه ثالث دارد و این را از نوع نشست هایی که برگزار میکنند میتوان دید البته این کارها ما را نگران نمیکند و تنها باعث وخامت اوضاع آذربایجان میشود ولی ما از وخامت اوضاع آذربایجان خوشحال نیستیم.

متکی قانون هدفمندی یارانه ها را در بروز مشکلات اقتصادی را نادرست دانست و بر صحیح بودن آن تاکید کرد و گفت اجرای هدفمندی با مشکلاتی مواجه بود، آزاد سازی قیمت ها باید در یک دوره ۵ ساله انجام میشد و نکته دوم تزریق نقدینگی بود که باعث ایجاد تورم شد . وی ادامه داد باید ۳۰ درصد یارانه به بخش تولید داده میشد که انجام نشد به همین دلیل اگر هر بخش از این اقدامات درست انجام نشود باعث ایجاد تورم خواهد شد
متکی تحریم ها را بر شرایط اقتصادی کشور موثر دانست و گفت تحریم ها باعث هزینه مند شدن کشور داری میشود ولی نه اینکه بگوییم همه مشکلات اقتصادی از تحریم هاست.

وی رویکرد ایران در دوره های مختلف برای دستیابی به انرژی هسته ای را از دولت اصلاحات آغاز کرد و راهکار اصلاحات برای دستیابی به انژی هسته ای را اشتباه توصیف کرد و گفت این روش در اواخر دولت اصلاحات تصحیح شد و ایران از تعلیق خارج شد. وی ادامه داد امروز ما دست بالا هستیم و زمان برای بیرون رفت از این مشکل ایجاد شده است . وی با اشاره به دیدارش با رهبری گفت ما میتوانیم با طراحی یک سناریو مناسب برای همیشه حق داشتن انرژی هسته ای و چرخه سوخت را حل کنیم و از سوی دیگر نگرانی ۵+۱ را حل کنیم.
وی ارتباط گسترده ایران و روسیه را دلیلی برای زیر پا گذاشتن شعار نه شرقی و نه غربی ندانست و تاکید کرد ما در زمان حضرت امام هم با شرق رابطه داشتیم و هم غرب. متکی گفت به جز اسرائیل که به رسمیت نمی شناسیم و امریکا که شرایط خود را دارد با بقیه کشورها ارتباط داریم.

متکی در پایان ارتباط با امریکا را منوط به اصلاح تفکر سیاستمداران امریکایی مبنی بر عدم فشار به ایران دانست و گفت اگر تغییر عملی در رفتار امریکایی ها ایجاد شود ، مذاکره با امریکا و متعاقبا رابطه امریکا با ایران در دستور کار قرار گیرد.

انتهای خبر