دکتر حسن نژاد در برنامه مناظره شبکه یک اعلام کرد: تصمیمات مجلس و دولت در موضوع خوراک پتروشیمی ها اشتباه بود

 پنجاه و سومین برنامه مناظره با موضوع دلایل نوسانات ده ماهه شاخص بورس با حضور صاحبنظران و کارشناسان ، از شبکه یک سیما برگزار شد. به گزارش اعتدال پرس، در این مناظره دکتر حسن نژاد نماینده مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه بهمن آرمان اقتصاددان و استاد دانشگاه، ، سیدعلی حسینی نماینده […]

image_pdfimage_print

 پنجاه و سومین برنامه مناظره با موضوع دلایل نوسانات ده ماهه شاخص بورس با حضور صاحبنظران و کارشناسان ، از شبکه یک سیما برگزار شد.

به گزارش اعتدال پرس، در این مناظره دکتر حسن نژاد نماینده مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه بهمن آرمان اقتصاددان و استاد دانشگاه، ، سیدعلی حسینی نماینده سازمان بورس، رضا راعی اقتصاددان و استاد دانشگاه و علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران حضور داشت که گزیده مباحث آن در زیر می آید.

تصمیمات مجلس و دولت در موضوع خوراک پتروشیمی ها اشتباه بود

محمد حسن نژاد نماینده وعضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه مناظره در خصوص قانون بودجه گفت: در قانون بودجه هر سال نباید نرخ تعیین کنیم چون ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد و قابلیت پیش بینی را پایین می برد.

نماینده مرند و جلفا در ادامه افزود: تصمیمات مجلس و دولت در موضوع خوراک پتروشیمی ها اشتباه بود.

محمد حسن نژاد افزود: این تصمیم نادرست دولت و مجلس باعث شد تا شاخص بورس کاهش پیدا کند.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس نمایانگر اقتصاد کشور است حال چرا زمانی که اقتصاد کشور در حال کوچک شدن بود بورس رشد نکرد.

بازار سرمایه تخصیص بهینه منابع را امکان پذیر می کند

سید علی حسینی نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در برنامه مناظره گفت: اگر بخواهیم در خصوص بازار سرمایه صحبت کنیم باید ابتدا به اقتصاد توجه کنیم زیرا بهره وری در اقتصاد سالم با بهره گیری از بازار های اوراق بهادار ایجاد می شود.

علی حسینی با تاکید بر اینکه، بازار سرمایه تخصیص بهینه منابع را امکان پذیر می کند، اظهارداشت: بورس کشوردر چند سال گذشته نه تنها از نظر شاخص ها بلکه از ابعاد دیگر تحولات خوبی داشته که البته منشا آن تصویب قانون اوراق بهادار است ضمن آنکه بخش فناوری اطلاعات و آی تی، سخت افزار ها و سایر بخش های بازار سرمایه توسعه مناسبی یافته است.

وی با اشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه گفت: نوسان ذات بازار است البته نوسان های خارج از عرف باید عارضه یابی شود زیرا بازار سرمایه یکی از سرمایه های ملی بازار سرمایه است.

وی در خصوص دخالت مجلس در بورس عنوان کرد: بنده اعتقاد ندارم که مجلس نباید مداخله کند بلکه باید مداخله مثبت داشته باشد و به شکلی نباشد که نظم طبیعی بازار دچار مشکل شود.

دلیل اصلی نارضایتی مردم ریسک هایی بود که به بازار ایران وارد شد

علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در خصوص موضوع برنامه عنوان کرد: دلیل اصلی نارضایتی مردم ریسک هایی بود که به بازار ایران وارد شد.

علیرضا عسگری مارانی افزود: باید قوانین دائمی برای حمایت از سرمایه گذاری داشته باشیم تا ریسک وارده در بازار کم شود.

وی عنوان کرد: یکی از ریسک هایی که سال گذشته به بازار وارد شد مصادره سود شرکت های پتروشیمی و معدنی بود.

مدیر عامل شرکت ملی سرمایه گذاری ایران اظهارداشت: ارزش بازار باید همگام با تولید ناخالص ملی حرکت کند.

عسگری افزود: ایران خودرو توانسته در خدمت اقتصاد کشور خدمتی داشته باشد.

بازار سرمایه پیشخوان اقتصاد کشور است

رضا راعی استاد دانشگاه و اقتصاددان هم در این مناظره بازار سرمایه و بورس را نمادی از اقتصاد کشور دانست و گفت: بازار سرمایه پیشخوان اقتصاد کشور است و لذا باید علت ها را در این زمینه بررسی کنیم و از طرف دیگر در بازار سرمایه مسائلی مانند سیاست و قانون و فرهنگ کشور اثر می گذارد.

وی با بیان این که معمولا فقط معلول ها را در بازار بورس و سرمایه درنظر می گیریم، به ارتباط بازار سرمایه با سایر بازارها اشاره کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات در بازار پول، ارز و مانند آن تاثیرگذار است و لذا نرخ سود بانکی اثرات قابل ملاحظه ای در این بازار می گذارد که باید به آن توجه کرد.

راعی یکی دیگر از دلایل نوسانات بازار سرمایه و بورس را مداخله و حضور دولت در اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: دولت ها از گذشته حضوری آنچنانی بر بازار سرمایه و و بالطبع بر روی قیمت ها نداشتند ولی امروز مجلس و دولت بر روی نرخ قیمت کالاها اثرگذار هستند.

وی خواستار سیاست گذاری و نظارت دولت به جای حضور در بازار سرمایه شد و گفت: در چنین شرایطی آثار مثبت را در اقتصاد کشور می توانیم ملاحظه کنیم.

راعی در پاسخ به این سوال بینندگان مبنی بر اینکه چرا به جای قطع وابستگی از نفت بر وابستگی از این منابع تاکید می کند گفت: من کاملا موافق قطع وابستگی از نفت هستم اما برای این کار باید زیر ساخت لازم را ایجاد کنیم.

انتهای خبر