در گفتگوی اختصاصی با اعتدال پرس مطرح شد: آرایش انتخاباتی اصولگرایان استان از زبان سعیدی/ اصلاح طلبان مجبورند برای مجلس دهم با حامیان دولت به توافق برسند

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، چندی پیش میهمان تحریریه اعتدال پرس بود. مهندس سعیدی از جمله نمایندگان دارای ارتباطات مردمی و رسانه ای بالا در جمع نمایندگان آذربایجان شرقی است که با قبول دعوت این پایگاه خبری، پذیرای سوالات تحریریه اعتدال پرس در زمینه های مختلف بود. وی در بخش […]

image_pdfimage_print

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، چندی پیش میهمان تحریریه اعتدال پرس بود.

مهندس سعیدی از جمله نمایندگان دارای ارتباطات مردمی و رسانه ای بالا در جمع نمایندگان آذربایجان شرقی است که با قبول دعوت این پایگاه خبری، پذیرای سوالات تحریریه اعتدال پرس در زمینه های مختلف بود.

وی در بخش اول گفتگوی خود به تشریح وضعیت انتخاباتی اصولگرایان و نیز ارزیابی آرایش سیاسی اصلاح طلبان استان در انتخابات سال آینده مجلس دهم پرداخت که متن آن ذر زیر می آید:

علی رغم اینکه بیش از یکسال به موعد انتخابات مجلس دهم مانده است، شاهد هستیم که هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب تحرکات انتخاباتی خود را بطور علنی شروع کرده اند و در این راستا جلسات متعددی نیز بطور علنی یا پنهان هم از طرف این دو جریان و هم از ناحیه کاندیداهای مطرح، برپا شده است، نظر شما درخصوص این فعالیتهای زودرس انتخاباتی چیست؟

هرچند هرنوع فعالیت انتخاباتی پیش از موعد قانونی، نادرست و به مصلحت نیست ولی این یک واقعیت است که همانطورکه شما اشاره کردید هر دو جریان سیاسی عمده کشور و نیز برخی اشخاص به بحث انتخابات علنا ورود کرده اند. این نوع تحرکات البته تا زمانیکه وظایف مدیران و نمایندگان را تحت الشعاع قرار ندهد گریز ناپذیر است ولی در هر حال نباید چنین فعالیتهایی، سرنوشت امور و اعتماد مردم را دچار تاخیر و خدشه کند و باید سعی شود که فضای روانی جامعه به هم نخورد.

با توجه به اینکه شما از چهره های تاثیرگذار و شاخص اصولگرا در استان هستید آیا اطلاعی از نحوه برنامه ریزی و تحرکات جریان اصولگرای استان دارید؟ و آیا اصولگرایان استان لیست مشترک خواهند داشت؟

جریان اصولگرا باید از گذشته درس بگیرد و از تکرار اشتباهات قبلی پرهیز کند. هرجا که وحدت و اتفاق نظر در جمع اصولگرایان حاصل شده ، همراه با موفقیت و پیروزی بوده است و هر زمان که تفرقه و اختلاف نظر به وجود آمده است، اصولگراها قافیه را به رقیب باخته اند.

انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، مصداق بارز و عبرت آموز در این خصوص است کاندیداهای اصولگرا در این انتخابات علی رغم تعهدی که داده بودند برای کناره گیری به نفع کاندیدایی که بیشترین رای را در نظرسنجی ها دارد ولی این قول و قرار به هم خورد و نتیجه اختلاف همانشد که دیدیم. باید توجه داشته باشیم که مردم از این گونه اختلافات و افتراق خوششان نمی آید لذا جریان اصولگرا حتما باید اتحاد و اتفاق نظر را جدی بگیند و به آن توجه کنند.

آیا فکر می کنید جریان اصولگرا می تواند به اتفاق نظر جمعی و یک لیست واحد برسند؟

برای رسیدن به این وحدت، حرکتهایی در تهران شروع شده و اخیرا نیز همایش خوبی با حضور چهره های شاخص اصولگرایی برگزار شد که افراد شرکت کننده در این همایش این امید را تقویت کرد و با توجه به تاثیر پذیری شهرستانها از مرکز، اگر در تهران این اتحاد حاصل شود در استان ها نیز فضای وحدت و اتفاق نظر برای ارائه یک لیست مشترک و واحد بوجود خواهد آمد. البته طبعا اختلاف نظرات و سلایق، خواهد بود ولی در کل با توجه به تحرکات شروع شده، امید زیادی برای این امر وجود دارد.

البته نیز باید متذکر شد که شرایط را از هم اکنون نمی توان بطور کامل پیش بینی کرد و هرچه جلوتر برویم شرایط بیشتر مشخص می شود و لذا ارزیابی بهتری را نیز می توان انجام داد.

تحرکات جریان اصلاح طلب را چگونه ارزیابی می کنید و آیا فکر می کنید این جریان نیز بتواند به یک لیست واحد برسد؟

اصلاح طلبان هم به جد دنبال یک لیست واحد هستند و در این راستا اولا تلاش دارند تا افرادی مثل عارف و دیگران را که می خواهند انشعاباتی ایجاد کنند، مانع آن بشوند. در قدم بعدی و علی رغم اینکه جریان اصلاحات به دولت فعلی اعتماد ندارند ولی تلاش می کنند که واقعیت دولت آقای روحانی را قبول کرده و برای تصرف مجلس دهم با حامیان دولت کنار بیایند.

به نظر شما با توجه انتقاداتی که اصلاح طلبان و برخی اعضای ستاد روحانی در آذربایجان شرقی با مدیریت استان دارند، آیا این دو جریان خواهند توانست به لیست واحد برسند؟

علی رغم گارد شدید و منفی اصلاح طلبان با مدیریت استان و وجود اختلافات متعدد بین اینها بعید است که اینها نتوانند به اتحاد برسند. در این راستا چهره های شاخص مرکز سفرهای متعددی به استان داشته و چندین جلسه مشترک برای ایجاد وحدت بین اینها تشکیل شده که هرچند هنوز به اتفاق نظر نرسیده اند ولی تلاش می کنند که این امر محقق شود و نظر من این است که در نهایت به لیست مشترک خواهند رسید. البته بازهم تاکید می کنم که ارزیابی دقیق صحنه الان کاملا ممکن نیست و باید کمی به پیش بریم تا بهتر بتوان به تحلیل و پیش بینی اوضاع دست پیدا کرد.

متن کامل گفتگوی اختصاصی اعتدال پرس با مهندس سعیدی، بزودی منتشر خواهد شد.

 

انتهای خبر