حاجی پور در نشست شورای استان:باید به عنوان نمایندگان مردم، مسئولان را به چالشی حرکتی و فعالیتی بکشیم/ موحدنیا: کمک۲۵۰میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های آذربایجان‌شرقی

ما باید بعنوان نمایندگان مردم، مسولان و مدیران را به چالش حرکتی و فعالیتی بکشیم و اگر نتوانیم عهده دار این مسولیت باشیم باید عطایش را به لقایش بخشیده و کنار کشیم. در سیزدهمین جلسه شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی که با حضور موحدنیا مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری و مرندی میر کل امور […]

image_pdfimage_print

ما باید بعنوان نمایندگان مردم، مسولان و مدیران را به چالش حرکتی و فعالیتی بکشیم و اگر نتوانیم عهده دار این مسولیت باشیم باید عطایش را به لقایش بخشیده و کنار کشیم.

در سیزدهمین جلسه شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی که با حضور موحدنیا مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری و مرندی میر کل امور روستایی استانداری و نماینده بانک توسعه تعاون برگزار شد، رئیس شورای اسلامی استان با تبریک هفته وحدت و اشاره به محبوبیت نام “محمد” و “علی” در جهان غرب گفت: بنا به اعلام رسانه های غربی بیشترین نامی که در اروپا نامذاری شده است به نام های “محمد” و “علی” اختصاص دارد این درحالیست که جهان غرب میلیارد ها دلار سرمایه گذاری می کند تا از گسترش اسلام در جهان جلوئگیری کند.

دکتر احتشام حاجی پور، با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت گفت: فعالیت های غیر انسانی تندروها و تکفیری ها خدشه به چهره زیبای دین وارد می کند و در این ایام است که شیعه و سنی باید با هوشیاری خود وحدت خود را حفظ کنند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت نقش شوراها در نظام جمهوری اسلامی ایران و نقش آن در توسعه شهری خواستار پررنگ تر شدن و تقویت جایگاه شوراها شد و افزود: تقویت شوراها تقویت نظام است چرا که نهادی برخاسته از آرا مردم می باشد و اگر احدی از مدیران دولت در حد و حدود شوراها و چارچوب آن حرکت نکند باید انعکاس یابد.

رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی افزود: ما همیشه در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت حرکت کرده ایم اما ما ناظر بر دولتیم و باید بعنوان نمایندگان مردم مسولان و مدیران را به چالش حرکتی و فعالیتی بکشیم اگر نتوانیم عهده دار این مسولیت باشیم باید عطایش را به لقایش بخشیده و کنار کشیم.

وی همچنین توجه به روستاهای اطراف حریم شهر را به مانند توجه به شهرها ضروری دانست گفت: با اقدامات اصولی باید برای این بحران پیش رو چاره اندیشی صورت گیرد تا در آینده با پیوست آنان به شهر و نیز سرریز جمعیت این روستاها به شهرها شاهد مشکلات جدید نباشیم.

دکتر حاجی پور، انعقاد تفاهم نامه همکاری بین شوراهای اسلامی استان و بانک توسعه تعاون را از جمله اقدامات اخیر شورا اعلام کرد و خاطرنشان کرد: همکاری بین شوراهای شهری و روستایی در کنار این بانک منجر به گره گشایی در فعالیت تعاونی های استان خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی استان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گلکاری، یک امر فنی و مهندسی در موضوع فضای سبز شهری است، خاطرنشان کرد: استراتژی کاشت گل و درختان چند ساله، بهره وری در آبیاری و زیباسازی فضای سبز به عنوان مهمترین رویکردهای فضای سبز تبریز طی سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

حاجی پور همچنین با اشاره به لزوم احداث پارک موزه گل در تبریز، با بر شمردن دلایل افت فضای سبز شهر تبریز نسبت به دوره باغ شهر، گفت: رویه درخت کاری در فضای سبز شهر تبریز، در دهه های اخیر به گونه ای بوده که در بیشتر اوقات، درختان کاشته شده، سازگاری لازم را با شرایط آب و هوایی این شهر، نداشته اند؛ همین امر باعث شده، بیشتر درختان درختان شهر از رشد، طراوات و سرسبزی لازم برخوردار نباشند.

انتقاد از عدم همکاری فرمانداران/ سرمایه گذاران از منطقه آزاد ارس فرار می کنند!

 در ادامه جلسه تنی چند از نمایندگان شورای استان با اشاره به مشکلات شهرستان خود و عدم همراهی بعضی از نهادهای دولتی در شهرستان های خود با شورا خطاب به نمایندگان استانداری حاضر در جلسه خواستار برطرف شدن مشکل و موانع شدند.

صفر نعمتی دبیر اول شورای اسلامی استان و نماینده شهرستان جلفا در این نشست با تبریک هفته وحدت و اشاره به جایگاه شوراها بر هماهنگی کامل بین شورای استان و استانداری تاکید کرد و افزود: بزرگترین مشکل این مناطق این است که مسئولان ما بومی نیستند و در مواردی همکاری لازم را با شورا های اسلامی ندارند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند: به مرزنشینان خدمت کنید و عزیزشان بدارید، افزود : متاسفانه بعد از استقرار دولت تدبیر و امید، افرادی در منطقه عهده دار مسولیت شده اند که خلاف مشی دولت موجبات ناامیدی مردم را سبب شده اند .

نعمتی با اشاره به مشکلات بوجود آمده از سوی نهاد های دولتی برای مردم در این شهرستان گفت: اداره آبیاری با استناد به قانون مصوب سال ۶۱ اقدام به تخریب و از بین بردن باغ ها و املاک اهالی منطقه در اطراف رود ارس می کند این درحالیست که قانون سال ۶۱ موکدا بر اجرایی بودن آن بعد از تصویب قانون دارد اما این سازمان بدون توجه موجبات تضرر و برهم خوردن آرامش اهالی را فراهم کرده است چرا که اکثر این باغ ها و املاک به قبل از تصویب این قانون باز می گردد.

نماینده شورای اسلامی شهرستان جلفا با انتقاد از برخی اقدامات در منطقه آزاد ارس افزود: برخی مسولین با اقدامات خود سبب شده اند سرمایه گذاران خارجی فرار را بر قرار ترجیح دهند .

به گفته دبیر اول شورای اسلامی استان در ماه های اخیر عوارض ورود کالا به منطقه آزاد ارس از ۶ درصد به ۱۵ درصد رسیده و این در حالیست که در منطقه آزاد ماکو این رقم ۶ درصد است و این عمل باعث بروز مشکلات جدی در امر سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس و عدم رونق این منطقه را موجب خواهد شد.

نعمتی با بیان اینکه استاندار محترم باید شخصا برای حل این موضوع ورود کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسولین مناطق آزاد سیاست یک بام و دو هوا در پیش گرفته اند.

علیپور، نماینده شورای اسلامی شهرستان آذرشهر نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت شوراهای اسلامی بلاتکلیف است، گفت: فعالیت پر ثمر شوراها همکاری جدی فرمانداری ها را می طلبد.

وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری بین سازمان پسماند و محیط زیست استان خاطرنشان کرد: متاسفانه در موضوع جمع آوری پسماند های روستایی اعتبار و هزینه کافی صرف نمی شود و روستاییان از این نظر دچار مشکلاتی هستند.

وی با انتقاد از عدم همکاری لازم بین فرمانداری ها و شوراها گفت: نماینده شوراهای استان در جلسات فرمانداری ها شرکت داده نمی شود و این یک انتقاد جدی است.

وی همچنین با انتقاد ایرادات فنی موجود در طرح های هادی روستایی تهیه شده توسط بنیاد مسکن، خواستار مشارکت شوراها در تهیه این طرح ها شد.

جویا، عضو شورای اسلامی شهرستان مراغه نیز در این نشست گفت: پیشنهاد می کنم به هر دهستان یک ماشین سبک آتش نشانی تخصیص یابد چرا که متاسفانه در صورت بروز آتش سوزی در مناطق روستایی ، به خاطر دیر رسیدن آتش نشان ها خسارت زیادی به روستاییان وارد می شود.

وی با تاکید بر توجیه فرمانداران گفت: برخی فرماندارن با مصوبات شوراها سلیقه ای برخورد می کنند، در حالیکه مصوبات شوراها باید با قوانین تطبیق یابند.

ولی پور، عضو شورای اسلامی هشترود گفت: ۵ پرونده مهم داریم که روی میز استانداری خاک می خورد و هنوز نتیجه ای از نامه بازی ها نگرفتیم.

هاشمی، عضو شورای اسلامی شبستر در این جلسه گفت: طرح های هادی نیمه تمام باید از سر گرفته شوند.

کمک ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت به شهرداری‌های آذربایجان‌شرقی

 موحدنیا مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری با اشاره به تاریخ تشکیل اولین شورا و نحوه فعالیت آن، شورای اسلامی دور اول را شورای آزمون خطا دانست و گفت: شورای دوم و سوم نیز به سیاق شورای اول عمل کردند اما شورای چهارم باید از این قاعده مستثنی باشد.

وی با تاکید بر مدیریت واحد شهری گفت: بعضا حاکمیت در مقابل شورا یا انجمن بوده و بعضا انجمن توان اداره کرد نداشته است و باید با اقدامات مثبت و محکم شورا ها حاکمیت و دولت را مجاب به این امر کنیم چراکه به شخصه اعتقاد دارم مشکلات محلی باید توسط مردم و نمایندگان مردم حل شود ولی چرایی عدم تحقق کامل آن نیز باید آسیب شناسی شود. 

موحدنیا گفت: اینکه پرونده های شوراها به هیئت حل اختلاف برسد چندان کار پسندیده ای نیست، ولی متاسفانه در دوره چهارم تعداد پرونده ها زیاد شده است و این مسئله باید آسیب شناسی گردد.

وی همچنین با بیان اینکه دولت در ۹ ماهه سال جاری، ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و ۵۰ میلیارد تومان به دهیاری‌های استان کمک کرده است، افزود: این اعتبار باید صرف امور عمرانی شود نه امور جاری، و ما در بوجه سال ۹۴ این موضوع را مورد تاکید قرار داده ایم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری در ادامه و در پاسخ به سوالات و انتقادات مطرح شده توسط نمایندگان شورای استان گفت: مطالعات جامع پسماند شهرهای استان انجام شده است که تعدادی تایید و تعدادی در بررسی است تا محل دفع پسماند بصورت منطقه ای باشد و در بررسی های دیگر نیز باید برای جلوگیری از تحمیل هزینه به دهیاری ها در این مورد  چاره جویی شود.

وی توجه به ورودی و خروجی های شهری را جزو برنامه های استانی دانست و ادامه داد: ساماندهی رودخانه ها فرصتی است برای شهرداری تا موجبات زیبایی شهر را فراهم نماید و شوراها در این مورد باید پیگیری کنند.

موحد نیا با اشاره به تشکیل ستاد فضای سبز استان افزود: از شورای اسلامی استان نیز باید نماینده ای در آن حاضر باشد.

وی در رابطه با اقدامات این ستاد نیز گفت: طرح جاده سبز از مرکز استان به شهرستان ها طراحی شده است تا ازگونه های مقاوم گیاهی استفاده شود و همچنین کاشت چمن نیز محدود شده و بجای آن از زیبایی های دیگر استفاده خواهد شد.

مرندی مدیرکل امور روستایی استانداری هم در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه شوراها گفت: متاسفانه طایفه بازی در امور روستایی یک آفت بزرگ برای این مناطق است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت های استان افزود: ما در استان ۳۵ روستای هدف گردشگری داریم که با همت خود نمایندگان مردم می توان شاهد شکوفایی در این زمینه بود و اهمییت آن به حدی است که درآمد حاصل از آن بیش از درآمد حاصل از فروش نفت است.

صادق زادگان مسول بازاریابی و تجهیز منابع بانک توسعه تعاون استاننیز در این جلسه با اشاره به تفاهمنامه اخیر شورای استان و این بانک گفت: تفاهم نامه همکاری یک تفاهم نامه کلی است و دستورالعمل اجرایی آن در جلسات کارشناسی شده و برای تصویب به شورای استان ارسال می شود.

وی ادامه داد: بانک توسعه تعاون در راستای ارتقای بخش تعاون و شرکت های تعاونی تشکیل شده و هدف این است که سهم ۲۵ درصد اقتصاد ملی به بخش تعاون برسد.

انتهای خبر