اسبقیان در پاسخ به پرسش اعتدال پرس درباره کمرنگ بودن حوزه جوانان و سنگینی سایه ورزش بر آن: حوزه ورزش و جوانان باید مستقل شوند/ تشریح کارنامه یکساله اداره ورزش و جوانان استان در نشست با خبرنگاران

سید محمد شروین اسبقیان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: خوشبختانه کسب رتبه اول بهترین اداره ورزش و جوانان برای استان آذربایجان شرقی مایه افتخار و خوشنودی ما است. وی در تشریح عملکرد اداره ورزش و جوانان استان از فجر ۹۲ تا فجر ۹۳ افزود: در حوزه عمرانی سرانه ورزشی استان در قبل از انقلاب کمتر […]

image_pdfimage_print

سید محمد شروین اسبقیان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: خوشبختانه کسب رتبه اول بهترین اداره ورزش و جوانان برای استان آذربایجان شرقی مایه افتخار و خوشنودی ما است.

وی در تشریح عملکرد اداره ورزش و جوانان استان از فجر ۹۲ تا فجر ۹۳ افزود: در حوزه عمرانی سرانه ورزشی استان در قبل از انقلاب کمتر از ۱۱ سانتی مترمربع بود که این رقم هم اکنون ۶۳ سانتی متر مربع است و این میزان با بهره برداری از طرح های نیمه تمام و در دست ساخت به ۸۵ سانتی متر افزایش می یابد.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: سرانه ۶۳ سانتی مترمربعی به میانگین کشور نزدیک است و تلاش داریم سرانه یک متر مربعی را برای استان تا پایان سند تدبیر توسعه استان تحقق بخشیم.

وی گفت: یکصد طرح عمرانی ورزشی در استان در دست ساخت است که با بهره برداری از آنها سرانه ورزشی استان به ۸۵ سانتی متر مربع افزایش می یابد.

اسبقیان خاطرنشان کرد: ۶۱ پروژه مربوط به طرح های استانی، ۸ پروژه توسط شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی و ۳۱ طرح مربوط به طرح های ملی، در استان در حال اجرا می باشد.

وی افزود: شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی در سال ۹۳ با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار مشغول ساخت و یا مطالعه پنج ورزشگاه در شهرهای استان، خوابگاه و استخر قهرمانی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز است.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، همچنین به اعتبارات عمرانی استان اشاره کرد و گفت: مجموع اعتبارات عمرانی استان در سالجاری ۳۵۰ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال است که سهم اعتبارات ملی ۴۰میلیارد ریال، استانی میلیارد ریال۱۲۶ و ماده ۱۸۰ اعتبارات ملی، ۱۸۰ میلیارد ریال است.

وی از رشد شاخص های ارزیابی اداره کل در سالجاری خبر داد و افزود: اداره کل در سالجاری نیز در ۹۰ درصد از شاخص بهتر از مدت مشابه سال قبل عملکرد داشته و بیش از ۱۲۸ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان ثبت شده است.

اسبقیان گفت: نسبت به دهه فجر سال گذشته میزان بیمه شدگان ورزشی ۱۸ درصد، شرکت در مسابقات قهرمانی کشور ۵ درصد، دعوت شدگان به اردوهای تیم ملی ۱۰ درصد، کسب عناوین آسیایی ۵۵ درصد و بین المللی ۲۳ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص ورزشکاران قهرمان استان نیز گفت: ۱۳ بازیکن از استان در مسابقات آسیایی اینچئون حضور داشتند که موفق به کسب ۵ مدال رنگارنگ شده اند، ۲۱ بازیکن نیز از استان در مسابقات پارا آسیایی حضور داشتند که موفق به کسب  ۱۲ مدال رنگارنگ شدند.

اسبقیان همچنین نبود مدال المپیکی در ورزش استان را یکی از شاخص های ضعیف استان در ارزیابی عملکرد عنوان کرد و افزود: برای کسب حداقل دو مدال در رشته های کشتی و تکواندو در المپیک ریودوژانیرو برزیل برنامه ریزی کرده ایم تا در این شاخص نیز استان صاحب امتیاز شود.

برنامه های شاخص اداره کل در حوزه ورزش

سیدمحمد شروین اسبقیان در ادامه این نشست خبری، به برنامه های شاخص اداره کل در حوزه ورزش اشاره کرد و گفت: تشکیل شورای راهبردی برای سیاست گذاری در ورزش استان، استعدایابی و تجهیز باشگاه استعدادیابی از جمله آنهاست.

وی تشکیل مجمع خیرین ورزشی یار، امضای تفاهم نامه با شهرداری برای تبدیل زمین های خاکی به چمن مصنوعی و تفاهم نامه با آموزش و پرورش و سپاه برای استعدادیابی را از دیگر برنامه های اداره کل در حوزه ورزش عنوان کرد.

اسبقیان با بیان اینکه اولویت اول ما سرمایه گذاری در ۱۰ رشته المپیکی و مدال آور است، ابراز داشت: قصد ما احیای رشته های ورزشی مختلف و استعدادیابی در این حوزه است.

وی همچنین از تشکیل شورای عالی ورزش استان به ریاست استاندار تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: در این شورا تصمیمات کلان در خصوص ورزش و توسعه و تقویت آن اتخاذ می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همچنین به مشارکت ۲۱ درصدی مردم در برنامه های ورزش های همگانی اشاره کرد و گفت: تلاش داریم این رقم را تا پایان سال ۹۶ به ۲۸ درصد برسانیم.

وی افزود: در راستای توسعه ورزش همگانی سه همایش پیاده‌روی در شهرستانهای تبریز، جلفا و ورزقان برگزار گردید.

اسبقیان با اشاره به برنامه های شاخص سازمان در جهت ریشه کن کردن اعتیاد و ایجاد نشاط بین جوانان، تصریح کرد: برگزاری جشنواره ورزش روستای و عشایری، افزایش ایستگاه های سلامت در فضای پارک‌ها و مکان‌های ورزشی با مشارکت شهرداری، برگزاری همایش دوچرخه سواری از دیگر برنامه‌های سازمان در این راستا بود.

وی تأکید کرد: از برنامه های شاخص معاونت فرهنگی و امور جوانان می توان به تشکیل موسسه خیریه ازدواج، همایش‌ها و نمابشگاه‌های ملزومات ازدواج و تشکیل کارگاه های کارآفرینی برای آنان اشاره کرد.

برنامه های دهه فجر

سید محمد شروین اسبقیان در ادامه تشریح عملکرد یکسال گدشته این اداره کل اظهار کرد: اکنون در استان آذربایجانشرقی ۵ استادیوم در حال احداث است که از میان آنها استادیوم سراب با ۹۸% پیشرفت فیزیکی مراحل پایانی خود را طی می کند و تا پایان امسال با حضور وزیر ورزش و جوانان به بهره برداری خواهد رسید؛ در کنار آن نیز پیش بینی ما بر این است استادیوم مراغه در صورتی که اعتبارات لازم اختصاص داده شود تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری برسد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به برنامه های اداره کل ورزش و جوانان در ایام دهه فجر، بیان داشت: سالن چند منظوره بناب، کرم جوان مراغه و سالن طبقاتی و مجهز رزمی مراغه در روز ۲۱ بهمن ماه افتتاح خواهد شد.

وی در مورد میزبانی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز برای جام ملت های آسیا در ۲۰۱۹ اظهار کرد: به پیشنهاد اداره کل، این ورزشگاه به عنوان یکی از پنج ورزشگاه میزبان معرفی شده و در صورت کسب امتیاز برگزاری جام ملت ها در ایران، این ورزشگاه را برای مسابقات آماده خواهیم کرد.

فعلا هستم تا بعد!

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجانشرقی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران تایید کرد: برای احراز ریاست فدراسیون تنیس روی میز کاندیدا شده ام که آنهم قسمتی از ورزش است ولی در حال حاضر مسئولیت خطیر ورزش استان را دارم و هنوز در خدمت شما هستم.

حوزه ورزش و جوانان باید در دو بخش مستقل اداره شوند

وی در پاسخ به سوال اعتدال پرس درخصوص کمرنگ بودن عملکرد حوزه جوانان و فرهنگی و سنگینی سایه حوزه ورزش بر این حوزه، گفت: ادغام این دو حوزه که در دولت گذشته صورت گرفت نتیجه مثبتی نداشت چراکه جذابیت حوزه ورزش موجب می شود توجهات در بحث جوانان کم شود و به نظر شخصی من، حوزه جوانان و ورزش، باید در دو بخش مستقل و بصورت معاونت رئیس جمهوری اداره شود.

وی در خصوص جوانان نیز اظهار کرد: برای جوانان استان نیز ستاد هایی تاسیس شده است و سازمان دهی اوقات فراغت جوانان نیز تشکیل شده است. ۱۱۰۵ برنامه مختلف در بین کل ورزشکاران و جوانان صورت گرفته است که همایش عفاف و حجاب نیز در راستا برنامه بوده است.

سیدمحمد شروین‌اسبقیان در جواب سوال یکی از خبرنگاران اظهار داشت: تور دوچرخه‌سواری آذربایجان از لحاظ درجه تنزلی نداشته و اخبار انتشار یافته در این مورد کذب محض است.

وی افزود: ستاد دائمی تور دوچرخه‌سواری آذربایجان دایر بوده و تلاش اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی رساندن این تور به درجه حرفه‌ای است.

اسبقیان گفت: این تور در ۲۸ دوره به صورت آماتور برگزار شده و امسال به درجه نیمه‌حرفه ای ارتقا یافته و سال آینده نیز به صورت نیمه‌حرفه‌ای برگزار می‌شود.

وی در مورد تاریخ برگزار این تور گفت: تاریخ پیشنهاد شده ۸ تا ۱۲ خرداد بود که مورد موافقت ما قرار گرفته است.

ادغام دو تیم شهرداری و ماشین‌سازی منطقی است

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال دیگری گفت: پیشنهاد ادغام این دو تیم با نام ماشین‌سازی شهرداری تبریز از طرف من بوده و معتقد هستم که این امر کاهش هزینه‌ها و تقویت این تیم را به دنبال داشته و موجب حفظ تیم ماشین‌سازی تبریز به عنوان قدیمی‌ترین تیم فوتبال آذربایجان می‌شود.

وی در پایان صحبت هایش اشاره ای به میزبانی مسابقات بین المللی داشت و اذعان کرد: ما سعی داریم با همکاری فدراسیون ها، مسابقات در سطح جهانی را به میزبانی قبول کنیم و در این خصوص نیز، آمادگی کامل خود را اعلام می نماییم.

آمار واقعی آسیب های امور جوانان را نمی توان ارائه داد

معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: نمی توان آمار واقعی برای آسیب های امور جوانان از جمله اعتیاد و طلاق ارائه کرد، اما آمار نشان می دهد که این آسیب ها به شدت روبه رشد هستند و باید جلوی سرعت رشد آن ها را گرفت ضمن اینکه امروزه آسیب های جدید همپون ازدواج سفید و آسیب های موجود در فضاهای مجازی نیز به این آسیب ها اضافه شده اند.

“لیلا جاویدان” افزود: رسالت ما در حوزه جوانان، آگاه سازی است و اگر بتوانیم حتی یک جوان و یک خانواده را آگاه سازیم، برای ما کافی است.

انتهای خبر