حسن روحانی: به کجا رفتن مهم است نه این که دو نفر چگونه راه می‌روند

رئیس جمهور با بیان این که نقد در فضای آزاد و امن امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: ما باید نقد را یاد بگیریم و بدانیم که به کجا رفتن مهم است نه این که دو نفر چگونه راه می‌روند. به گزارش اعتدال پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی طی سخنانی […]

image_pdfimage_print

رئیس جمهور با بیان این که نقد در فضای آزاد و امن امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: ما باید نقد را یاد بگیریم و بدانیم که به کجا رفتن مهم است نه این که دو نفر چگونه راه می‌روند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی طی سخنانی در سی و دومین دوره‌ی جایزه کتاب سال و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت نقد گفت: نقد کردن ملزوماتی دارد و ای کاش در میان کتابهای امسال کتابهایی درباره‌ی نقد وجود داشت.

وی ادامه داد: بالاتر از این باید بگویم که ای کاش جایزه‌ای را برای نوجوان و جوانی قرار می‌دادیم که بیشترین کتاب را در طول یک سال خوانده است و همچنین جایزه‌ی دیگری برای بهترین نقادان کتاب سال گذشته قرار می‌دادیم.

وی با بیان این که نقد یعنی وسایل حرکت و مسیر تسهیل گفت: البته که نقد در فضای آزاد و امن امکان پذیر خواهد بود اما باید نقد را یاد بگیریم؛ نه این که دو نفر چگونه راه می‌روند. نه این که چه جور راه می‌رود. بلکه ببینیم قدم را کجا بر می‌دارد؟‌ وگرنه این که نقد کنیم تند راه رفته است یا کند راه رفته ، یک نفره رفته، یا سه نفره رفته نقد نیست.

روحانی افزود: به کجا رفتن، نتیجه و به چه مقصدی رسیدن برای ما بسیار مهم است، وگرنه این که کفشش چگونه بود، رنگ لباسش چه بود، نقد نیست.

وی افزود: یک مقدار هم به جوهر بپردازیم به جای این همه پرداختن به اعراض. به جای این همه صحبت کردن از کم و کیف مقداری هم به ماهیت بپردازیم.

روحانی اظهار کرد:‌ این شما فرهیختگان هستید که باید مقاله‌ یا کتاب بنویسید و نقد و تحلیل کنید. حتی شما به ما بگویید نقد باید چگونه باشد نه ما به شما. من معتقدم در هر زمینه‌ای متخصصان آن زمینه و صاحب‌نظران آن بخش بهتر از دولت نظر می‌دهند.

وی با بیان این که اصحاب قلم بهتر از یک مدیر وزارت‌خانه راجع به کتاب نظر خواهند داد، گفت: چرا باور نمی‌کنید راجع به هنر اصحاب هنر بهتر بلدند سخن بگویند؟ چرا با ما با آنها مشورت نمی‌کنیم. این چه جفایی است که به علم و توسعه کشور روا می‌داریم. مگر آنها که عمری در اقتصاد صرف کرده و هزاران ساعت تدریس کرده‌اند، اقتصاد را از یک مدیر معمولی بهتر نمی‌توانند تشخیص دهند؟ راه را باز کنیم، سوء ظن‌ها را کنار بگذاریم و هر کسی را با یک بهانه کنار نگذاریم.

ییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ریشه انقلاب اسلامی ایران که در آستانه سی و هفتمین بهار آن هستیم از کتاب و حدیث و مکتوبات راهبران آن و در رأس آنها امام بزرگوار است که اگر نامه‌ها، اعلامیه‌ها و انتقال سخنان او نبود چگونه انقلاب پیروز می‌شد؟

وی گفت: بهترین روز مکتوبات ما آن روزی بود که کتاب انقلاب اسلامی ایران از نجف به ایران آمد و برای اولین بار نظریه ولایت فقیه منتشر شد و ما را وارد فاز جدیدی کرد.

روحانی با بیان اینکه امروز نیز کلمات، مجموعه آثار و وصیت‌نامه امام راهنمای ما خواهد بود، اظهار کرد: این شما بزرگان و فرهیختگان و اهل قلم از زن و مرد هستید که باید این بار سنگین را بر دوش دارید و طراوات و تازگی انقلاب را تضمین کنید. مفاهیم انقلاب را بسط دهید و به همه جهان بگویید انقلاب ما انقلاب اعتدال بود و در انقلاب ما خردسوزی و کتاب‌سوزی وجود ندارد.

رییس‌جمهور ادامه داد: در انقلاب اسلامی ما افراط و تفریط وجود ندارد بلکه راه آن عقلانیت، فهم، فقه، تفقه و باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است.

انتهای خبر