آغاز رقابت 427 نفر برای 21 کرسی شورای شهر تبریز/ عناوین مجاز و غیرمجاز در تبلیغات کاندیداهای شورا تشریح شد

محمود چمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، می‌توانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات، آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمان‌ها، نهادها، احزاب و گروه‌ها را منعکس کنند. به گزارش اعتدال پرس، وی افزود: پخش تراکت، نصب پوستر و […]

image_pdfimage_print

محمود چمنی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، می‌توانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات، آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمان‌ها، نهادها، احزاب و گروه‌ها را منعکس کنند.

به گزارش اعتدال پرس، وی افزود: پخش تراکت، نصب پوستر و بنر توسط سازمان‌ها، نهادها، اقشار، گروه‌ها، جمعیت‌ها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرفاً جهت اطلاع‌رسانی و تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات در اماکن مجاز ( که از سوی شهرداری‌ها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران مشخص می‌شود).

وی اضافه کرد: اعلام نظر شخصیت‌ها در تأیید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسئولیت خود، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنها ( شخصیت‌ها) تسلیم هیئت اجرایی انتخابات شده باشد.

چمنی ادامه داد: مجامع و گروه‌های هر حوزه انتخابیه می‌توانند، حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتباً به وی اعلام و نامزد مزبور می‌تواند، حمایت اقشار و گروه‌های مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگینامه منتشر کند.

فرماندار شهرستان تبریز با بیان اینکه نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل عکس بلااشکال است، عنوان کرد: استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد در محل ستاد مرکزی تبلیغات نامزدها مجاز است و مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارچه‌ای، کاغذی، مقوایی، فلزی و سیلک است.

وی اضافه کرد: انجام سخنرانی، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکان‌های مجاز مشروط به اینکه از بلندگوی ثابت یا سیار خارج از محیط سخنرانی استفاده نکنند.

چمنی گفت: حضور و فعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم استفاده از عناوین شغلی خود

فرماندار شهرستان تبریز با بیان اینکه نامزدها می‌توانند با تشکیل یک ستاد مرکزی، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری باشند، گفت: ستادهای فرعی باید با ذکر محل استقرار و مسئول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی شوند.

وی ادامه داد: نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفاً در فضاهای مجازی بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است.

چمنی با اشاره به اینکه چاپ زندگینامه و جزوه نامزدها در روزنامه‌ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات مجاز است، افزود: به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است، نامزدها برای تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکت‌هایی که در معابر یا مراسمات توزیع می‌شود، استفاده نکنند، چراکه ممکن است اسامی مذکور در معابر و در زیر پا قرار گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده از فضای مجازی و لوح‌های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است.

چمنی اضافه کرد: پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکس‌های داوطلبان خارج از محیط مسجد، مصلی، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ ۱۶/۳/۹۲ و پایان آن ساعت ۸ صبح روز ۲۳/۳/۹۲ است.

فرماندار تبریز اظهار کرد: نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمان‌ها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکان آنها مجاز است.

عناوین غیرمجاز در تبلیغات

وی ادامه داد: فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.

چمنی، فعالیت کارمندان در ساعات اداری در انتخابات شوراها را غیرمجاز اعلام کرد و گفت: استفاده از وسایل و سایر امکانات وازرتخانه ها و ادارات، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی به هر مقداری استفاده می‌کنند.

فرماندار تبریز اضافه کرد: هرنوع برنامه یا مصاحبه در رادیو و تلویزیون با پخش مستقیم یا غیرمستقیم له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی مجاز نیست.

وی گفت: در اختیار قراردادن امکانات مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، برای نامزدها و طرفداران آنان غیرمجاز است.

چمنی، صدور اطلاعیه، اعلامیه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود مجاز نیست، گفت: درج آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی توسط کلیه رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب ، الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی از عناوین غیرمجاز در تبلیغات است.

وی ادامه داد: استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر، پارچه آویز و بیلبورد ، سیلک و … (جز در محل ستاد انتخاباتی )، دیوارنویسی و کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط مجاز نیست.

چمنی، تبلیغ نمایندگان نامزدها یا علیه هریک از کاندیدها در شعب اخذ رای را از جمله موارد دیگر غیرمجاز در تبلیغات شوراهای اسلامی اعلام کرد و گفت: اعلام نظر شخصیت‌ها در تأیید کاندیداها با ذکر عنوان و مسئولیت‌شان و بدون ارائه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان به هیئت اجرایی انتخابات مجاز نیست.

وی ادامه داد: برگزاری راهپیمایی‌ها و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارک‌های عمومی بدون کسب مجوز تبلیغات شوراهای اسلامی مجاز نیست.

فرماندار شهرستان تبریز متذکر شد: الصاق اعلامیه، عکس، پوستر و هرگونه تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت (ماده ۶۹) مجاز نیست.

فرماندار شهرستان تبریز تأکید کرد: اندازه پوسترهای نامزدها نباید بیش از ۷۰*۱۰۰ سانتی متر به غیر از ستاد مرکزی باشد. همچنین نامزدها در هر منطقه شهرداری می توانند یک ستاد مرکزی تبلیغات داشته و برای نامزدهای شهرهای خسروشاه، باسمنج و سردرود فقط یک ستاد تبلیغات مدنظر باشد.

وی در پایان اضافه کرد: کاندیداهای می‌توانند از هر ۱۰ شعبه، یک نفر به عنوان نماینده در روز انتخابات در محل شعب اخذ رأی داشته باشند.

رقابت 427 نفر برای 21 کرسی شورای شهر تبریز

محمود چمنی  از ثبت‌‌نام یک‌هزار و ۱۱ نفر برای انتخابات شهر و روستا در شهرستان تبریز خبر داد‌ و‌ افزود: در شهر تبریز ۴۸۸ نفر ثبت‌نام کردند که از این میزان ۲۶ نفر انصراف داده و ۴۲۷ نفر تایید صلاحیت شدند.

فرماندار تبریز تاکید کرد: از این میزان همچنین ۳۵ نفر بنا بر ادله موجود رد صلاحیت شدند.

این مسئول اضافه کرد: در شهر خسروشاه نیز ۱۸ نفر برای پنج کرسی شورای شهر ثبت‌نام کرده بودند که دو نفر انصراف داده و هیچ رد صلاحیتی انجام  نگرفته است.

چمنی اضافه کرد: در شهر سردرود نیز ۲۰ نفر ثبت‌نام کرده بودند که یک نفر انصراف داده و یک نفر نیز رد صلاحیت شده و ۱۸ نفر برای هفت کرسی شورای این شهر با هم رقابت خواهند کرد.

فرماندار تبریز گفت: در شهر باسمنج نیر برای پنج کرسی شورای شهر این شهر ۱۹ نقر ثبت نام کرده بودند که سه نفر انصراف داده و دو نفر رد صلاحیت شدند و ۱۴ نفر باهم رقابت خواهند کرد.

انتهای خبر