اعتبارات احیای دریاچه ارومیه، صرف حقوق و حق مأموریت شده است؟

اواسط سال گذشته، دولت برای اجرای طرح‌های نجات دریاچه ارومیه، بودجه‌ای معادل هفت هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تصویب کرد و به موجب این طرح‌ها، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد، نسبت به اولویت مطالعه و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام کند. به گزارش اعتدال پرس، وزارت نیرو […]

image_pdfimage_print

اواسط سال گذشته، دولت برای اجرای طرح‌های نجات دریاچه ارومیه، بودجه‌ای معادل هفت هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تصویب کرد و به موجب این طرح‌ها، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد، نسبت به اولویت مطالعه و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام کند.

به گزارش اعتدال پرس، وزارت نیرو باید ضمن نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی و نصب ابزار مناسب اندازه‌گیری حجم آب در شبکه‌های آبیاری، نسبت به اصلاح پروانه بهره‌برداری اقدام کند. همچنین مقرر شد، به منظور تدوین و پیاده سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع رسانی، آگاه سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای تبیین پیامدهای وضعیت موجود و اهمیت احیای دریاچه ارومیه، مجموعا اعتباری برابر با ۲۰۰میلیارد ریال در اختیار استانداری‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان قرار ‌گیرد.

اما امروز پس از گذشت ۹ ماه، گویا خبری از این اعتبارات نیست و حتی به گفته نادر قاضی‌پور، نه تنها این اعتبارات به استانداری داده شده، بلکه اعتبارات این بخش در جاهای دیگری هزینه شده است.

نادر قاضی‌پور در خصوص این موضوع می‌گوید: «دولت برای نجات این دریاچه، ۷۲۹ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد و انتظار این بود که اعتبار مذکور صرفاً برای نجات این دریاچه هزینه شود؛ اما معلوم نیست این اعتبارات کجا رفت، زیرا در یک سال گذشته، نه تنها شاهد نجات دریاچه نبودیم، بلکه وضعیت آن روز به روز بد‌تر از گذشته شد».

وی اعتقاد دارد، این اعتبار باید فقط برای انتقال آب به دریاچه ارومیه و نجات این دریاچه اختصاص داده شود و نباید صرف هزینه‌هایی چون برگزاری مراسم، همایش‌ها، سمینار‌ها، پرداخت حق جلسه مسئولان دولتی، هزینه مأموریت، اضافه کار، حقوق برخی افراد و مانند این شود.

جواد جهانگیرزاده؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم ارومیه، درباره این موضوع به تابناک گفت: اعتباراتی که برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده بود، فاصله جدی با اعتباراتی که به این بخش اختصاص پیدا کرده، دارد و ابهامی که هست، مربوط به این قسمت می‌شود. همچنین تعهداتی که دولت برای این کار در نظر گرفته بود تا کنون هیچ یک را انجام نداده است.

وی با بیان اینکه انجام نشدن این کار‌ها به معنی اختصاص اعتبارات به جاهای دیگر است، گفت: دولت هنوز اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه نداده و اگر روند کار به همین شکل ادامه پیدا کند، موضوع دریاچه ارومیه و احیای آن جز یک شعار نخواهد بود. اتفاقاتی که در مورد این دریاچه رخ داده، با واقعیت‌های موجود در منطقه همخوانی ندارد.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت دریاچه ارومیه به دلیل بارش های اخیر نسبت به ماه گذشته خیلی بهتر شده است، اظهار کرد: هنوز کار خاصی از قبیل انتقال آب، تجهیز باغات منطقه به روش باغداری و آبیاری نوین و یا موارد دیگری که قرار بود برای احیای دریاچه ارومیه صورت گیرد، هنوز انجام نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اعتبارات در نظر گرفته شده در اختیار استانداری آذربایجان شرقی است یا خیر، گفت: تا جایی که من می‌دانم، هنوز دولت مصوبه‌ای در این خصوص ندارد و اعتبارات این کار در اختیار استانداری قرار نگرفته است.

جهانگیر‌زاده همچنین درباره هزینه کرد اعتبارات به بخش های دیگر نظیر برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها و یا پرداخت حقوق به برخی افراد نیز گفت: فکر نمی‌کنم چنین چیزی درست باشد. مبالغ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است و نمی‌شود همه آن را حقوق پرداخت کرد؛ اما همایش هایی در این خصوص برگزار شده و البته ارقام پیش بینی شده در بودجه احیای دریاچه ارومیه، اعتباراتی برای کارهای فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده بود که امکان دارد، ابهام از این قسمت به وجود آمده باشد.

وی در پایان گفت: کارهای فرهنگی در حال انجام است، ولی هنوز روی کارهای عملیاتی و عمرانی کاری خاصی صورت نگرفته است؛ بنابراین، ارقامی که در این باره وجود دارد، خیلی نمی‌تواند درست باشد.

انتهای خبر