یار لاریجانی رقیب باهنر می‌شود

کاظم جلالی، رییس این فراکسیون درصدد است تا رقابت برای کسب کرسی نایب‌رییسی دوم مجلس را آغاز کند. به گزارش اعتدال پرس، تغییرات در ترکیب هیات رییسه مجلس حتمی است؛ این نظر اکثر نمایندگانی است که حالا منتظرند تا ببینند روز پنجم خرداد صاحبان کدام یک از کرسی‌های ١٢ گانه هیات رییسه مجلس تغییر می‌کنند. […]

image_pdfimage_print

کاظم جلالی، رییس این فراکسیون درصدد است تا رقابت برای کسب کرسی نایب‌رییسی دوم مجلس را آغاز کند.

به گزارش اعتدال پرس، تغییرات در ترکیب هیات رییسه مجلس حتمی است؛ این نظر اکثر نمایندگانی است که حالا منتظرند تا ببینند روز پنجم خرداد صاحبان کدام یک از کرسی‌های ١٢ گانه هیات رییسه مجلس تغییر می‌کنند.

دو فراکسیون اصلی مجلس هنوز جلسات رسمی خود را برای شناسایی نامزدهای‌شان در این انتخابات تشکیل نداده‌اند. اما نامزدهای حضور در ترکیب هیات رییسه منتظر آن جلسات نیستند و از همین حالا رایزنی‌های اولیه را کلید زده‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد علی لاریجانی باز هم در این انتخابات بدون تجربه رقابتی سخت بتواند رای اکثریت مجلس را کسب کند، جدال اصلی بر سر کرسی‌های نواب او خواهد بود؛ نوابی که جایگاه‌شان هم در فراکسیون اصولگرایان خواهان زیادی دارد و هم در فراکسیون رهروان.

در فاصله سه هفته مانده به تعیین و تکلیف ترکیب جدید هیات رییسه مجلس، یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان به «اعتماد» خبر می‌دهد که کاظم جلالی، رییس این فراکسیون درصدد است تا رقابت برای کسب کرسی نایب‌رییسی دوم مجلس را آغاز کند. به گفته این نماینده نزدیک به طیف علی لاریجانی، رییس فراکسیون رهروان صحبت‌های اولیه خود با برخی اعضای این فراکسیون را آغاز کرده و احتمال می‌رود تا در روزهای آینده این موضوع را به شکل جدی‌تر در فراکسیون اکثریت دنبال کند. در همین حال ابراهیم نکو، دیگر عضو فراکسیون رهروان نیز به «اعتماد» می‌گوید که احتمالا از طرف فراکسیون اصولگرایان احمد سالک و الیاس نادران وارد گود رقابت بر سر کرسی نایب رییسی مجلس شوند. او البته تاکید می‌کند که این خبر تنها بر اساس شنیده‌های او از تحرکات طیف‌های منتقد دولت برای کسب کرسی‌های بیشتر در هیات رییسه مجلس است. با این حال وی توضیح نداده که آیا این دو عضو فراکسیون اصولگرایان قصد دارند تا به تفکیک برای رقابت بر سر جایگاه نواب اول و دوم مجلس وارد شوند یا اینکه قرار است از بین آنها نهایتا یک نفر به عنوان نامزد فراکسیون اصولگرایان وارد انتخابات شود.

جایگاه محکم ابوترابی‌فرد، صندلی لرزان باهنر

در شرایطی که حدادعادل از سال ٩١ قید رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس را زده، کار علی لاریجانی برای حفظ جایگاهش آسان شده است؛ آسانی کار رقابت برای لاریجانی اما سختی‌هایی را برای دیگر اعضای هیات رییسه به دنبال داشته. ١١ نماینده‌ای که کرسی‌های آنها متقاضیان زیادی در بهارستان دارد. فراکسیون اصولگرایان و طیف‌های منتقد دولت سال گذشته با گرفتن یک کرسی از میان دبیران هیات رییسه قدری مقابل رهروانی‌ها عرض اندام کرده بودند. عرض اندامی که نتیجه آن امسال بیش از هر زمان دیگر برای دو فراکسیون اصلی مجلس حیاتی است چرا که انتخابات داخلی بهارستان در سال چهارم آن تنها قسمتی از رقابت‌ لیست‌ها برای دور بعدی مجلس است. بعد از علی لاریجانی، به نظر نمی‌رسد محمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس اول او هم کار دشواری در پیش داشته باشد. او هم بین منتقدان دولت مقبولیت دارد و هم در میان طیف‌های معتدل‌تر اصولگرایان. همین موقعیت هم باعث شد تا سال گذشته رکورد آرای هیات رییسه با ٢٠٣ رای از میان ٢٧٠ رای نمایندگان به نام او نوشته شود. محمدرضا باهنر اما روی صندلی‌ای نشسته که شاید حفظش برای او در سال آخر مجلس نهم بیش از گذشته زحمت و دردسر داشته باشد.

یک سال پیش و با رای ضعیف رهروانی‌ها در جلسه داخلی‌شان به باهنر، او حتی تا آستانه حذف از لیست نامزدهای نهایی هم پیش رفت. آن زمان در رای‌گیری داخل فراکسیون، غلامرضا تاجگردون به عنوان رقیب باهنر اعلام کاندیداتوری کرد و در نهایت رای آنها در عدد ۶٠ با یکدیگر برابر شد. نهایتا تنها کنار کشیدن تاجگردون از ادامه مسیر رقابت بود که باعث شد تا باهنر به عنوان نامزد فراکسیون رهروان برای نایب رییسی مجلس به صحن علنی معرفی شود. نمایش او در آنجا هم البته چندان امیدوار‌کننده نبود. تنها اختلاف ١٠ رای باعث شد تا باهنر بتواند الیاس نادران را پشت سر بگذراد و صندلی خود را در هیات رییسه حفظ کند. آن سابقه و البته نفوذ بیشتر کاظم جلالی در فراکسیون رهروان به نسبت غلامرضا تاجگردون می‌تواند بارقه‌های یک رقابت سخت‌تر را برای محمدرضا باهنر پدید بیاورد.

گام‌هایی سخت و آسان برای کاظم جلالی

دوقطبی باهنر – جلالی در واقع نمود اصلی شکاف فراکسیون اکثریت مجلس است؛ فراکسیونی که بعد از استیضاح رضا فرجی‌دانا، به شکلی مشهود قسمتی از بدنه آن به سمت طیف منتقد دولت در مجلس چرخید. چند ماهی بعد البته محمدرضا باهنر علنا تایید کرد که در این چرخش و البته به نفع منتقدان دولت به ایفای نقش پرداخته است. سال گذشته تاجگردون به نیابت از طیفی به رقابت با محمدرضا باهنر پرداخت که حلقه هواداران اصلی علی لاریجانی در مجلس محسوب می‌شوند. حالا اگر قرار باشد «دست راست» همین علی لاریجانی برای سال آخر مجلس به رقابت با باهنر بپردازد، شاید بتواند چیزی بیش از ۶٠ رای سال گذشته را کسب کند. کسب چنین رایی یعنی عدم حضور محمدرضا باهنر به عنوان نامزد نیابت مجلس در صحن علنی. او پیش‌تر یک بار در مجلس هشتم وقتی در رقابت داخلی فراکسیون اکثریت آن زمان بازی را به شهاب‌الدین صدر باخت، از نامزدی در صحن نیز خودداری کرد و در بیان دلایل این کارش گفت که می‌خواهد قواعد کار سازمانی را کاملا رعایت کند. این اتفاق در صورت نامزدی کاظم جلالی به احتمال زیاد در هفته اول خرداد باز هم تکرار خواهد شد. اما در آن صورت جلالی باید بتواند یک معادله دیگر را هم در صحن مجلس حل کند که آن رقابت با نامزد فراکسیون اصولگرایان است. پارسال الیاس نادران توانست در انتخابات هیات رییسه ١٣۴ رای از نمایندگان بگیرد. او با این رای برای نشستن بر کرسی نایب‌رییس دوم مجلس ١٠ رای از محمدرضا باهنر عقب‌ افتاد و دستش از صندلی هیات رییسه کوتاه ماند. اما حداقل زنگ خطر جدی را برای باهنر به صدا درآورد.

اگر آن طور که ابراهیم نکو گفته او امسال هم برای نیابت مجلس نام‌نویسی کند، رقیبی سرسخت برای نامزد منتخب فراکسیون اکثریت خواهد بود. فراکسیونی که حالا به یک شکاف عمیق روزگار می‌گذراند. اینجاست که اگر نامزد منتخب اکثریت کاظم جلالی باشد، کار سختی را در صحن علنی پیش رو خواهد داشت، بر خلاف روند آسانی که در فراکسیون جلوی پای اوست. محمدرضا باهنر با توجه به قرار گرفتن در جبهه منتقدان دولت توان این را دارد که بتواند در صحن علنی هم از فراکسیون اصولگرایان و هم از طیف منتقدان فراکسیون رهروان برای خود رای جمع کند. کاظم جلالی اما هیچ امیدی به رای فراکسیون اصولگرایان ندارد و باید فکر ١٠٠ رای این مجموعه را از سر به در کند. در همین حال اگر بدنه رهروان هم در رای‌گیری نهایی به صورت سازمانی عمل نکنند شاید ترکیب آرا به نفع فراکسیون رقیب شود مانند اتفاقی که در جریان استیضاح فرجی‌دانا افتاد. الیاس نادران سال گذشته ٣۴ رای بیشتر از عدد اعضای فراکسیون اصولگرایان کسب کرده بود و این نشان می‌داد که نیابت او برای مجلس هوادارانی هم در فراکسیون اکثریت دارد.

اینکه کاظم جلالی در صورت نامزدی برای نایب‌رییسی مجلس چگونه خواهد توانست قسمت دوم معادله کسب آرا برای قرار گرفتن در ترکیب هیات رییسه را حل کند، هنوز معلوم نیست. اما به جز کرسی‌های نواب رییس، ٩ جایگاه دیگر هیات رییسه هم برای دو فراکسیون و خصوصا رهروانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. آنها هر چند روی کاغذ طیف اکثریت مجلس محسوب می‌شوند، با این حال سال گذشته یکی از کرسی‌های خودشان را به رقیبی که نام اقلیت را دنبال خود می‌کشد، واگذار کردند. امسال در آستانه کلید خوردن ائتلاف‌های انتخاباتی بازپس گرفتن همین یک کرسی برای رهروانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. با این حال هنوز برای رقابت بر سر کرسی‌های دبیران و کارپردازان هیات رییسه اسم‌های جدی در مجلس مطرح نشده‌اند. هر چند برخی نمایندگان تایید کرده‌اند که عمران علیمحمدی، نماینده ایلام و سید محمد حسین میرمحمدی، نماینده گلپایگان و خوانسار رایزنی‌هایی را برای حضور در این انتخابات آغاز کرده‌اند اما طی روزهای آینده باید منتظر شنیدن نام‌هایی جدی‌تر از دو فراکسیون مجلس بود؛ نام‌هایی چون جواد جهانگیرزاده یا سید هادی حسینی که می‌توانند به نمایندگی از طیف هواداران علی لاریجانی، هم وزن او و هم وزن فراکسیون رهروان را در هیات رییسه افزایش دهند. اینها همه اما بستگی به آغاز جلسات دو فراکسیون برای بررسی وضعیت انتخابات هیات رییسه دارد؛ جلساتی که از هفته آینده آغاز خواهند شد.

تابناک

انتهای خبر