رئیس جمهور در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان: دولت بازار مسکن را تقویت می کند/ نقش بنگاهداری بانکها، فساد را محیا می کند

رئیس جمهور از طرح رتبه‌بندی بانک‌های و موسسات مالی و اعتباری کشور خبرداد و گفت: مردم باید این را از ذهن خود پاک کنند که اگر بانکی یک تابلو بر سر در خود نصب کرد این تابلو به معنای مهر تایید دولت بر فعالیت‌های این بانک است. به گزارش اعتدال پرس، حجت الاسلام والمسلمین حسن […]

image_pdfimage_print

رئیس جمهور از طرح رتبه‌بندی بانک‌های و موسسات مالی و اعتباری کشور خبرداد و گفت: مردم باید این را از ذهن خود پاک کنند که اگر بانکی یک تابلو بر سر در خود نصب کرد این تابلو به معنای مهر تایید دولت بر فعالیت‌های این بانک است.

به گزارش اعتدال پرس، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های مهم فرهنگی و اقتصادی استان اظهار داشت: خانه مشروطیت به تنهایی تاریخ است و عمارت خانه مشروطیت با انسان سخن می گوید. انقلاب مشروطه یک تاریخ بسیار مهم در سطح کشور محسوب می شود. به طوری که این انقلاب در منطقه برای اولین بار انتخابات و پارلمان را به عرصه ی مدیریتی کشور وارد کرد.

مشروطه برای ما آزادی، انتخابات و پارلمان آورد

وی با بیان اینکه مشروطه در آن عصر نخستین پارلمان را ایجاد کرد، گفت: مشروطه برای کشور ما آزادی، انتخابات و پارلمان را آورد و آثار آن هنوز در جامعه وجود دارد.

روحانی با اشاره به اینکه تبریز بی‌تردید یک شهر بزرگ تاریخی است، ادامه داد: در اینجا آثار فرهنگی بسیار زیادی وجود دارد و این خطه از هفت قرن پیش دانشگاه داشته است.

وی افزود: آثار تاریخی تبریز بلحاظ فرهنگی بسیار فراوان بوده که در زمینه گردشگری یک ظرفیت محسوب می شود. تبریز نتنها برای ایران بلکه برای کل منطقه حرف دارد و استعدادهای بسیاری در زمینه های مختلف در استان وجود دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه در آذربایجان استعداد فراوانی برای توسعه کشاورزی و صنعتی وجود دارد، اظهار کرد: اینجا از دیرباز منطقه تجاری و اقتصادی بوده و با چند کشور هم مرز و همسایه است و امنیتی که در اینجا شاهد هستیم، مثال‌زدنی است.

اهل لجبازی و تلافی جویی نیستیم

رئیس جمهور گفت: تاریخ، نسبت ما به دنیا را تخاصم گر ننامیده است. ما آغازگر تخاصم و جنگ نبوده و نیستیم. هدف ایران همزیستی مسالمت آمیز با همسایگانش می باشد. اگر ایران آغاز گر تخاصم بود، در زمان فروپاشی شوری به آن کشور فشار وارد می کرد و یا هنگام تهاجم عراق با کویت به جنگ با عراق ورود پیدا می کرد. اما در آن موقع حدود یک میلیون آواره عراقی و کویتی را پذیرایی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ما اهل لجبازی نیستیم. اهل تلافی جویی هم نیستیم. ما اهل رابطه خوب با همسایگان خود هستیم. خیال پردازی است که تصور کنیم جنگی در دنیا رخ نخواهد داد، به همین دلیل هر کشوری از جمله ایران برای حفظ منافع سرزمینی خود باید آمادگی داشته باشد. تلاش دولت اینست که ملت صلح طلب ایران را به دنیا معرفی کند. چهره واقعی ملت فرهنگ دوست و صلح طلب ایران باید به جهانیان معرفی شود.

روحانی افزود: از اول هم مشکلات را بدخواهان ایران بوجود آوردند اما ما حاضر هستیم این مشکلات را حل و فصل کنیم. از اول دولت، شرایط روابط با دنیا علی رغم مشکلات منطقه ای در مجموع روند بهبودی را طی کرده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با لازم دانستن ایجاد امنیت و آرامش اقتصادی در کشور اظهار داشت: هر کار ممکن اگر به دست مردم انجام شود نسبت به دولت نتیجه ی مطلوب تری را خواهد داشت و مردم برای توسعه ی کشور قدم های بهتری را بر می دارند.

وی افزود: نقش بانکها و موسسات مالی صرفا نقش واسطه ای باید داشته باشد. اگر بانکها نقش بنگاهداری را ایفا کند امکان فساد در آن محیط محیا خواهد شد و روند توسعه ای کشور کند خواهد شد. بانکها واسطه ای بین مردم و بخش اقتصاد کشور باید ایفای نقش کند. نظارت بر بانکها به دلیل در اختیار داشتن منابع عمومی باید دقیق تر انجام پذیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در جامعه مرسوم شده که هر بانک یا موسسه ای شروع به فعالیت کند مورد تایید دولت است. این رسم و عقیده باید برچیده شود. دولت موسساتی را که فعالیت مجازی را ندارند با ابزار قانونی منع فعالیت کرده و مردم را در این زمینه آگاه خواهد کرد و رسانه ها هم باید کمک کنند.

وی افزود: ضرورت جامعه برای ثبات امنیت اینست که بانکها و موسسات صددرصد مطمئن فعالیت کرده و اعتبارات آن توسط یک مرکز مستقلی مثل بانک مرکزی رتبه بندی شود. مردم باید اعتبارات خود را در موسسات مطمئن قرار دهند و دولت آنها را تضمین کند.

روحانی در زمینه رونق اقتصادی اظهار داشت: در این زمینه باید مقررات زدایی لازم انجام پذیرفته و تسهیلات خاصی اعطا شود. دولت باید در بخش هایی که روند کند شده وارد شود. مسکن موضوعی است که در زمینه های مختلف رونق ایجاد می کند و اکثر حوزه های اقتصادی و مهندسی و معدنی به مسکن متصل هستند. لذا دولت باید روند کند مسکن را تقویت کند.

وی افزود: پس از بررسی های مختلف در شورای عالی پول و اعتبار دولت یک قدم مهمی را در این زمینه برداشت و تسهیلات را در تهران به ۸۰میلیون و در کلانشهرها به ۶۰ میلیون و در شهرهای کوچک به ۴۰ میلیون در نظر گرفت.

انتهای خبر