استاندار: تحقق نظام شورایی بدون احزاب امکان‌پذیر نیست/ گزارش مشروح اعتدال پرس از همایش روسای شوراهای اسلامی استان های کشور

همایش روسای شوراهای اسلامی استان‌ها، با حضور رئیس شورای عالی استانهای کشور، استاندار و تنی چند از مسئولین آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد. به گزارش اعتدال پرس، سخنران این همایش، در اطهارات خود ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه ویژه شوراها در حل مشکلات و اداره امور کشور بر ضرورت افزایش تعامل نهادهای قانونی […]

image_pdfimage_print

همایش روسای شوراهای اسلامی استان‌ها، با حضور رئیس شورای عالی استانهای کشور، استاندار و تنی چند از مسئولین آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

به گزارش اعتدال پرس، سخنران این همایش، در اطهارات خود ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه ویژه شوراها در حل مشکلات و اداره امور کشور بر ضرورت افزایش تعامل نهادهای قانونی و اجرایی با نهاد شوراها و راهکارهای لازم در این خصوص اشاره کردند.

استفاده از توان شوراها راهی برای نجات دولت از تصدی گری است/ تحقق نظام شورایی بدون احزاب امکان‌پذیر نیست

 اکثر امور جاری کشور قابل واگذاری به شوراهاست/ تحقق نظام شورایی بدون احزاب امکان‌پذیر نیست اسماعیل جبارزاده امروز صبح(پنج‌شنبه) در همایش روسای شوراهای اسلامی استان های سراسر کشور در تبریز اظهار کرد: به دلیل پتانسیل های ویژه آذربایجان شرقی اخیر همایش های ملی و حتی بین الملی در این استان برگزار می شود و امید است که تمامی نشست ها در پاتخت کشور برگزار نشود چرا که علل عقب ماندگی دیگر استان های کشور به این دلیل است که اکثر برنامه ها در تهران متمرکز می شود و استان ها از این امتیاز محروم می شوند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اعتلای جایگاه و ایفای نقش شوراها در اداره امور جاری کشور، فعالیت احزاب را لازمه تحقق نظام شورایی دانست و حمایت عملی شوراهای اسلامی از شهرداران را خواستار شد.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف درباره فعالیت شوراها، گفت: عده‌ای معتقدند که فعالیت شوراها برای جامعه ایران هنوز زود است، در حالی که به اعتقاد ما بحث شوراها باید با قدرت ادامه یابد و وقفه‌ای که در فعالیت شوراها در زمان جنگ پیش آمد جبران شود.

وی با بیان این که شوراها بخشی از دغدغه فکری مدیران اجرایی را کم کرده‌اند، افزود: امروز فکر ما از بسیاری از مسایل و مشکلات شهرستان‌ها آسوده است، چرا که اطمینان داریم منتخبان مردم این مسایل را مدیریت می‌کنند.

جبارزاده اضافه کرد: با این نگاه شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین دستاورد شوراها در مدت فعالیت آنها، انجام بخش مهمی از امور شهری و روستایی است که قطعا امر مفیدی تلقی می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت شوراها را یکی از راهکارهای کاهش تصدی‌گری دولت عنوان کرد و گفت: امروزه در بسیاری از کشورها، انجام همه امور شهری بر عهده شوراها و شهرداری‌هاست و ما باید از این تجربه موفق استفاده کنیم.

وی با بیان این که امروز بزرگترین دغدغه دولت، تامین بودجه برای اداره امور کشور است، افزود: دیگر زمان این که دولت مرکزی با فروش نفت همه امور را اداره کند گذشته است و این روش دیگر قابل ادامه نیست.

جبارزاده خاطرنشان کرد: واگذاری امور جاری به شوراها و افزایش اختیارات شوراها برای ایجاد درآمد یکی از راه‌های کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است و جهت‌گیری ما باید به این سمت باشد.

وی تصریح کرد: امور حاکمیتی مانند امنیت، سیاست خارجی، امور دفاعی و بهداشت عمومی حتما باید توسط دولت مرکزی انجام شود، اما در باقی موارد اکثر امور جاری قابل واگذاری است.

جبارزاده از شوراهای اسلامی خواست امور قابل واگذاری را با در نظر گرفتن ظرفیت‌های خود احصا کرده و به دولت پیشنهاد کنند.

وی همچنین با اشاره به دیدگاه مثبت دولت تدبیر و امید و شخص دکتر روحانی به مقوله شوراها، گفت: این دولت فرصت مغتنمی برای ارتقای جایگاه شوراهاست و اگر پیشنهاد خوبی در این خصوص ارایه شود دولت آماده پیگیری و تصویب آن است.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود نبود احزاب را یکی از اشکالات اساسی بر سر راه شوراها دانست و گفت: تحقق نظام پارلمانی و شورایی بدون وجود احزاب به معنای واقعی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در نبود احزاب، کاندیداهای شورا مجبورند برای گرفتن رای، چهره به چهره با همه افراد مواجه شوند یا قول‌هایی بدهند که قابل اجرا نیست، در حالی که اگر احزاب فعالیت داشته باشند و برنامه‌ها و وعده‌ها از سوی احزاب مطرح شود در زمان انتخابات قابل پیگیری و بازخواست خواهد بود.

جبارزاده، فعالیت احزاب را عامل تقویت شوراها خواند و گفت: به عنوان یک شهروند پیشنهاد می‌کنم که شوراها بر روی بحث احزاب پافشاری کنند و اگر این کار انجام نشود در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.

استاندار آذربایجان شرقی اختلافات داخل شوراها را بزرگترین آسیب به موجودیت شوراها دانست و گفت: وقتی هدف، خدمت به مردم و نظام بوده و پای منافع مردم در میان باشد، قاعدتا نباید شاهد اختلاف باشیم.

وی افزود: البته اختلاف سلیقه امری طبیعی است، اما اختلافات کنونی در داخل شوراها آزاردهنده و موجب کند شدن روند کار شوراها و متضرر شدن مردم است.

جبارزاده با تاکید بر ارایه راهکارهای کاهش اختلافات در درون شوراها، اظهار داشت: وحدت، صمیمیت و همدلی رمز موفقیت است و این رویکرد باید در همه امور جاری شود.

وی با اشاره به این که اختلافات شوراها در استان آذربایجان شرقی، جزئی و قابل حل است، افزود: ثمره وحدت و همدلی بین شوراهای اسلامی، ایجاد کارگاه‌های سازندگی در همه شهرهای استان است.

جبارزاده با بیان این که مدیریت استان در حمایت از شوراها هیچ محدودیتی ندارد، گفت: از تمام فرمانداران خواسته‌ایم که در تصویب مصوبات شوراها نهایت همکاری را داشته باشند.

رییس شورای عالی استان های کشور : همدلی و همزبانی دولت و ملت در شوراها تجلی یافته و نمایان است

غلامرضا بصیری پور در ششمین همایش ادواری شوراهای اسلامی استان های سراسر کشور در تبریز گفت: تعامل خوبی میان دولت تدبیر و امید و شوراهای اسلامی وجود دارد و همین تعامل زمینه را برای همدلی شورا به عنوان منتخبین مستقیم مردم با دولت را فراهم کرده است.

وی گفت: متاسفانه برخی از مسوولان استانی در استان ها به شورا اعتقادی ندارند و به شورا باوری نرسیده اند در حالی که ارتباط با شورا همان ارتباط با مردم است.

بصیری پور خاطرنشان کرد: تقویت شورا باوری در میان مسوولان را مورد توجه قرار دادیم و این مهم در همایش های استانی مورد توجه است.

وی با اشاره به جایگاه مردم تبریز و آذربایجان در کشور اظهار کرد: مردم این خطه پرچمدار مبارزه با استکبار هستند و چهره های ماندگاری در مبارزات مشروطیت و دفاع مقدس مانند ستارخان و باقرخان و شهید باکری ها دارند.

وی افزود: شخصیت های بزرگی که پرچمدار استقلال و آزادی در کشور بوده اند و علمای بزرگی چون علامه امینی و علامه طباطبایی از این استان برخواسته اند.

بصیری پور گفت: به لطف همین سابقه درخشان تاریخی، شوراها نیز در آذربایجان شرقی از وضعیت مناسب تری نسبت به سایر نقاط کشور برخوردارند و در این استان شورا باوری نمود عینی یافته و اینکه مقام عالی این استان عنوان می کند که واگذاری امور به شوراها دغدغه دولت را کاهش داده جای بسی خوشحالی دارد.

دکتر حاجی چور: زمینه توسعه و پیشرفت کشوربا عمل به قوانین مدون رقم می خورد

رییس شورای اسلامی آذربایجان شرقی در ششمین همایش روسای شوراهای اسلامی استان های کشور، توسعه و پیشرفت کشور را در گرو عمل به قوانین مدون دانست.

احتشام حاجی پور در مراسم افتتاح این همایش، ضمن اشاره به تاریخ پر افتخار تبریز و آذربایجان، گفت: سراسر تاریخ این خطه، چه در دوره کهن و چه در دوران معاصر، پر از فخر و عظمت است و در ذکر این افتخارات، همین بس که مقام معظم رهبری، از این خاک پاک هستند و این سرزمین ولایت مدار را سر ایران خوانده اند.

وی ادامه داد: آنان که از سراسر ایران اسلامی در اینجا حضور دارند، وجب به وجب این خاک را دوست دارند و بنابراین باید تمامی همت و تلاش خود را در راستای توسعه و پیشرفت کشور به کار گیرند.

رییس شورای اسلامی استان تصریح کرد: خوشبختانه در تمامی مفاد و اصول قوانین کشور، راهکارهای توسعه و پیشرفت پیش بینی شده است که جایگاه و وظایف تعیین شده برای شورا، یکی از این راهکارها است.

حاجی پور همچنین گفت: وظیفه ما این است که با عمل به قانون و رعایت چارچوب آن، به اهداف پیش بینی شده در قانون اساسی و یا در سند چشم انداز توسعه دست یابیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نقش و جایگاه شوراها در حوزه سیاست گذاری خاطرنشان کرد: با وجودی که چهار دوره از عمر شوراها می گذرد، اما هنوز هم این نهادها به پختگی لازم نرسیده اند و و اگر بخواهیم شوراها را به موقعیت و جایگاه واقعی خود برسانیم، باید بیش از پیش همدلی وهمکاری داشته باشیم.

رییس شورای استان در ادامه گفت: شوراها نهادهایی هستند  که درقانون، بر عملکرد و وظایف آن ها تاکید شده است و اگر خواهان پیشرفت و توسعه کشور هستیم، نباید از این نکته غافل بمانیم؛ بلکه با نهادینه کردن احترام به شوراها، به اصول پیش بینی شده در قانون هم احترام بگذاریم.

حاجی پور ادامه داد: بر این اساس، وظیفه تمامی اعضای شوراها این است که در مسیر توسعه کشور قدم بردارند  و با همدلی و همزبانی با دولت و ملت، تمامی موانع پیشرفت را از میان بردارند.

حاجی پور در خاتمه، با اشاره به این که کشور در حال حاضر به تلاش و همت نیاز دارد، افزود: بنده به عنوان یکی از خادمین این شهر و بسیجی فرمانده شهید سردار باکری، از تمامی اعضای شوراهای سراسر کشور می خواهم که با هم فکری و کوشش مضاعف، در راه آبادانی کشور گام برداریم.

انتقادشهردار تبریز از مصوبات مجلس/ شورای عالی استان‌ها باید در روند قاتون‌گذاری نقش‌آفرینی کند

شهردار تبریز نیز که از جکله میهمانان این همایش بود، گفت: اختیارات شورای عالی استان‌ها بسیار ارزشمند است و از این فرصت باید به خوبی استفاده کرد.

صادق نجفی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی شوراها، گفت: شورای عالی استان‌ها باید در تهیه لوایح مجلس نقش داشته باشد و شهرداری‌ها را کمک کند. 

وی وجود شوراها را در توسعه ، تاثیرگذاری و تسریع در عملکرد شهرداری‌ها ارزشمند و موثر خواند و افزود: شورای اسلامی شهر تبریز با هدایت، نظارت و حمایت خود، در دستاوردهای مهم یک سال اخیر شهر تبریز، نقش محوری داشته است. 

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در بخشی از مسایل، مصوباتی در برخی شهرها اتفاق می‌افتد که باعث ورود دیوان عالی اداری می‌شود.

شهردار تبریز تصریح کرد:  دیوان عالی اداری در استان آذربایجان‌شرقی، در ۱۶ مورد ابطال‌هایی داشته که این امر، مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ البته این مشکلات، مربوط به شورای اسلامی شهر تبریز نیست اما به هر حال تاثیرات سوئی به دنبال داشته است.

نماینده شهرداران کشور در شورای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در ادامه با تاکید بر حمایت‌های بیشتر از ساز و کار شهرداری‌ها در حوزه قانون‌گذاری، اظهار داشت: ۷۰ درصد جمعیت کشور، ساکن شهرها هستند؛ از این میان، ۴۰ درصد جمعیت در کلان‌شهرها سکونت دارند.

نجفی ادامه داد: خوشبختانه اراده همکاری دولت با شهرداری‌ها در میان بیشتر وزرا بارز است؛ اما با این حال، تداوم این روند، نیازمند توجه بیشتر مجلس است.

نماینده شهردارن کشور، با بیان این که برخی طرح‌هایی که در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با شهرداری‌ها مطرح می‌شود، منطقی نیست، گفت: چه دلیلی دارد که با وجود این همه مشکلات در کلان‌شهرها، ۲۰ درصد درآمدهای شهرداری‌ها به روستاها اختصاص یابد؟ این امر، وظیفه دولت است. 

نجفی متذکر شد: دولت، این قضیه را به صورت لایحه ارایه نمی‌دهد اما نمایندگان آن را به صورت طرح ارایه می‌دهند. 

وی با تاکید بر این‌که باید مطالعه و کار علمی انجام دهیم؛ برنامه‌ریزی کنیم و بر اساس، برنامه‌ریزی عمل کنیم، خاطرنشان کرد: اگر بگذارند قوانین سال پیش دهه ۳۰ اجرا شود، بهتر از قوانینی است که امروز شاهد طرح و تصویب آن‌ها هستیم.

انتخابات مجلس به احتمال ۹۰ درصد استانی برگزار می‌شود

 عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به قانون استانی‌شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح، با موافقت‌ها و مخالفانی مواجه است اما به احتمال ۹۰ درصد استانی‌ شدن انتخابات صورت می‌گیرد .

علیرضا منادی طی سخنانی در ششمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استان‌های سراسر کشور اظهار داشت: شوراهای محلی، مویرگ‌های دموکراسی هستند که ارتباط‌شان با مردم، حتی از نمایندگان مجلس نیز بیشتر است .

 وی با یادآور شدن تحولات مشروطه و نقش تبریز در این مورد خاطرنشان کرد: مظفرالدین‌شاه قانون مشروطه را با پشتوانه فضای مشروطیت تبریز امضا کرد اما بعدها، تحت‌تاثیر اطرافیان، از این اقدام عقب نشست و کار تا جایی پیش رفت که مجلس که نماد مردم‌سالاری است به توپ بسته شد .

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی شوراها را تبلور دموکراسی خواند و افزود: افتخار می‌کنیم که مترقی‌ترین قانون اساسی را در جهان داریم.

وی در ادامه با اشاره به قانون استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در حال تصویب قانونی است که طی آن نمایندگان مجلس به صورت استانی انتخاب خواهد شد .

 منادی اظهار داشت: این طرح، با موافقت‌ها و مخالفانی مواجه است اما تا جایی که می‌دانم به احتمال ۹۰ درصد استانی‌شدن انتخابات صورت می‌گیرد .

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشورمان، کار گروهی، ضعیف است، گفت: نباید تفکرمان شهرستانی باشد که تامین و تقویت این زیرساخت بر عهده‌ شوراهای استانی است .

این نماینده مجلس تاکید کرد: بدون تقویت شوراهای استان، استانی‌شدن انتخابات مجلس، فایده‌ای نخواهد داشت .

شاهد مدیریت هماهنگ، در روند توسعه شهر هستیم

رییس شورای اسلامی شهر تبریز، نیز در این نشست با بیان اینکه از همان روزهای نخست انقلاب تفکر انتخاب شوراها قبل از موضوع قانون اساسی مورد توجه مسئولان قرار گرفت، اظهار داشت: حضرت امام (ره) به موضوع شوراها توجه خاصی داشتند که شوراها باید خود شهرها و روستاها را اداره کنند و این موضوع باید مورد توجه اعضای شورای نگهبان قرار گیرد که می‌گویند شوراها فقط جنبه نظارتی دارند .

دکتر شهرام دبیری در ششمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استان‌های سراسر کشور اظهار داشت: درست است که در کشورهای مختلف شهردار توسط مردم انتخاب می‌شود  ولی در آن کشورها همه چیز حزبی است ولی در کشور ما حزب رواج ندارد .

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه انتخاب شهردار توسط مردم در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد، گفت: راهکار این موضوع می‌تواند این باشد که شورا سه نفر را به عنوان کاندیدای شهردار شدن معرفی کند و مردم به این افراد رای دهند .

وی با تاکید بر اینکه چالش‌های پیش روی شوراها بسیار زیاد است، گفت: مدیریت واحد شهری موضوع مهمی است و امروز اگر در تبریز مدیریت واحد شهری نداریم ولی حداقل مدیریت هماهنگ شهری را در روند توسعه شهر داریم .

رئیس شورای شهر تبریز افزود: حضور بازرسی کل کشور را به طور متعارف قبول می‌کنیم ولی اگر بیش از اندازه باشد، این موضوع مشکل‌ساز می‌شود .

وی با بیان اینکه جایگاه شورا در قانون اساسی و قانون مجلس بسیار بالا است، گفت: شوراها در چهار دوره خود سیر تکاملی را طی کردند و نهادینه شده‌اند .

رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به برخی اقدامات مورد توجه برای شوراها، تصریح کرد: تقویت فرهنگ مشورت و تفکر شورایی با تاکید بر آموزه‌های دینی و اخلاقی، تاکید بر فضای وحدت و همدلی در شورا و جلوگیری از اقدامات سیاسی، نظارت و ارزیابی مستمر بر عملکرد شهر و شهرداری، تاکید بر بکارگیری مدیران مجرب و مستعد، تاکید بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای مشارکت مردم در اداره شهر و تلاش برای توزیع عادلانه امکانات و خدمات در سطح شهر تا از این طریق شهر عادلانه شرکت کند، از جمله این موارد است .

دبیری خاطرنشان کرد: در شهر و استان ما تعامل خوبی بین اعضای شورا و شهردار و از طرفی بین شورا و مسئولان استان وجود دارد .

نشست شوراهای استانی سراسر کشور در تبریز

نشست شوراهای استانی سراسر کشور در تبریز

انتهای خبر