مجلس، شوراها را رقیب خود می داند/ رئیس شورای عالی کشور: با شورای نگهبان و دولت بحث چالش داریم/ حاجی پور: قدرت شورای شهرستان باید بیشتر از شورای شهر باشد

نشست روسای شورای شهرستان های آذربایجان شرقی عصر امروز پنج شنبه با حضور غلامرضا بصیرپور، رئیس شورای عالی استان های کشور و با حضور روسای شورای شهرستان استان در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد. به گزارش اعتدال پرس، در نشست نمایندگان شورای شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی با رئیس شورای عالی کشور، اعضای شورای شهرستان‌های استان به […]

image_pdfimage_print

نشست روسای شورای شهرستان های آذربایجان شرقی عصر امروز پنج شنبه با حضور غلامرضا بصیرپور، رئیس شورای عالی استان های کشور و با حضور روسای شورای شهرستان استان در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارش اعتدال پرس، در نشست نمایندگان شورای شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی با رئیس شورای عالی کشور، اعضای شورای شهرستان‌های استان به بیان نظرات و مشکلات خود پرداختند. بسیاری از صحبت‌ها ناظر بر مسائلی همچون تنگناهای مالی شورای شهرستان به عنوان نهاد فرادست شورای شهر بود؛ با این حال صحبت‌های اعضای این نهاد به موارد جالب توجه دیگری نیز اشاره داشت.

نمایندگان شورای شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی معتقد هستند جایگاه پارلمان‌های محلی عملا تعریف نشده و شوراها زینت انتخابات و سپر بلای دولت‌ها شده‌اند.

طرح مشکلات شوراهای شهرستان ها

در این جلسه ابتدا روسای شورای شهرستان ها از بصیرپور خواستار پیگیری نکته نظرات از طریق ارائه لایحه در شورای عالی استان ها شدند. موارد مطرح شده اغلب مربوط به جایگاه حقوقی و قانونی شوراهای اسلامی شهر و روستاها و مشکلات مالی و بودجه کم شورای شهرستانها، کمبود امکانات رفاهی و عدم برخورداری از مکان تشکیل جلسات شورای شهرستان ها و نیز عدم همراهی و تعامل مناسب مدیران شهرستان با این شوراها بود.

مجلس، شوراها را رقیب خود می دانند

قادر جنگی، رئیس شورای اسلامی شهرستان سراب طی سخنانی با بیان اینکه بهترین قانون اساسی ممکن را در کشور داریم، گفت: متاسفانه در کشور با مشکل عدم اجرای قانون مواجه هستیم.

وی با اشاره به عدم همکاری مناسب دولت و مجلس با شوراها، اذعان کرد: وزارت کشور، استانداری ها و مجلس، شوراهای اسلامی شهرها را رقیب خود می دانند.

جنگی با تاکید بر اینکه باید جایگاه شوراها در کشور تثبیت شود، تصریح کرد: مشکلات مردم روی دوش شوراها است و باید فکری برای جایگاه آنها کرد.

اختیارات شوراها با وظایف آنها تناسب ندارد

حسین باقری، رئیس شورای اسلامی ملکان نیز در ادامه با اشاره به مشکلات پیش روی این شوراها، با ارائه پیشنهاداتی، گفت: خلأ داشتن خانه شوراها در تمامی استان ها احساس می شود و باید در استان ها احداث شود.

وی همچنین به مشکلات بیمه ای اعضای شورای شهر اشاره کرده و خواستار اقدامات مقتضی در این زمینه شد.

باقری ضمن تاکید بر مدیریت واحد شهری و انتقاد از کافی نبودن اختیارات اعضای شوراها بیان داشت: اختیارات شوراها با وظایف آنها تناسب ندارد.

حسین جلالی رئیس شورای شهرستان شبستر نیز با اشاره به اینکه مسئولان شهرستان‌ها و ادارات جایگاه واقعی شورا را قبول ندارند، گفت: عدم تحقق وعده کمک یک میلیاردی شهردار تبریز برای کمک به شورای شهرستان‌ها نیز اتفاق افتاده است که اگر این وعده تنها برای رای و  انتخابات بوده کار پسندیده‌ای نیست.

شورای شهرستان بستان‌آباد حتی مکانی برای برگزاری جلساتش ندارد

محمد اسفندیاری عضو شورای شهرستان بستان‌آباد نیز با اشاره به اینکه شورای شهرستان بستان‌آباد حتی مکانی برای برگزاری جلساتش ندارد، گفت: کمترین امکاناتی برای اتوماسیون این نهاد وجود ندارد و همکاران برای برگزاری جلسات شورای شهرستان‌ها از جیب خودشان هزینه می‌کنند.

 شوراهای اسلامی شهر و روستاها رشد نداشته اند

در ادامه رستمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان میانه با اشاره به تشکیل شوراها در زمان دولت اصلاحات، گفت: از زمان تشکیل شوراهای اسلامی شهرها، این شوراها هنوز جایگاه حقوقی خود را پیدا نکردند.

وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهرها بعد از ۱۴ سال از تشکیل هنوز رشد نکرده اند، تصریح کرد: این شوراها با آفت های جدی مواجه هستند.

تبعیض و سهم خواهی از آفات شوراهای اسلامی است

رستمی در تشریح این آفت ها اظهار کرد: عدم آشنایی اعضای شوراها با قوانین شورا از جمله آفات مهم شوراهای اسلامی شهرها و روستا ها هستند و لازم است قانون شوراها که در ۹۴ ماده و ۵۱ بند تنظیم شده است به خود این افراد آموزش داده شود.

وی همچنین تبعیض و سهم خواهی را از دیگر آفات این شوراها عنوان کرده و گفت: مشاهده شده که به برخی اعضای شوراهای شهر با عناوین مختلفی هدایایی داده شده که موجب بروز شایبه هایی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میانه همچنین بر کمبود منابع مالی اعضای شوراهای روستا و بخش ها اشاره کرده و بیان داشت: برای حل چنین مشکلاتی باید عضویت در شورا جز مشاغل محسوب شود. 

شوراها تیر خلاص مردم است

در ادامه نوبت به باستانی، رئیس شورای اسلامی شهرستان مراغه رسید که وی در انتقاد از وضع موجود شوراهای اسلامی شهرستان ها، اذعان داشت: باید جایگاه شوراها را به مسئولان بالاتر شناسانده شود.

وی با اشاره به اینکه مردم برای حل مشکلات مختلف خود به شوراهای اسلامی شهرها و روستاها مراجعه می کنند، افزود: شوراها تیر خلاص مردم است و حتی مجلس نیز نمی تواند جایگاه حقوقی این شوراها را سلب کند.

علی باستانی گفت: از ۳۰۰ مورد ارباب رجوع من در یک روز تنها ۵ مورد به شهرداری مربوط است و در این پرونده‌ها مواردی متعددی در مورد کرایه منزل، اشتغال، ازدواج و بیماری مردم وجود دارد و نمایندگان مجلس هم نمی‌توانند این جایگاه را داشته باشند

وی با تاکید بر اینکه فرماندار و مسئولان دیگر در مرتبه‌ای نیستند که به ما ارزش بدهند، گفت: ارزش ما تنها در این است که کار کنیم و به مردم خدمت کنیم

عضو شورای شهر مراغه با تاکید بر اینکه لازم است جایگاه شورا را به بزرگان طراز اول کشور دیکته کنیم، گفت: مشروعیت مسئولان نیز از شورا است و در همین انتخابات اخیر نیز اگر جایگاه شورایی نبود قطعا رئیس جمهور بر سر کار نبود.

 انتقاد از دخالت نابجای مسئولین دولتی در امور شوراهای شهرستان ها

ولیزاده، رئیس شورای اسلامی شهرستان عجب شیر نیز با اشاره به اینکه مشکلات اساسی شوراهای شهرستان ناشی از کمبود امکانات و عدم تعامل مناسب مسئولین با این شورا است، گفت: مشکل دخالت خارج از عرف فرمانداران و بخشداران در امور شوراهای شهرستان ها باید رفع رجوع شود.

وی با بیان اینکه اعضای شوراها منتخبین مردم هستند، بیان داشت: باید انتخاب مردم را ارج نهاد و از دخالت های بیجای مسئولین جلوگیری کرد.

شوراها زینت انتخابات و سپر بلای دولت‌ها شده‌اند

ولیزاده با اذعان به اینکه شوراها سپر بلای دولت ها و زینت انتخابات شدند، تصریح کرد: همواره در آستانه انتخابات، برخی کاندیداها با نیت سهم خواهی سراغی از شوراها می گیرند و این طیف افراد به دنبال منافع خود بوده و بعد از دستیابی به منافع، دیگر سراغی از شوراها نمی گیرند.

وی با انتقاد از کمبود امکانات شوراهای شهرستان ها، تصریح کرد: اگر شخصی غیر از احتشام حاجی پور ریاست شورای اسلامی آذربایجان شرقی را بر عهده داشت امکان تشکیل چنین جلسه ای وجود نداشت و وی با اعتبار خود و پشتوانه شهرداری ترتیب چنین جلسه ای را داده است.

تمجید از آیت الله طالقانی و دعا برای سلامتی خاتمی

پس از صحبت های ولیزاده، نوبت به هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان شبستر رسید که وی در ابتدا به تمجید شخصیت آیت الله طالقانی با عنوان بزرگ مرد شورایی کشور پرداخت.

وی همچنین به اجرایی شدن قانون تشکیل شوراها در دولت اصلاحات اشااره کرده و افزود: از سید محمد خاتمی، رئیس جمهور دوره اصلاحات باید قدردانی کرد که به این اصل قانون اساسی جامه عمل پوشاند و خدا ایشان را حفظ کند.

هاشمی در ادامه از عدم وجود کمیسیون های تخصصی و عمومی در شورای اسلامی شهرستان ها انتقاد کرده و حل مشکلات شوراهای شهرستان ها را منوط به ارائه لوایح از شورای عالی استان ها دانست.

باید قدرت و مزیت شوراهای شهرستان، بیشتر از شوراهای شهر باشد/ مجبور به کوتاه آمدن مقابل شوراهای شهر هستیم

در ادامه جلسه، احتشام حاجی پور، رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر تجربه و تخصص کافی اعضای شورای شهرستان ها، گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا قدرت و مزیت شوراهای شهرستان و استان ها بیشتر از شوراهای شهر باشد.

وی با بیان اینکه جایگاه قانونی شورای شهرستان ها و استان ها بالاتر از شورای شهر ها است، اذعان کرد: بخاطر کمبود امکانات، مجبور به کوتاه آمدن در برابر شوراهای شهر هستیم تا امکانات خود را از آنها جذب کنیم.

رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: بودجه شوراهای شهرستان و استان ها باید بیش از بودجه شورای های شهر باشد و حتی اعضای شورای عالی استان ها باید حق شرکت در جلسات هیئت دولت و مجلس را داشته باشند.

در مورد شوراها قانون اجرا نشده است

غلامرضا بصیری‌پور رئیس شورای عالی استان‌های کشور نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه شورای عالی استان تنها نهادی است که می‌تواند به مجلس طرح ارائه کند، گفت: لازم است این قدر از مشکلات نهاد شورا بگوییم تا بالاخره به جایی برسیم.

پس از بیان دیدگاه های اعضای حاضر در جلسه، غلامرضا بصیر پور، رئیس شورای عالی استان ها با شاره به جایگاه قانونی این شورا، گفت: شوراهای شهرستان ها باید در احقاق حقوق خود پافشاری کنند و مشکلات خود را به گوش مسئولان عالی رتبه برسانند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه یک فرد غیر تهرانی رئیس شورای عالی استان های کشور است، اذعان کرد: تهرانی ها در امنیت امکاناتی هستند و این شهرستانی ها هستند که حرف های همدیگر را بهتر می دانند.

وی گفت: بنای ما در این دوره ریاست شورای عالی استان‌ها این است که اولویت را به شورای شهرستان‌ها بدهیم و اگر چه از ۸ میلیارد تومان اعتبار این نهاد تنها ۳۹ درصدش تخصیص یافته  است اما امسال هم توانسته‌ایم این اعتبار را به ۹٫۶۰۰ میلیارد تومان برسانیم.

وی که در پاسخ به سئوالات و پیشنهادات اعضای حاضر در جلسه صحبت می‌کرد، گفت: ما نباید به کارت عضویت و ریال و حق‌الجلسه اعتنا کنیم بلکه مسأله این است که در مورد شوراها قانون اجرا نشده است.

در مورد اختیارات شوراها با شورای نگهبان و دولت بحث چالشی دارم

بصیرپور با یادآوری اصل هفتم قانون اساسی و جایگاه قانونی شوراها، اظهار کرد: با شورای نگهبان و دولت در مورد این اصل بحث چالشی دارم چرا که این اصل به خوبی اجرا نشده است.

بصیری‌پور با تاکید بر اینکه بعضی از کسانی که در این کشور مدیر هستند آدم‌های خوبی هستند اما متاسفانه تفکر ناب شورایی حضرت امام را درک نکرده‌اند، گفت: در سربرگ شورای شهرستان نام وزارت کشور درج شده است در حالی که شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور هستند و من مدعی این هستم.

وی گفت: برای مکل بیمه اعضای شورای شهر و روستاها هم اقدامات جدی صورت گرفته است.

بصیرپور با انتقاد از اینکه هنوز محل ثابتی برای شورای عالی استانها در تهران در نظر گرفته نشده است، بیان داشت: برای دادن فرصت در صدا و سیما برای معرفی جایگاه شوراها مبلغ کلانی درخواست می کنند.

غیبت رئیس شورای اسلامی شهرستان تبریز در نشست تبریز

گفتنی است در این جلسه برخی از روسای شوراهای اسلامی شهرستان ها از جمله شهرستانهای تبریز، جلفا و چند شهرستان حضور نداشتند.

نکته جالب توجه حضور بهروز خاماچی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در غیاب اصغر عابدزاده، رئیس شورای اسلامی شهرستان تبریز در این جلسه بود.

 

انتهای خبر