از تکذیب تا انتقاد و ادامه اظهارات متناقض مسئولان دولتی / مدیرکل محیط زیست استان: آقای کلانتری بی انصافی می کنند!/ تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته/ مجوز برداشت نمک از دریاچه در دولت یازدهم صادر نشده است، ولی برداشت شده است!

وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه با اظهارات متفاوت و بعضا متناقض مسئولان مختلف دولت توام با انتقاد و صدور تکذیبیه علیه همدیگر، می رود که بحرانی تر شود آنهم در دولتی که می خواهد با تدبیر خود امید از دست رفته را به مردم خطه آذربایجان بازگرداند! در حالیکه رئیس جمهور محترم، دو هفته قبل در […]

image_pdfimage_print

وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه با اظهارات متفاوت و بعضا متناقض مسئولان مختلف دولت توام با انتقاد و صدور تکذیبیه علیه همدیگر، می رود که بحرانی تر شود آنهم در دولتی که می خواهد با تدبیر خود امید از دست رفته را به مردم خطه آذربایجان بازگرداند!

در حالیکه رئیس جمهور محترم، دو هفته قبل در تبریز در جمع مردم، از تحقق وعده دولت و بهبود وضعیت دریاچه ارومیه و نیز افزایش تراز آبی آن خبر داده و کمی قبل از آن نیز کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در جمع دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، از اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی به علت عدم جذب اعتبار تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرده بود، ولی امروز مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در نشست خبری(محدود و گزینشی!) خود، نه تنها از کاهش دوباره سطح آبدریاچه ارومیه خبر داد بلکه اظهارات کلانتری را نیز تکذیب و آنرا غیرمنصفانه خواند!

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود به مناسبت فرا رسیدن هفته محیط زیست، از کاهش ۱۵ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به روزهای پایانی اردیبهشت سال‌جاری خبر داده و گفت: اواخر اردیبهشت ماه تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰/۶۴ متر بود که به جهت بارندگی ها و کنترل مصرف و تغییر الگوی با افزایش مواجه بودیم ولی نسبت به همین روز، هم اکنون شاهد کاهش ۱۵ سانتی متری آب دریاچه هستیم.

آقای کلانتری بی انصافی می کنند

قاسمی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد گفته‌های عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر اینکه محیط زیست در سال ۹۳ موفق به جذب بودجه برای احیای دریاچه نشده است، گفت: متاسفانه دکتر کلانتری در این مورد بی انصافی کرده‌اند چرا که در این مورد چندین طرح پیشنهاد داده بودیم.

وی با بیان اینکه حتی در جلسات مختلف از طرح‌های خود دفاع کردیم، تصریح کرد: مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای ۳ استان و احیای دریاچه تخصیص داده شد که قبل از اسفندماه ۹۳ مبلغ ۲۱ میلیارد ریال از این مقدار ابلاغ اعتبار شد که در نهایت کل اعتبار تخصیص یافته در سال ۹۳ برای احیای دریاچه ارومیه دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان! است.

این در حالی بود که همزمان بحث چالشی برداشت نمک از دریاچه ارومیه نیز به محل اختلاف جدید این مدیران تبدیل شده و  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در این خصوص اظهارات متناقضی بیان کرد.

هیچ‌گونه مجوز برداشت نمک از حوضه دریاچه ارومیه در دولت یازدهم صادر نشده است، ولی برداشت شده است!

حمید قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی بر اینکه با مجوز اداره محیط زیست استان میلیون ها تن نمک از دریاچه ارومیه برداشت شده است و این باعث تخریب بستر این دریاچه شده است، این اقدام به چه منظوری صورت گرفته است، با بیان اینکه هیچگونه مجوز برداشت نمک از حوضه دریاچه ارومیه صادر نشده است، در عین حال اظهار داشت: در دولت گذشته مجوزهای مختلف برای برداشت نمک صادر شده بود ولی پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تنها مجوز صادر شده در سال ۹۳ یکی به مدت ۴ ماه برای استفاده اداره راه و شهرسازی و نمک‌پاشی در جاده‌های برفی و دیگری برای استفاده یک کارخانه بود!

قاسمی با اشاره به دپوهای موجود در اطراف دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون دپوهایی در اطراف دریاچه دیده می‌شود که از سال‌های گذشته به جا مانده است که به تازگی از طریق دادگستری اسکو فرجه زمانی ۱۰- ۱۵ روزه برای برداشت آنها داده شده است.

معلوم نیست، چرا مدیرکل محیط زیست استان با وجود اذعان به دو مورد مجوز برداشت نمک در ماههای اخیر، هرگونه صدور مجوز در این زمینه در دولت یازدهم را تکذیب می کند.

مدیرکل سابق محیط زیست: مجوز برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه در زمان خانم ابتکار صادر شد

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان گفت: کار برداشت نمک به دولت های گذشته بر می گردد و مجوز آن نیز در زمان خانم ابتکار صادر شد و به نظرم برداشت نمک به نفع دریاچه ارومیه است.

بیوک رئیسی در گفتگو با آناج در خصوص برداشت نمک از دریاچه ارومیه اظهار کرد: مجوز برداشت نمک طبق نظر کارشناسان فنی کشور در دولت های گذشته و در زمان خانم ابتکار و زمان پر آبی دریاچه ارومیه صادر شده بود.

وی گفت: برداشت نمک از دریاچه ارومیه به نفع دریاچه است و بهترین روش از نظر فنی و اکولوژیکی است و اگر برداشتی صورت نگیرد یک نوع ایراد محسوب می شود.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان در خاتمه تاکید کرد: در زمانی که بنده مدیرکل بودم، برداشت نمک به صورت کارشناسی بود با این حال اکنون نیز برداشت نمک به نفع دریاچه است.

گفتنی است قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس هم چند روز پیش در گفتگویی، از عملکرد معصومه ابتکار انتقاد کرده و گفته بود: در زمان تصدی دوران مدیریت معصومه ابتکار با مجوز محیط زیست آذربایجان شرقی میلیون ها تن نمک از دریاچه ارومیه برداشت شده که باعث تخریب بستر این دریاچه شده است.

البته جدا از این تاکید و تکذیب مسئولان، اینکه برداشت نمک در کدام قسمت های دریاچه و به چه شکلی بوده و اینکه کلا برداشت نمک از بستر دریاچه چه مزایا و معایبی می تواند داشته باشد را باید کارشناسان امر پاسخ دهند.

البته این نوع اظهارات متناقض و مبهم، خیلی فراتر از اینها است. از موضع متفاوت ابتکار و کلانتری در باره انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه گرفته تا نظرات متفاوت مدیرکل محیط زیست استان با کلانتری و دیگر کارشناسان درخصوص علت خشکیدن دریاچه ارومیه و عواقب پل احداث شده دریاچه ارومیه(شهید کلانتری) در ایجاد این وضعیت و … نشان از عمق اختلافات و ابهامات در بدیهی ترین مباحث مربوطه به برنامه احیای دریاچه ارومیه دارد که نگرانی ها را دو چندان کرده است!

 

انتهای خبر