اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس در ترکیه/ شکست حزب اردوغان و پیامدهای آن

با پایان یافتن ۲۵-مین انتخابات پارلمانی ترکیه نتایج نهایی شمارش آراء اعلام شد. دقایقی پیش کار شمارش آراء در ۱۰۰ درصد صندوقهای رای به پایان رسید. نتایج غیررسمی و نهایی شمارش آراء بصورت ذیل منتشر شده است:   حزب عدالت و توسعه      % ۴۰.۹ حزب جمهوریخواه خلق    % ۲۵.۲ حزب حرکت ملی         % […]

image_pdfimage_print

با پایان یافتن ۲۵-مین انتخابات پارلمانی ترکیه نتایج نهایی شمارش آراء اعلام شد.

دقایقی پیش کار شمارش آراء در ۱۰۰ درصد صندوقهای رای به پایان رسید.

نتایج غیررسمی و نهایی شمارش آراء بصورت ذیل منتشر شده است:

 

حزب عدالت و توسعه      % ۴۰.۹
حزب جمهوریخواه خلق    % ۲۵.۲
حزب حرکت ملی         % ۱۶.۵
حزب دموکراتیک خلق ها     % ۱۲,۶

به این ترتیب براساس آراء فوق حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب پیروز انتخابات قادر به کسب ۲۵۹ کرسی، حزب جمهوری خلق ۱۳۱ کرسی، حزب حرکت ملی ۸۲ کرسی و حزب دموکراتیک خلق ها ۷۸ کرسی از مجلس کبیر ملی ترکیه خواهند شد.

میزان مشارکت مردم ترکیه در انتخابات ۸۶ درصد از کل واجدین شرایط اعلام شده است.

با توجه به اینکه هیچ کدام از احزاب قادر به کسب ۱۷۶ کرسی مجلس نشده اند لذا حکومت آینده ترکیه، یک حکومت ائتلافی خواهد شد.

بر اساس آخرین خبرها حزب دموکراتیک خلق‌ها حزب نزدیک به کُردها شگفتی‌ساز این انتخابات شد. این حزب برای ورود به پارلمان باید حدنصاب ۱۰ درصد آراء را کسب می‌کرد و این آستانه، مانع بزرگی برای کردها جهت ورود به مناقشه سیاسی و امیدواری به پایان همیشگی فعالیت مسلحانه برای رسیدن به حقوق خود بود.

روزنامه واشنگتن‌پست ورود کُردها به پارلمان ترکیه را انقلاب دموکراسی در ترکیه و نه بزرگ مردم به برنامه‌های اردوغان و حزبش عدالت و توسعه خوانده است.

بلنت علی‌رضا، پژوهشگر مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن درباره انتخابات اخیر ترکیه به واشنگتن‌پست گفت:« این انتخابات یک انفجار اتمی درصحنه سیاسی ترکیه بود.»

وی خیز اردوغان برای ریاست جمهوری ترکیه، افزایش قدرت و تلاش برای تغییر سیستم سیاسی و قبضه قدرت را یکی از اشتباهات وی و دلیل کاهش محبوبیت حزب وی در این انتخابات دانسته است. این کارشناس سیاسی معتقد است خیز اردوغان برای ریاست جمهوری شاید اشتباه وی در عمر سیاسی‌اش باشد. شاید اگر وی به سمت ریاست جمهوری نمی‌رفت ما اکنون شاهد چهارمین پیروزی بزرگ و پیاپی حزبش در انتخابات بودیم.

برخی تحلیلگران جمع شدن تعداد زیادی از تشکل‌های مختلف زیر پرچم حزب دموکراتیک خلق‌ها یا HDP را یکی از علل دستاورد این حزب در انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ برای آن می‌دانند. لورا باتالا دبیر کل گروه دوستی ترکیه در پارلمان اروپا می‌گوید حزب دموکراتیک خلق‌ها نماد و رنگین‌کمان اقلیت‌های ترکیه و نمود واقعی دموکراسی کثرت‌گرا است.

آکین انور، پروفسور روابط بین‌الملل در دانشگاه “قدیر هاس” استانبول می‌گوید بعدازاین، به حاشیه راندن اعتقادات سیاسی کردهای ترکیه محال است. کُردها برخلاف جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ازنظر سیاسی رشد کرده و در صحنه سیاسی ترکیه رسمیت قانونی درازمدت کسب کرده‌اند.

گفتنی است، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر مشترک HDP در سخنرانی دیشب خود و بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت: دیگر حزب دموکراتیک خلق‌ها یک حزب سرتاسری در ترکیه است. ترکیه، حزب دموکراتیک خلق‌ها است و حزب دموکراتیک خلق‌ها ترکیه است.

انتهای خبر