رییس سازمان مدیریت بحران کشور در تبریز: ایران جزو ۱۰ کشور بلا خیز دنیا است/ در زلزله آذربایجان با مدیریت صحیح بحران جان بسیاری را نجات دادیم +تصاویر جالب از حاشیه های همایش

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیر دنیا محسوب می شود، گفت: متاسفانه هنوز مسوولان ارشد کشور به اهمیت وجود و ضرورت مدیریت بحران در کشور معتقد نیستند. اسماعیل نجار در مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه آموزشی و تمرین ستاد مدیریت بحران غدیر ویژه شش استان شمالغرب […]

image_pdfimage_print

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیر دنیا محسوب می شود، گفت: متاسفانه هنوز مسوولان ارشد کشور به اهمیت وجود و ضرورت مدیریت بحران در کشور معتقد نیستند.

اسماعیل نجار در مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه آموزشی و تمرین ستاد مدیریت بحران غدیر ویژه شش استان شمالغرب کشور که در تبریز برگزار شد، نخست با تاکید بر اهمیت مدیریت بحران در کشور اظهار کرد: همه ما مسوولیت خطیری بر عهده داریم و قطعا باید در زمینه مدیریت بحران سطح آگاهی و دانش خود را ارتقا بخشیم و با برگزاری چنین کارگاه هایی نیروهای خود را در مدیریت بحران برای عملکردی بهتر در وقوع حوادث غیر مترقبه توانمند سازیم.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن مبنی بر اینکه نجات جان یک انسان، نجات بشریت است، اعلام کرد: با توجه به اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است و در آسیا نیز رتبه چهارم را در این خصوص دارد، باید روز به روز در این زمینه پیشرفت کنیم و سطح آموزش ها و آگاهی خود را ارتقا بخشیم.

وی با اشاره به زلزله ارسباران سال ۹۱، گفت: با اینکه نتوانستیم از زلزله ارسباران پیشگیری کنیم، اما با مدیریت صحیح بحران توانستیم جان بسیاری از انسان ها را نجات دهیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین به اهمیت آموزش و اطلاع رسانی و ارتقای دانش مدیریت بحران در بین مردم تاکید کرد و افزود: آموزش مدیریت بحران در سطوح مردم نیز بسیار حائز اهمیت است و نقش اساسی را در کاهش تلفات در حین وقوع حوادث مترقبه ایفا می کند.

وی اعلام کرد: بهتر است برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه، کیفیت ساخت و ساز را در کشور افزایش دهیم و مردم نیز از مسوولان مصالح استاندارد را برای ساخت و ساز مطالبه کنند.

نجار با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا مدیریت بحران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور اکثر مسولان ارشد اهمیت جایگاه مدیریت بحران کشور را باور ندارند.

۵۲۰ شهر ایران با بحران آبی مواجه است

وی در خاتمه با بیان اینکه بیش از ۵۲۰ شهر کشور با تنش و بحران آبی مواجه است، تاکید کرد: البته باید گفت که بیش از آنچه در کشور بحران آب باشد، با بحران مدیریتی مواجه هستیم و باید همدلی و همزبانی برای مقابله با این بحران مدیریتی به کار بگیریم.

  • فعال شدن بخش مدیریت بحران در تمام دستگاه های حاکمیتی و غیر حاکمیتی

اسماعیل جبارزاده هم در مراسم افتتاحیه با بیان اینکه آموزش برای خدمت به خلق خدا در این ایام نوعی عبادت محسوب می شود، اظهار کرد: باید همواره برای پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه آماده باشیم چرا که اکثر استان های کشور مستعد زلزله هستند و وظیفه اصلی ما افزایش آگاهی مردم و ارایه آموزش ها در زمینه حوادث غیر مترقبه است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که مدیریت بحران در برخی کشورها در سطح وزارتخانه است، افزود: نباید مدیریت بحران را به یک یا چند دستگاه خاص مانند استانداری و هلال احمر خلاصه کرد، بلکه همه دستگاه‌ها باید در ترکیب خود بخشی را برای مدیریت بحران اختصاص دهند و باید در دستگاه های حاکمیتی و غیر حاکمیتی کشور بخشی به عنوان مدیریت بحران برای پیشگیری از حوادث غیر مترقبه و کاهش تلفات فعال شود.

وی همچنین از تمام کسانی که در جریان امدادرسانی به حادثه‌دیدگان زلزله ارسباران شبانه‌روزی فعالیت کردند قدردانی کرد.

برگزاری کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران در تبریز

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از برگزاری کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران شش استان کشور در تبریز به مدت چهار روز خبر داد.

مرتضی اکبرپور گفت: این کارگاه آموزشی از صبح امروز دوشنبه به مدت چهار روز و با حضور ۱۸۰ نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی شش استان در تبریز آغاز می‌شود.

وی، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را افزایش سطح آمادگی و هماهنگی بین مدیران در مواقع بحرانی ذکر کرد و افزود: در شرایط فعلی کشور و نوع تعاملات بین المللی که وجود دارد دغدغه سازمان مدیریت بحران الگو سازی در زمینه مدیریت بحران است تا قبل از وقوع حوادث غیرمترقبه و با فراهم کردن امکانات لازم از میزان تلفات کاسته شده و هماهنگی بین دستگاهی بیشتر شود.

اکبرپور گفت: آموزش عملی مدیران دستگاه های اجرایی، مدیریت واحد و تیم سازی منظم هدف اصلی این دوره چهار روزه خواهد بود.

مسوول برگزاری کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران در خصوص برنامه‌های این کارگاه نیز خاطرنشان کرد: کلاس‌های آموزشی، فعالیت‌های کارگاهی و ارایه یافته‌های گروهی استان‌ها از جمله برنامه‌های این کارگاه است.

گزارش تصویری حاشیه های همایش:

 
 

انتهای خبر