ماجرای بازداشت بقایی چیست؟/ معاونی که می خواست شکایت کند، خود روانه زندان شد

سخنگوی قوه قضائیه دیروز از دستگیری حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق خبر داد. “غلامحسین محسنی اژه ای” سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز اعلام کرد حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق (محمود احمدی نژاد) نیم ساعت قبل بازداشت شد. سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: قرار بازداشت برای معاون رییس جمهوری سابق صادر شده. […]

image_pdfimage_print

سخنگوی قوه قضائیه دیروز از دستگیری حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق خبر داد.

“غلامحسین محسنی اژه ای” سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز اعلام کرد حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق (محمود احمدی نژاد) نیم ساعت قبل بازداشت شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: قرار بازداشت برای معاون رییس جمهوری سابق صادر شده. بازپرس پرونده معاون رییس جمهوری سابق، امروز او را احضار کرد و وی از نیم ساعت پیش بازداشت است.

وی در مورد اتهام بقایی گفت: از بیان جزییات معذور هستم.

بقایی در دولت احمدی نژاد، سمت رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون اجرایی ریاست جمهوری را برعهده داشت.

او از چهره های بسیار نزدیک به محموداحمدی نژاد رئیس جمهور سابق و اسفندیار رحیم مشایی معاون سابق رئیس جمهوری به شمار می آید.

این درحالی است که بنا بر اخبار منتشر شده، اتهام حمید بقایی مربوط به صندوق قرض‌الحسنه نهاد ریاست‌جمهوری می‌باشد.

***بقایی شکایت میکند

بنا بر گزارش یک خبرگزاری حمید بقایی، مرد پشت‌پرده دولت محمود احمدی‌نژاد معاون اول دولت حسن روحانی را تهدید به شکایت می‌کند. می‌گوید که مسوولان این دولت تخلف کرده‌اند. این‌بار سوژه موردنظر حمید بقایی یک صندوق قرض‌الحسنه در نهاد ریاست‌جمهوری است.

صندوقی که ٢٨سال سابقه فعالیت دارد و دولت قبل آن را پس از تغییر اساسنامه به یک موسسه خصوصی تبدیل کرده بود اما در دولت یازدهم با تشکیل هیات امنای جدید از سوی نهاد ریاست‌جمهوری، مجددا به دولت بازگردانده شد. خبر بازگشت این صندوق به مجموعه دولت را دو هفته پیش مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری داده و گفته بود که«صندوق قرض‌الحسنه شهید باهنر و رجایی با پیگیری حقوقی، اقدامات قانونی و هماهنگ با بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد به دولت یعنی مرجع اصلی خود بازگردانده شد.» او اما یک خبر دیگر هم داده بود و اعلام کرده بود که «اکنون پرونده‌ای در این زمینه در دستگاه قضایی تشکیل شده است تا به موضوعات مختلف آن رسیدگی شود.»

حالا دو هفته از این خبر گذشته و حمید بقایی واکنش نشان داده و اتهامات بسیاری را روانه دولت کرده است.

میان مردان محمود احمدی‌نژاد یکی هست که بیشتر از سایرین تمایل دارد در رسانه‌ها باشد. حتی آن روزهای ابتدایی روی کار آمدن دولت یازدهم هم که ماجرای برداشت ١۶ میلیارد تومانی مسوولان دولت سابق از حساب نهاد ریاست‌جمهوری علنی شد با کمال آرامش مصاحبه و اعلام کرد که پول را پس می‌دهند. معاون اجرایی رییس دولت سابق در کنار روزهایی که به دفتر رییس دولت سابق می‌رود اخبار نهاد ریاست‌جمهوری فعلی را هم به‌خوبی رصد می‌کند .

او تهدید کرد که مقامات فعلی دولت را به دادگاه می‌کشاند. خودش را رییس هیات امنایی می‌داند که دولت آن را به خودش بازگردانده است. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «متاسفانه برخی مسوولان ارشد دولت آقای روحانی پس از استقرار، در اقدامی غیرقانونی با تصرف صندوق قرض‌الحسنه شهیدان رجایی و باهنر، مبادرت به تغییر اساسنامه و درج نام خود به عنوان اعضای هیات امنای آن کرده‌اند.»

به گزارش آریا، وی که برای شکایت از اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت اعلام آمادگی کرده در ادامه اتهام جابه‌جایی اسناد را به مسوولان دولت فعلی وارد کرده و گفته است که «این آقایان با جابه‌جا کردن اسناد و مدارک و ثبت آن، صندوق را به نام خود منتقل و به دروغ اعلام می‌کنند: «این صندوق دولتی است و به همین علت ما آن را به دولت بازگرداندیم». این در حالی است که اصولا نهاد ریاست‌جمهوری قانونا مجوزی برای داشتن موسسات مالی نداشته و در اساسنامه صندوق مذکور نیز دولتی بودن آن قید نشده است.

اما نکته اصلی اظهارات و اتهامات حمید بقایی اینجاست که او با توجه به واگذاری این صندوق به بخش خصوصی در دولت سابق هنوز خودش را رییس هیات امنای این صندوق می‌داند و در این مورد می‌گوید: «در حال حاضر، رییس هیات امنای خودخوانده این صندوق، آقای جهانگیری است و بنده به عنوان رییس هیات امنای قانونی از ایشان به اتهام سوءاستفاده از مقام، شکایت کیفری خواهم کرد و ایشان باید پاسخگو باشند که با چه ادله و براساس چه منطق قانونی، یک مجموعه غیردولتی را تصرف کرده، به نام خود منتقل کرده و حتی برخی آقایان، برای انحراف افکار عمومی و سایرین، با انجام عملیات ایذایی و مصاحبه‌های متعدد، مدعی دولتی بودن صندوق و بازگرداندن آن به دولت می‌شوند.»

 بقایی اشاره کرد: مطابق قانون، دولتی بودن هر مجموعه‌ای، صرفا از دو راه قابل اثبات است: اول تاسیس آن مجموعه به حکم مصوبه مجلس؛ و دوم سهام آن‌که باید ۵١ درصد آن متعلق به دولت باشد. حال آن‌که صندوق، موسسه‌ای غیرانتفاعی است که مجلس شورای اسلامی هیچ قانونی برای تاسیس آن تصویب نکرده و سهامی هم مربوط به دولت ندارد. ضمنا سرمایه این صندوق هم حدود ١٢ میلیارد تومان بوده است.

دوم، ایراد اتهام و تهمت در رسانه‌ها با انواع مصاحبه‌ها از سوی شخصی به نام آقای بانک به سمت معاون کل نهاد که بنده شناختی از ایشان ندارم چون ما در طول تاریخ نهاد ریاست‌جمهوری اصلا پستی به نام معاونت کل نداشته‌ایم و ظاهرا در دولت فعلی این پست جدید برای شخص ایشان در نهاد تعبیه شده است؛

سوم، اینکه چرا این آقایان اطلاعات غلط می‌دهند و می‌گویند این مجموعه دولتی بوده و ما به دولت برگردانده‌ایم درحالی که براساس اساسنامه‌ای که درست کرده‌اند هیچ جای آن گویای دولتی بودن این مجموعه نیست و الان هم آن را به صورت خصوصی اداره می‌کنند. البته ما قبلا یک شکایت حقوقی کرده بودیم و درحال حاضر هم به دلیل تخلفاتی که در آن اتفاق افتاده ما شکایت کیفری می‌کنیم؛

لذا امیدواریم قوه قضاییه همچون گذشته بدون اغماض و بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد وارد عمل شود و حق را به حقدار بدهد. البته باید یادآور شوم موضوع مورد بحث ما فقط در اختیار داشتن مسوولیت صندوق نیست بلکه مهم نفس عمل است چون وقتی افرادی به این راحتی قوانین را زیر پا می‌گذارند چه تضمینی وجود دارد که موارد مشابه دیگری هم در کشور اتفاق نیفتد؟ وی اظهار داشت: اگرچه بنده با هیات امنای فعلی این صندوق و آقای جهانگیری صحبتی نداشته‌ام اما وکلای ما پیگیر موضوع بوده‌اند و حتی شکایت حقوقی هم انجام داده‌اند که در حال پیگیری است.

وی همچنین به برخی از اعضای فعلی این صندوق اشاره کرد و گفت: از آنجایی که آقایان جهانگیری، حسین فریدون برادر رییس‌جمهور، نوبخت و خانم امین‌زاده از اعضای فعلی این صندوق هستند و مدعی‌اند این صندوق دولتی است در این شرایط بحث دو شغله بودن آنها چه می‌شود؟! یعنی آقای جهانگیری همزمان که معاون رییس‌جمهور هستند عضو یک مجموعه دولتی دیگر هم هستند که این هم تخلف است؛ چرا که در اساسنامه تنظیمی آنان، ایشان به نام شخصیت حقیقی عضو صندوقی که دولتی می‌خوانند شده‌اند. لذا بنده از آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور که رییس هیات امنای صندوق است و مرتب هم درباره اجرای قانون و مبارزه با فساد سخنرانی می‌کنند شکایت می‌کنم تا اصل ماجرا مشخص شود. ضمنا از آقای روحانی تقاضا دارم به عنوان یک حقوقدان به این مساله رسیدگی کنند چراکه این مساله به پای دولت ایشان نوشته می‌شود.

***احمدی نژادی ها منکر بقایی شدند

درحالی که انتظار میرفت داستان محمد رضا رحیمی و انکار او توسط حلقه احمدی نژادیها و شخص وی تکرار نشود و این بار درکنار او که در روزهای اوج درکنارشان بود بمانند اما به نظر میرسد این به رویه ای عادی تبدیل شده است  چرا که عبدالرضا داوری از چهره های نزدیک به احمدی نژاد گفت که حمید بقایی اخیرا در دفتر ولنجک فعال نبوده است.

داوری در واکنش به خبر بازداشت حمید بقایی به «انتخاب» گفت: من هم خبر بازداشت بقایی را از سایت ها شنیدم و اصلا از آن اطلاع نداشتم.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه از جزئیات ماجرای دستگیری معاون رئیس جمهور سابق آگاه نیست، افزود: آقای بقایی در دفتر ولنجک زیاد فعال نبودند و خودم در ایام اخیر ایشان را در دفتر ندیدم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد ارتباط بازداشت بقایی با ماجرای خبر دستگیری او در سال ۹۰ گفت: من اطلاعی در این باره ندارم و دلیل اصلی را نمی دانم.

داوری در ادامه گفت: ارتباط من با بقایی زیاد نزدیک نبود و هیچ وقت صحبتی در این باره با ایشان نکردم.

مرتضی تمدن در واکنش به سئوال «انتخاب» در مورد بازداشت معاون رئیس جمهور سابق گفت: چرا از من می پرسید؟

وی در پاسخ به اینکه «بقایی با احمدی نژاد حشر و نشر دارد» گفت: کل ملت ایران با احمدی نژاد حشر و نشر دارند، چون این طور است باید از کل مسائل اطلاع داشته باشند؟ خود شما هم با آقای احمدی نژاد حشر و نشر دارید، پس باید از تمامی مسائل آگاه باشید؟

تمدن در واکنش به اینکه «شما به احمدی نژاد و بقایی نزدیک ترید تا خبرنگاران» گفت: من از شما به اقای احمدی نژاد نزدیک تر نیستم.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده اطلاعی از هیچ مسئله ای ندارم و درس و کلاس و دانشگاه دارم و فرصت این طور صحبت ها را ندارم.

انتهای خبر